Sen jälkeen, kun Speranza otti ohjat on Ilveksen peli mennyt merkittävästi eteenpäin. Toki Lehtosen jäljiltä tilanne oli NIIN huono, ettei siihen paljoa vaadita.
Puolustuspelaaminen on parantunut, avauspelaamiseen on tullut rakenteita, jotka mahdollistaa omista pallolla ulospääsyn. Tosin yksittäisten pelaajien ratkaisut oli eilen vielä vajaita, joten jumppaa vaatii. Maalipaikkojakin luodaan jokaisessa pelissä sen verran, että pelejä on mahdollisuus voittaa.
Onko peli kuitenkaan riittävän laadukasta? Speranza haluaa selvästi, että kentällä on myös kokemusta. Popovits ja Ala-Myllymäki on saaneet vastuuta ja itse olen positiivisesti yllättynyt Lämmin pelikunnosta. Jos nyt pitäisi näistä kahdesta valita, niin pitäisin varmaan jälkimmäisen joukkueessa. Olettaen, että pysyy kunnossa.
Kokoonpano kuitenkin huutaa laatua. Itse en rehellisesti osaa sanoa, riittääkö Sacko vielä ensi kaudella isoon rooliin. Raap on selvästi pelimies - hänen varaansa uskaltaisi rakentaa keskikentän pallollista peliä. Eilen kärjessä vilahtanut nuori norsunluurannikkolainen ei näyttänyt vielä pelimieheltä Veikkausliigaan. Kilo on ehkä eniten kehittynyt pelaaja.
Jos nyt ajatellaan, että ketä koutseja olisi vapaana, niin ohutta on. Stevie Grieve on filosofialtaan täysin erilaisen jalkapallon peluuttaja. Jos Ilves lähtisi Grieven perään, pitäisi kyseenalaistaa koko Ilveksen rakennettu identiteetti. Grieven joukkueiden pelaaminen perustuu lähes pelkästään aktiivisuuteen ja vastustajan pelin rikkomiseen. Ilves on pyrkinyt identifioitumaan vahvaan pallolliseen peliin pyrkivänä joukkueena. Nämä ei kokonaan sulje toisiaan pois, mutta osittain kyllä.
Muuten jouduttaisiin etsimään ulkomailta uusi arpa. Miten todennäköisesti löydetään parempi kuin Speranza? Vaikea sanoa, todennäköisyys tälle lienee 33% luokkaa.