Minä ymmärrän, että tässä taustalla on erittäin paljon katkeruutta. Olen saanut kauan sitten olla mukana rakentamassa Ilveksen junioripuolen nousua Suomen huipulle. Ja valitettavasti myöhemmin näin etäältä todistanut sen romahduksen. Tämän nykyhetken alhon mahdollisuudesta aloitin kirjoittamisen 2006-2007 aikoihin (saattoi olla 2008).
Yritän nyt jättää pois nämä jo tapahtuneet mokat ja miettiä, että miten Ilveksen tulisi edetä jatkossa, jotta Ilves nousisi takaisin huippua kohti juniorikiekossa. En siis halua puuttua, kuka on pudottanut kenet ja minkä takia.
Ilveksen C on aloittanut kohtuullisen pirteästi ja saattaisi pystyä pelaamaan ensi kaudella B:n SM-sarjassa. Tätä ajatellen Ilveksen B:n tulisi pystyä ensin voittamaan tämä nykyinen alkusarja ja, mikäli tämä onnistuu, niin sitten kammeta itsensä SM-sarjan alemmassa loppusarjassa kuuden joukkoon. Tehtävä ei ole helppo varsinkin, kun tässä alkusarjassa on isoja tasoeroja. Joulun jälkeen pelin taso muuttuu täysin.
Voisin kuvitella verraten pitkään historiaan, että Pasi Saarinen sai käsiinsä joukkueen, jonka kanssa on huomattavasti enemmän tekemistä kuin perinteisesti on vastaavan ikäisten kanssa ollut. Se antaa toisaalta mahdollisuuden eli joukkueen yksilöiden pitäisi kyetä kehittymään.
Kun Liigajoukkueen loukkaantumistilanne muuttuu tai sitä vahvistetaan, on suuri mahdollisuus sille, että Tuukka Poikonen saa A-nuoriin 1-2 Liigavahvistusta. Tämä taas tarkoittaa sitä, että A:sta pudonnee pari poikaa B:hen ja sieltä taas B2:een.
Minun valmennusaikanani Ilveksellä oli sääntönä, että isät eivät ole valmennuksessa mukana 11-12 ikävuoden jälkeen. Mutta tapahtunut on tapahtunutta, niin sen kanssa mitä tehtiin aikoinaan ikäluokkien 87-93 kanssa ja mitä on tehty viime vuosina ikäluokkien 2000-2002 kanssa. Ilveksen osalta merkittävää on, mitä tehdään nyt ja mitä tulevaisuudessa. Toivottavasti kevään seminaareissa käytiin läpi myös sitä, että mitä virheitä tehtiin näiden jälkimmäisten kanssa ja mitä siitä opittiin. Seminaarissa oli puhumassa myös meidän entisiä junnukoutseja.
Kaikista vaikeuksista huolimatta Ilves sai joukkueen myös B-junioreihin ja Pasi Saarisen tehtävänä on tuolloin operoida B:ssä mahdollisimman hyvin. En siis näe siinä mitään naurettavuutta, että Saarinen maksimoi kärkimatsiin kokoonpanoa. Varsinkin, kun toimittiin sääntöjen mukaisesti. Ja käsittääkseni myös KooVeella A:sta oli ainakin yksi pelaaja.
Jos mietitte omaa poikaanne tai tuttavan poikaa, niin ”putoaminen” tai lähteminen Ilveksestä ei estä poikaa kehittymästä huippupelaajaksi. Jukka Peltola on tästä oiva esimerkki.
Jos olen vieläkin mielestänne täysin harhateillä, niin miten mielestänne Pasi Saarisen pitäisi viedä tätä joukkuetta eteenpäin samalla varmistaen nykyisille C-junnuille mahdollisimman hyvän polun? Oma mielipiteeni on, että tuonne alempaan SM-loppusarjaan on pyrittävä. Siellä pelit kovenevat ja nämä kovenevat pelit palvelevat pelaajia. Mikäli tuossa sarjassa onnistutaan SM-sarjapaikka varmistamaan, niin ties vaikka HC Nokian lupaavasta ikäluokasta kaikki ei ryntäisikään Tapparaan, vaan jokunen tulisi Ilvekseen.