Boikotti Ilvesjohtoa kohtaan

Niin, sinä puhut nyt leftin ykköspakista ja toinen sankari peruspakista… mitä tulee ykköspakkiin niin varmaan seuraava argumentti on että kyllä kassassa rahaa oli…. Mutta ollaan nyt kerrankin realisteja tässä keskustelussa ja mietitään että mitä se ylimääräinen kärkipakki olisi maksanut? Ja kuka sen maksaisi? No kyllä olis saatu sponsseilta 300k palkkoihin ja sivukulujen. Eiks niin. Ja ei - ei noita leftin kärkipakkeja tainnut olla helmikuussa tarjolla ja sen takia tosiaan tuo yllä oleva summa

Nimenomaan, leftin ykköspakki olisi pitänyt hommata jo ennen kauden alkua. Ei noita kesken kauden saa mistään ja kuten totesit maksaa ihan saatanasti, joten kauden aikana puolustuksen vahvistaminen oli tavallaan ”vahinkojen paikkailua”. Tämä peruspakista puhunut kaveri on ihan oikeassa, sellainen olisi pitänyt hommata kauden aikana. Eli leftin ykköspakki puuttui jo kauden alussa kuten minä sanoin, ja siihen voi reagoida kauden aikana tuollaisella peruspuolustajalla kuten joku muu sanoi. Veikkaisin että olen tämän kaverin kanssa aika samoilla linjoilla. Tätä tarvetta vielä korosti että Utusen pelikunnosta ei ollut mitään taetta.

Toinen tarve tuli sitten kauden aikana Pellin flopatessa, eli tavallaan tuossa oli tarve kahdelle erityyliselle puolustajalle. Kumpaankaan ei reagoitu.

Jännä nähdä Ilveksen yleisökeskiarvo ensi kaudella.

Tuotteen pitää olla kunnossa, mutta se vaatii rahaa.

Jännä kun samalla huudetaan että aivan sama millaisella kokoonpanolla pärjätään kunhan pärjätään ja silti ei käydä katsomassa Liigan parasta kotijoukkuetta.

Jännä nähdä Ilveksen yleisökeskiarvo ensi kaudella.

Viime kaudesta pudottiin n.10%, ja veikkaan,että pudotusta tulee tulevallekkin kaudelle, koska joukkue luultavasti on monen mielestä väritön, hajuton ja mauton.
Lisäksi raha on tiukassa ihmisillä, ja monet joutuvat karsimaan kulutustaan.
Sitten on tämä boikotti, joka varmasti rokottaa jonkin verran, luultavasti paljonkin,kun tunnelma hallissa tulee laskemaan, niin satunnaiskävijöiden kynnys seuraavaan peliin nousee.

Hankalaksi tilanteen tekee Areenan suuret kulut, muistaakseni Aro Tapparasta sanoi CHL-pelien yhteydessä, että Areenassa nollatulokseen pitää olla noin 6000 katsojaa, ja Hakametsässä 1700, sitä en tiedä, että onko luvut samoja myös runkosarjassa.

Jos luvut suunnilleen ovat sinnepäin, niin on sanomattakin selvää,että jos katsojaluvut laskevat edelleen, niin jossain vaiheessa se vaikuttaa joukkueeseen negatiivisesti.

Tuotteen pitää olla kunnossa, mutta se vaatii rahaa.
Sepä se.. tuotteen pitää olla kunnossa mutta se vaatii rahaa.. toisaalta tuote ei tule kuntoon jos siihen ei panosteta rahaa. Ja tuote mikä ei ole kunnossa ei tuota tarpeeksi rahaa.
Tässä on se kierre mitä pelkään, mutta toivottavasti pelkoni on täysin aiheeton.

Nimenomaan, leftin ykköspakki olisi pitänyt hommata jo ennen kauden alkua. Ei noita kesken kauden saa mistään ja kuten totesit maksaa ihan saatanasti, joten kauden aikana puolustuksen vahvistaminen oli tavallaan ”vahinkojen paikkailua”. Tämä peruspakista puhunut kaveri on ihan oikeassa, sellainen olisi pitänyt hommata kauden aikana. Eli leftin ykköspakki puuttui jo kauden alussa kuten minä sanoin, ja siihen voi reagoida kauden aikana tuollaisella peruspuolustajalla kuten joku muu sanoi. Veikkaisin että olen tämän kaverin kanssa aika samoilla linjoilla. Tätä tarvetta vielä korosti että Utusen pelikunnosta ei ollut mitään taetta.

