Carabasin Markiisi
Luottopelaaja
"Hänen äitinsä on ruotsalainen, mutta isä on suomalainen Vesa Kokkonen, joka on valmentanut LeKin Mestis-joukkuetta. 15-vuotiaana Kokkonen kutsuttiin Suomeen Pohjola-leirille mittaamaan tasoaan ikäluokkansa muiden kärkipelaajien kanssa. Hänet valittiin koko turnauksen parhaaksi pelaajaksi.
Noihin aikoihin Ilves halusi lahjakkaan pelaajan riveihinsä. Kokkonen päätti lähteä Ruotsista.
– Muutin yksin Tampereelle, vanhemmat jäivät Ruotsiin.
Juniorivuodet Tampereella eivät sujuneet suunnitellusti, vaikka Kokkonen pelasi yhden SM-liigaottelunkin nuorena poikana kaudella 2011–2012.
– Jos vertaa nykynuoriin, niin olin ihan pihalla kaikesta. Perusasioistakin, kuten ruokavaliosta ja yöunista. Ympäristö ei ollut minulle paras mahdollinen, Kokkonen sanoo.
– Nykyään nuorilla on paljon enemmän ihmisiä ympärillään auttamassa. Siihen aikaan tilanne ei ollut yhtä hyvä. Minulla ei ollut hajuakaan monista asioista."
Noihin aikoihin Ilves halusi lahjakkaan pelaajan riveihinsä. Kokkonen päätti lähteä Ruotsista.
– Muutin yksin Tampereelle, vanhemmat jäivät Ruotsiin.
Juniorivuodet Tampereella eivät sujuneet suunnitellusti, vaikka Kokkonen pelasi yhden SM-liigaottelunkin nuorena poikana kaudella 2011–2012.
– Jos vertaa nykynuoriin, niin olin ihan pihalla kaikesta. Perusasioistakin, kuten ruokavaliosta ja yöunista. Ympäristö ei ollut minulle paras mahdollinen, Kokkonen sanoo.
– Nykyään nuorilla on paljon enemmän ihmisiä ympärillään auttamassa. Siihen aikaan tilanne ei ollut yhtä hyvä. Minulla ei ollut hajuakaan monista asioista."
Jesper Kokkonen nousi puutehtaalta jääkiekon huippuammattilaiseksi 27-vuotiaana – ”Välillä mietin, että tähänkö tämä ura loppuu”
Jesper Kokkonen oli Suomi-kiekon superlupaus, joka katosi vuosiksi kuvasta. Hän nousi lähes uskomattomasti Ruotsin pääsarjaan 27-vuotiaana.
www.is.fi