Carabasin Markiisi
Luottopelaaja
Taha Özcelik tuo kilpailua joukkueen keskikentälle
20-vuotiaan Taha Özcelikin kehitys on edennyt siihen pisteeseen, että sopimus edustusjoukkueen kanssa tuli ajankohtaiseksi. Tahan sopimus kattaa kauden 2021 ja lisäksi se sisältää option kaudesta 2022. Nuorukainen kokee Ilveksen maan parhaaksi seuraksi kehittyä kohti kansainvälisiä kenttiä. Hänen viereltään onkin pelaajia siirtynyt lähiaikoina sekä Ranskaan että Tanskaan, samaa polkua myös Taha toivoo pääsevänsä kulkemaan.
Tahan kehityskäyrä on kokenut viime vuosina kovia loukkaantumisien myötä, mutta nyt nuorukainen on valmis jälleen ottamaan uuden askeleen matkallaan.
– Tuntuu todelta hyvältä päästä ottamaan jälleen yksi askel eteenpäin jalkapalloilijan uralla. Minulla oli tavoitteena päästä edustukseen mukaan jo hiukan aikaisemminkin, mutta pikku loukkaantumiset ovat sitä hiukan viivästyttäneet. Parempi kuitenkin myöhään kuin milloinkaan. Nytkin kuntoudun joulukuussa tulleesta pikku vammasta, mutta olen mukana jo joukkueen harjoittelussa.
Taha on tamperelaisen jalkapalloilun kasvatti, joka 13-vuotiaana vaihtoi TPV:n punavalkoisista Ilveksen keltavihreisiin asuihin.
– Olen aloittanut suhteellisen myöhään pelaamisen joukkueissa. Taisin olla 9-vuotias, kun aloitin TPV:n riveissä. Aika nopeasti, eli 13- vuotiaana, siirryin Ilvekseen. Siitä kehitykseni oikeastaan kunnolla lähtikin eteenpäin. Harjoituksissa on junioreista asti ollut kova tempo sekä vaatimustaso. Valmentajat ovat olleet joka joukkueessa ammattitaitoisia ja auttaneet minua eteenpäin.
Nuori mies haastaa nykyiset keskikentän pelaajat, ainakin ominaisuudet ovat hänellä kunnossa.
– Pallokontrolli, suojaaminen sekä syöttäminen, siinä isoimmat vahvuuteni. Olen oikeastaan aina pelannut keskilinjalla, topparista aina kymppipaikkaan asti. Koen tuon keskikentän olevan itselleni se parhain rooli. Se, olenko pohjalla vai ylempänä, ei niin kauheasti merkitse. Pelaamista on saatava vieläkin nopeammaksi, sillä Veikkausliigassa tilaa ja aikaa on paljon vähemmän kuin Kakkosessa. Siinä se suurin kehittämisen kohde oikeastaan on.
Taha tiedostaa kilpailun olevan Ilveksessä kovaa. Kausi saattaa alkaa Kakkosessa, mutta se ei nuorta miestä haittaa.
– On luonnollista aloittaa tämänkin kauden pelit Kakkosessa, siellä saa kuitenkin niitä tärkeitä peliminuutteja. Onhan nyt nähty pari hyvää esimerkkiä, että Kakkosessakin voi kehittyä ihan kansainväliselle tasolle.
Halu päästä näyttämään taidot Veikkausliigassa on Tahalla kova. Hänellä on myös kunnianhimoiset tavoitteet uralleen, ammattilaisuus ulkomaille kiinnostaa häntäkin.
– Tavoitteena on päästä pelaamaan Veikkausliigassa ja näyttää omat taitoni liigatasolla. Tietysti se vaatii hyviä pelejä Kakkosessa ja sitä kautta ansaita näyttömahdollisuus ylempänä. Pitkässä tähtäimessä on päästä ulkomaille pelaamaan, siinä suhteessa olen kyllä juuri oikeassa seurassa. Ilves on nyt näyttänyt, että täällä pelaaja pystyy kehittymään.
Myös Taha haluaa välillä saada ajatukset pois jalkapalloilusta. Hänellä onkin siihen oiva keino.
– Itselle paras tapa rentoutua on käydä kaverin kanssa ensin salilla ja sitten siirtyä hierontatuoleihin istumaan ja siinä vaan chillailla ja puhua mukavia.
Ilves sopimukseen kolmen nuoren pelaajan kanssa - Ilvesedustus.fi | Edustusjoukkueiden yhteinen koti
Ilves on solminut sopimukset kolmen nuoren pelaajan kanssa. Ilveksen omista junioreista edustusjoukkueeseen nousevat Taha Özcelik ja Leo Kyllönen. Kolmas tuore sopimuspelaaja on FC Interistä siirtyvä Linus Rönnberg. Taha Özcelik tuo kilpailua joukkueen keskikentälle 20-vuotiaan Taha...
ilvesedustus.fi