Toinen tarve tuli sitten kauden aikana Pellin flopatessa, eli tavallaan tuossa oli tarve kahdelle erityyliselle puolustajalle. Kumpaankaan ei reagoitu.

Sen vielä nostan esille että Nyberghän oli tavallaan se Frimanin "korvaaja". Pelasi erinomaiset pleijarit 2025 ja tuskin kukaan valitti että jatkaa, ei siinä mitään mutta hyvin myöhäänhän tuohonkin reagoiminen meni. Nyberg kuitenkin purki sopimuksen HV71 kanssa kevään otteiden myötä ja Ilves-jatko julkaistiin toukokuussa. En tiedä milloin Frimanin lähtö on selvinnyt mutta kyllähän tällaisen suhteen pitäisi se vastaus saada puristettua ajoissa ja pystyä reagoimaan aiemmin noinkin tärkeään slottiin. Sama tilannehan oli 2023 kun Oula Palve vapautui Ilvekseen vasta kun hänen joukkueensa putosi SHL:stä, mikä ratkesi maaliskuun lopulla. Ilveksen kauden 2022-23 ykkössentterin Petri Kontiolan last dancesta jauhettiin juhannuksesta lähtien joten joku olisi aiemminkin saattanut tajuta että tarve on uudelle ykkössentterille. Jasek myös putosi SHL:stä mutta en muista oliko hänellä sopimusta tästä kaudesta Ruotsiin alunperin.

Joka tapauksessa pointti on että vaikka näissä tarinoissa tavallaan onnellinen loppu on niin erikoista että noin tärkeisiin palasiin joukkueen rakentamisessa reagoidaan niin myöhään, siinä missä esimerkiksi alakenttien Haatasesta, Korhosesta ja Lantasta oli huhua jo viime vuoden puolella.

Tuosta Nybergistä tuli mieleen, että onko kukaan tietoinen siitä, onko organisaatiossa käynnistetty analyysiä kesän 2025 harjoittelusta? Niin moni pelaaja meni yhden kesän aikana niin paljon taaksepäin, että toivoa sopii, ettei sama toistu jatkossa.

OT: On kyllä söpöä luettavaa, kuinka aina muutama nimimerkki tulee hanhiemon lailla puolustelemaan Ilveksen johtoa kun sille annetaan aiheesta kritiikkiä.
Ja ihan yhtä söpöä on kun voitetaan niin Tillun ketju on tyhjä ja kun hävitään niin se on täynnä oksennusta. Ja kritiikki seurajohdolle on eri asia kun seuran boikointi. Hävettää lukea tätä ketjua kun ns kannattajat masinoi boikottia seuraa vastaan. Mutta kaikki tyylillään. Itse en usko, että boikotti vie tilannetta parempaan, mutta varmaan kitisijät tietää tuonkin paremmin. Itse en elämässä tähän mennessä ole nähnyt mitään hyvää tapahtuvan kitinöistä. Rakentavasta kritiikistä toki - boikotti ei siihen kuulu.

Ja ihan yhtä söpöä on kun voitetaan niin Tillun ketju on tyhjä ja kun hävitään niin se on täynnä oksennusta. Ja kritiikki seurajohdolle on eri asia kun seuran boikointi. Hävettää lukea tätä ketjua kun ns kannattajat masinoi boikottia seuraa vastaan. Mutta kaikki tyylillään. Itse en usko, että boikotti vie tilannetta parempaan, mutta varmaan kitisijät tietää tuonkin paremmin. Itse en elämässä tähän mennessä ole nähnyt mitään hyvää tapahtuvan kitinöistä. Rakentavasta kritiikistä toki - boikotti ei siihen kuulu.
En usko boikotteihin enkä siihen että toteutuu. Katsojaluvut pienenevät mutta se johtuu ihan muista syistä. Heikentynyt talous ja mahdollisesti heikentynyt Ilves. Huono yhdistelmä.

