Itse ajattelen niin, että Ruotsalainen nuorena pelaajana kerkiää kyllä pelaan itsestään miljonäärin myöhemminkin. Ilves tarvitsee nyt enemmän Ruotsalaista, kuin Ruotsalainen NHL:ää juuri nyt ensi kaudella.
Mun mielestä ei ole Ruotsalaisenkaan etu vielä pelata NHL:joukkueessa ensi kaudella todennäköisesti jämäroolissa silloin tällöin vaan kehittyä vielä yksi steppi lisää Ilveksessä isossa roolissa.
Siksi itellä helppo ajatella itsekkäästi ja toivoa, että Ruotsalainen ei mahdu vielä NHL:ään vaan pelaa Ilveksessä.
Jos paikka NHL-rosterista aukeaa, niin kyllä Ruotsalaisen sinne kannattaa lähteä heti - oli se paikka sitten vaikka kolmastoista hyökkääjä. Toista paikkaa ei välttämättä tule, vaikka painaisi 60 pistettä Liigassa - näyttöpaikat kun ovat aina kiinni myös NHL-joukkueen muusta rosterista. AHL-komennus on sitten taas eri asia, kun mitään takeita ylhäällä pelaamisesta ei olisi.
Itse pidän kuitenkin epätodennäköisenä, että Arttu vielä ensi syksynä onnistuisi roolia NHL-kokoonpanosta löytämään. Liigatasolle hän on erinomainen sentteri, mutta en näe hänellä sellaisia ominaisuuksia, joilla murtauduttaisiin nyt Sabresin top13-hyökkääjiin. Toki juuri viime syksynä Jesperi Kotkaniemi yllätti kaikki nappaamalla paikan Canadiensin kokoonpanosta, mutta tällä oli kuitenkin puutteistaan huolimatta tiettyjä superominaisuuksia, jotka asian mahdollistivat. Sanotaanko, että poikkeus vahvistaa säännön.
Ruotsalainen pitää selvästi Ilvestä parempana paikkana kehittyä, kuin AHL:ää. Tämä on loistava asia ja sulka Ilveksen organisaation hattuun. Mediassa ja Jalon lausunnossa nähtyjen sanamuotojen perusteella en usko, että Arttu aloittaisi kautta AHL:ssä vaikka tälle olisi "luvattu" näytönpaikka ylhäällä jossain vaiheessa kautta. Eikä tuollaista sitäpaitsi pelaajille luvata, vaan sanotaan "pelaa hyvin AHL:ssä, niin jossain vaiheessa saatat päästä näyttämään". Pitää myös muistaa, että Artun NHL-sopimus on kolmivuotinen. Todennäköisesti kausi 2020-2021 on se, jolloin Ruotsalainen pelaa AHL:ssä odottaen kutsua ylös.