Ainakin jossain vaiheessa peliasuihin mainokset oli Ry:n hommia. (Jotain kypärä tms. tarroja saattoi joukkue pystyä myymään, mutta niiden ”tuotto” oli hyvin pientä) Ilves murisee
lehteen joukkue myi mainoksia, ne sitten suurimmassa osassa joukkueita jaettiin tyyliin 80% mainoksen myyneelle, 20% joukkueelle. (Jako varmasti vaihteli joukkue kohtaisesti) Tämähän ei verottajan silmissä ole suotavaa mutta yleinen tapa. Tässäkin oli se ongelma että Timo tai Tiina toimitusjohtaja myi mainoksia kohtalaisen helposti (joskus jopa oman yrityksensä) kun taas Seppo tai Sirpa siistijä ei päässyt tästä myynnistä nauttimaan. Eli se ero hyväosaisten ja heikompiosaisten välillä kasvoi.
Meillä oli tuo jako myös käytössä. Muistelisin, että se olisi mennyt tyyliin 60 pojan hyväksi 40 joukkueelle. On tietenkin totta, että näin kontakteja omaavat saivat harrastuksensa edullisemmaksi kuin ne, joilla ei ollut kontakteja. Itsekin keräsin mainoksia, vaikka minulla ei ollut omaa poikaa joukkueessa. Näin teki toinenkin koutsi.
Hankala aihe, mutta ilman näiden ”hyväosaisten” keräämiä mainoksia ”vähemmän hyväosaisten” poikien harrastus olisi ollut kalliimpaa. Itse kohdistin yhden mainoksen ”vähemmän hyväosaisen” perheen pojalle.
Kun hieman olen tällä viikolla taas kiinnostunut näistä junnuasioista, niin tein soittokierrosta mm Pelicansin ja Lukon suuntaan. Jälkimmäisessä tietenkin parhaiten asiat, kun Kiekkoilun tuki tukee. Tätä vasten tietenkin on mielenkiintoista, ettei Raumalta, jossa harrastus on edullisinta ja jossa pystytään satsamaan olosuhteisiin, valmennukseen etc, ole juurikaan junnumenestystä. Toki talousalue on pieni.
Onko kuitenkin niin, että todellinen lahjakkuus, jolla on edellytyksiä pelata Liigatasolla tai korkeammalla tulee putkesta läpi huolimatta lajin kalleudesta? Jos ajatellaan viime vuosia, jolloin lajin kalleus on kasvanut ja luokkajako valitettavasti kasvanut, niin Suomi on menestynyt kansainvälisessä vertailussa jopa erinomaisesti. NHL-varauksia on selkeästi enemmän 2010-luvulla kuin 2000- tai 1990-luvulla.
Jopa Ilves, jolla on ollut paljon ongelmia junnutoiminnassa, on onnistunut viime vuosina tuottamaan suht paljon NHL-varattuja pelaajia. Jopa sopimuksen tehneitä.
Minulla ei ole tietoa, missä 01- ja 02-syntyneiden poikien kanssa pahiten töpättiin. Kun itse valmensin, niin silloin puhuimme vanhemmille, että tilastollisesti (pidemmän ajan dataa) yksi poika ikäluokasta nousee Mestis-/Liigatasolle. No meillä oli hieman parempi onni. En tiedä juuri mitään näistä kahdesta ikäluokasta. Toki kohutusta Järventiestä tiedän jo jonkin verran persoonan vuoksi ja tiedän, että hän on aiheuttanut paljon harmaita hiuksia. Roby sai poikkeuksellisen nuorena Liigasopimuksen, joten voi hyvinkin olla, että Roby tulee pelaamaan joskus tuolla Mestis/Liigatasolla. Ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin Valtonen on ikäluokkansa kärkinimiä maalin suulla.
A-nuorilla on ensi kaudella mielenkiintoinen asetelma maalin suulla (Valtonen/Korhonen) ellei toinen näistä suuntaa P-Amerikkaan.
Toistan vielä sen, että junnuputken virheitä ei korjata hetkessä. Kun me aikoinaan noustiin framelle, niin perusilvekset ajattelivat, että nyt tehdään hyvää työtä junnuissa. Todellisuus oli, että hyvä työ oli alkanut jo 6-7 vuotta ennen sitä hetkeä.
Toivottavasti Ilveksessä muutos on lähtenyt taas alhaalta liikenteeseen. Lippulaivassa muutos käynnistyi pari vuotta sitten. Hieman ennen tätä muutoksen hetkeä Ilves ry halusi tehdä selväksi, ettei se hyväksy/ole samaa mieltä IH Oy:n linjauksen tai julkitulojen suhteen. Täytyy toivoa, että esim viimeinen satsaus - Juha Koskela - tuo mukanaan positiivista kehitystä C, B ja A-akselille. Odotan myös sitä, että KOOVEE-yhteistyö kehittyy ajan myötä.