En usko boikotteihin enkä siihen että toteutuu. Katsojaluvut pienenevät mutta se johtuu ihan muista syistä. Heikentynyt talous ja mahdollisesti heikentynyt Ilves. Huono yhdistelmä.
No tämä ketju on nimeltään ”Boikotti Ilvesjohtoa vastaan”. Pahoittelen jos ymmärsin tarkoitusperiäsi väärin

Kyllä näin on, mitään boikottia ei tule. Mutta katsojaluvut tulevat tippumaan melkoisesti, lisäksi joukkue ei heretä mitään WAU -tuntemuksia. Jos ei panosteta, se tulee näkymään ainakin pitkässä juoksussa, jos peli ei kulje. Ei ole omia kasvatteja kuin JMJ, ja sekin ikäloppuna kehissä... junnut toki, jos Seppä antaa niiden pelata.

Kyllä näin on, mitään boikottia ei tule. Mutta katsojaluvut tulevat tippumaan melkoisesti, lisäksi joukkue ei heretä mitään WAU -tuntemuksia. Jos ei panosteta, se tulee näkymään ainakin pitkässä juoksussa, jos peli ei kulje. Ei ole omia kasvatteja kuin JMJ, ja sekin ikäloppuna kehissä... junnut toki, jos Seppä antaa niiden pelata.
Olen ihan samaa mieltä, että joukkue ei ainakaan tämän hetken tietojen mukaan herätä mitään wau-tuntemuksia. Toivon, että saadaan sisäistä kasvua (pun intended) ja saataisi pari junnua jo lyömään läpi ens kaudella. Voi olla vuosi kaksi kyllä liian aikaista tolle valitettavasti. Se kyllä täytyy myös sanoa, että ei olisi mikään Ikosen tuonti sitä way-efektiä mulle kyllä tuonut. Haluisin nähdä sen sijaan pari todellista taituria. Kyllä meillä varmasti on kilpailukykyinen joukkue vaikka toki puolustus huolettaa.

Olen ihan samaa mieltä, että joukkue ei ainakaan tämän hetken tietojen mukaan herätä mitään wau-tuntemuksia. Toivon, että saadaan sisäistä kasvua (pun intended) ja saataisi pari junnua jo lyömään läpi ens kaudella. Voi olla vuosi kaksi kyllä liian aikaista tolle valitettavasti. Se kyllä täytyy myös sanoa, että ei olisi mikään Ikosen tuonti sitä way-efektiä mulle kyllä tuonut. Haluisin nähdä sen sijaan pari todellista taituria. Kyllä meillä varmasti on kilpailukykyinen joukkue vaikka toki puolustus huolettaa.
Joo, ainakin runkosarjassa pärjätään kyllä. Mutta se ei nyt enää lämmitä, muuta kuin siten, että pelaamalla siellä hyvin voisi saada "helpomman" reitin.

Ikonen olisi nimenomaan ollut sitä WAU -efektiä... oma kasvatti, parhaassa iässä. Takuuvarma suorittaja, kahden suunnan supermies.

Juuri näin. Olis ollu paljon fanituotteitakin ostettavana. Mutta miksi ostaisin todella harmaasta joukkueesta pojalle pelipaidan joka ei merkitse mitään. Tuossa kun katseli Tapparan mestaruusjuhlia siellä on paljonkin pelipaitoja jotka edustaa Tapparalaisuutta eikä niitä ole yksi tai kaksi edes kolme nimeä. Niitä on useampikin. Toinen mikä suretti suuresti katsoa oli Ilves kasvattien määrä. Siinä sen käytännössä tajusi kuinka paljon niitä on naapuriin hukattu ja siellä ne juhlii mestaruutta.

Oliko Tappara sillassa myös Kookoota vastaan? Logiikkasi mukaan oli — vieläpä kaksi kertaa. Silti he nousivat vastaavista tilanteista voittoon molemmissa sarjoissa. Miksi Tappara pystyy tekemään tämän kerta toisensa jälkeen?
On todellakin älyllisesti epärehellistä lähteä etsimään syitä yksittäisistä jäähyistä 7 pelin sarjassa. Mainitsit, että kolmannen pelin yksittäiset tilanteet sytyttivät Tapparan liekkiin, joka kantoi mestaruuteen asti. Nyt siis haetaan selityksiä jo lähes henkimaailman asioista.
Minulle tuo kertoo yksinkertaisesti kivikovasta uskosta omaan tekemiseen, valtavasta ammattitaidosta ja laadukkaasta työstä mestariorganisaatiossa, jossa kaikki kivet käännetään, kunnes pytty on käsivarsilla.
Miten voi olla, ettei Ilves ole näiden vuosien aikana kertaakaan syttynyt samalla tavalla? Onko kyse tuurista, yksisarvisista tai kuun asennosta? Vai eikö vastustaja ole hölmöillyt oikealla tavalla sytyttääkseen Ilveksen?
Mitä jos lähtökohtaisesti myönnettäisiin, että organisaation tekeminen on edelleen todella kaukana mestaruustasosta — ei suinkaan lähellä sitä. Osaaminen ja ammattitaito eivät ole vielä riittävällä tasolla. Piste.
Mainitsit myös Kucherikin ja Utusen tilanteet olennaisina syinä siihen, miksi ei riittänyt. Olen tästä samaa mieltä. Puolustuksen laatu ja leveys ovat kuitenkin olleet tiedossa koko kauden ajan. Miksi siihen ei reagoitu, ja kenen vastuulla se on?
Sama koskee erikoistilanteita koko kauden mittakaavassa. Miksi niihin ei reagoitu, ja kenen vastuulla tämä on?

En ole yhdessäkään kirjoituksessani vähätellyt Tapparaa. Se on Suomen paras. Sen verran olen jääkiekon ja jääkiekkoilijoiden parissa työskennellyt, että tiedän mikä merkitys on itseluottamuksella. Olen tukenut kiekkoilijoita heidän uransa heikoilla hetkillä. Junnuvalmentajana olen itse möhlinyt joukkueen flown ja kääntänyt mm 4-0 johdon 4-5 tappioksi.

Kun vastassa on joukkue, jolla on voittamisen kulttuuri ja tietotaito, miten mestaruuteen edetään, niin sille ei saa antaa ainuttakaan vapaalyöntiä. Ilves murskasi Tapparan 4-0 keväällä 2025. Ilves oli voittanut viimeisen runkosarjakohtaamisen. Ottelusarja oli 2-0, takana 6-0 murskavoitto ja Rauhala epäuskoisena haastattelussa.

Jääkiekossa on vuosikymmeniä ollut lainalaisuus, että mitä pidemmälle vastustajan ykköstykit pidetään nollilla, sitä suuremmaksi heidän paineensa kasvaa ja turhautumisen myötä peli vaikeutuu entisestään.

Ja toisinpäin. Tärkeimpien pelaajien jääminen pois, muuttaa aina joukkuedynamiikkaa. Tsekkien maajoukkuepakki Kucerikin loukkaantuminen aiheutti suuren vajeen. Ilvekseltä putosi äijä, jonka ohi Tapparan härkien piti päästä, jotta pääsevät häiritsemään Pavlatin työskentelyä. Lisäksi Kucerik oli arvokas myös hyökkäyssuuntaan.

Tapparassa on valtava voittamisen kulttuuri. He eivät ole tehneet virheitä, jotka pudottaisivat heidän alhoon, niin pitkäksi aikaa, että voittamisen kulttuuri unohtuisi. Kuten Turussa tai Oulussa. Ilves on lähestynyt, olemme Areenan aikana dominoineet paikallismatseja ja toisena keväänä peräkkäin Tapparan lähettäminen kesälaitumille, olisi saattanut jo murentaa Tapparan itseluottamusta ja lisätä rintakarvoja meille.

Täällä peräänkuulutetaan tinkimätöntä ajattelua ja jokaisen millimetrin höyläämistä. Olen lähes poikkeuksetta aina valmennusjohdon ja pelaajien takana. Olisin äärimmäisen pettynyt valmennukseen ja pelaajiin, jos he eivät ole seisoneet peilin edessä ja miettineet, että minkä hemmetin takia Tappara päästettiin peliin mukaan täysin ilmaiseksi. Olisin myös pettynyt, mikäli pelaajien ja valmennusjohdon syyttävät sormet osoittaisivat tässä yhteydessä kolmikkoon, Seppä-Jalo-Koskela.

Itse näen, että toimisto tukee entistä enemmän Hölöä. Hän saa tulevaksi kaudeksi lisää apuja löytää keinoja viedä Ilvestä eteenpäin.

Ja vaikka tämä kirjoitus koskee tuota välieräsarjaa ja minun näkemystäni, miksi Tappara meidät voitti, niin siinä missä valmennusjohto kääntää kiviä ja tavoittelee ylöspäin, tulee myös koko Ilveksen johdon ja toimiston väen pyrkiä väsymättömästi eteenpäin. Heikoimmat lenkit ja huonoimmat toimintatavat tulee karsia pois.

Tilalle palkkaisin tähän hetkeen Karri Kiven (mutta vain vt. pestiin) ja aloittaisin rauhassa hakuprosessin. Pelicans löysi itselleen Ruotsista uuden UTJ:n. Eiköhän Ilveskin pätevän kaverin tuohon saisi.
Oletat siis että Ruotsin divarista siirtynyt varaurheilujohtaja parin kauden kokemuksella on pätevä? Millä perusteella?

Toivottavasti mitään karrikiviä ei palkata edes väliaikaisesti.

Ilveksessäkö oli puutetta peruspakeille ennen playoffien alkua? Tänne kun olis Greg Moroa taas tuotu niin eiköhän olis ollut taas kunnon kitinät palstalla. Mestaruus kun joskus voitetaan niin täällä osa kertoo sen olleen väärin voitettu.
Älä suotta murehdi, Ilves ei mestaruutta tule voittamaan, kunhan kaikilla on vaan kivaa, niin tärkein on saavutettu.

Oletat siis että Ruotsin divarista siirtynyt varaurheilujohtaja parin kauden kokemuksella on pätevä? Millä perusteella?

Toivottavasti mitään karrikiviä ei palkata edes väliaikaisesti.
Harvassa on urheilujohtajat 15 vuoden kokemuksella. Lähinnä viittasin siihen että eiköhän Ilves löytäisi pätevän tekijän jostain mahdollisesti yllättävästäkin paikasta. Onhan Ilvekseen kuulemma imua ;)

Ja jos huomasit viestistäni niin Karri oli vain ehdotus nimenä vt. että siinä on joku pestiä hoitamassa sillä aikaa kun rauhassa kartoitetaan uutta tekijää. Jalo-Seppä tehtävää ei pysty hoitamaan.

Koska täälä aina kitistään että ei tule ehdotuksia.

OT: On kyllä söpöä luettavaa, kuinka aina muutama nimimerkki tulee hanhiemon lailla puolustelemaan Ilveksen johtoa kun sille annetaan aiheesta kritiikkiä.
Minä luulen että tällä palstalla moni on sitä ikäluokkaa, että Risto Jalo on se ”The Ilves” Raipen jälkeen.

Kun vaan ei tule Ilvestä suurempi.

Harvassa on urheilujohtajat 15 vuoden kokemuksella. Lähinnä viittasin siihen että eiköhän Ilves löytäisi pätevän tekijän jostain mahdollisesti yllättävästäkin paikasta. Onhan Ilvekseen kuulemma imua ;)
Toivottavasti ei ainakaan Ruotsin divarista vara UTJ:n paikalta 2 kauden kokemuksella.

Ja jos huomasit viestistäni niin Karri oli vain ehdotus nimenä vt. että siinä on joku pestiä hoitamassa sillä aikaa kun rauhassa kartoitetaan uutta tekijää. Jalo-Seppä tehtävää ei pysty hoitamaan.
Siksi sanoinkin että toivottavasti ei edes väliaikaisesti.

Takaisin