Hankin hieman lisätietoa, koska en tosiaan ole toiminnassa mukana. Se mitä parilla pikasoitolla sain kuulla, niin osui aika hyvin siihen ennusteeseen, mistä aloitin kirjoittamaan noin 15 vuotta sitten. Kun Oy veti asiat aivan vihkoon mm tehden pesäeroa Ilves ry:hyn, niin kirjoitin, että olemme menettäneet paljon tietopääomaa. Ulkoapäin Ilves mielletään yhdeksi seuraksi ja lippulaivan hölmöillessä vetovoima ulkoapäin (mm nuorten valmennukseen) väheni ja lisäksi sisältä päin menetimme hyviä tyyppejä.
Tiedän varmaan vasta murto-osan tuosta tapahtumaketjusta, mutta näin nopeasti ilman ainuttakaan tunnesidettä 2001-ikäluokkaan sanoisin, että puhumme surkeasti toteutetusta toiminnasta.
Aikoinaan, kun olin mukana toiminnassa, niin johtavia teemoja oli hitaasti kiiruhtaminen, tasavahvat joukkueet, kilpailullisuuteen keskittyminen vasta myöhemmin (taidettiin tehdä ykkösjoukkue vasta C-junnuihin). Tavoitteena oli viedä mahdollisimman laaja massa, niin ylös kuin mahdollista.
Jos olen saanut oikeata näkemystä, niin 2001-ikäluokkaan nousi valmennukseen isät, joilla oli oma vahva näkemys, kuinka toimintaa tulisi viedä eteenpäin. Valmentajat (jotka ovat myös vanhempia ja heidän lisäksi ainakin osa vanhemmista) olivat sitä mieltä, että hyvät ja vähemmän hyvät eroteltiin jo hyvin nuorena. Itse olen ollut toteuttamassa harjoituksia, joissa kaukalossa on vedetty viikottain 50 pelaajalle jääharjoituksia. Onhan tasoero valtava, mutta ei se mielestäni estä harjoituksen toteuttamista. Ja ahdastakin on.
Kun Ilves ry:n puolelta tehtiin väliintuloa ja pakkoja sekoitettiin tasaisemmiksi, niin vastaanotto vanhempien keskuudessa oli kahdenlaista. Osa oli innoissaan siitä, että huonommatkin saivat peliaikaa, mutta samaan aikaan osa vanhemmista oli sitä mieltä, että tämän Nuori Suomi-meiningin takia heidän (siinä kohtaa kärkipelaajan) pojan kehitys pysähtyy ja väliero Kärppiin vain kasvaa. Väliintulo epäonnistui ja Ilves ry ei jatkossa ottanut riittävän rankkaa otetta korjatakseen tätä väärään suuntaan lähtenyttä toimintaa.
Nyt täytyy muistaa, että elimme hetkeä, jolloin menetimme valmentajia ja yleisintä on, että valmennukseen ajautuvat vanhemmat, jotka eivät siis siinä kohtaa ole Ilves ry:n valmentajia. Harvemmin vanhemmatkaan mielellään lähtevät toimintaan mukaan, mutta, kun seuralla ei ole tarjota valmentajia ja harvemmin vanhemmat keräävät kolehtia ostaakseen valmentajan ulkopuolelta, niin tehtävään ajautuvat vanhemmat. Kun itse valmensin, niin meillä oli muistaakseni sääntönä, ettei 12-vuotiaiden valmentajina saaneet olla vanhemmat.
Tästä nykyisestä hässäkästä minulla on vieläkin epäselvempi kuva. Lyhyt versio oli se, että 2001-syntyneissä massat olivat pienet ja kun tuolla huonolla toiminnalla oli karkotettu massa vieläkin pienemmäksi, niin useat pelaajat jättivät Ilveksen kokien, että on mielekkäämpää pelata naapuriseuroissa kuin jatkaa näiden huonojen kokemusten jälkeen Ilveksessä. Ilveshän putosi B:ssä Mestikseen ja mm KOOVEE pelasi samassa sarjassa sekä NoPy vastaavassa ikäluokassa Suomi-Sarjassa ja A mestiksessä. Koska Ilves ry on näille pojille määrännyt seuraavaa kevättä (kevät 2019) koskevan "takaisinpaluukiellon", niin voisin kuvitella, että ry:ssä tilanne on puolestaan nähty siten, että pojat eivät olleet valmiita nostamaan Ilveksen B:tä takaisin Mestiksestä ja silloin ovat tehneet tämän kohutun päätöksensä. Ja nyt sitten ilmeisesti ovat pitäneet tuosta viime keväänä tekemästään päätöksestään kiinni.
Katkeruutta esiintyi myös kauden aikana, sillä lähtökohtaisesti Ilveksen ei taidettu uskovan nousta takaisin tai ainakin siitä tulisi todella vaikeaa. Vielä Ilveksen voitettua Mestiksen ylivoimaisesti, ei Ilveksen uskottu pärjäävän tuolla SM-sarjan alemmassa lohkossa. Ilves voitti lopulta tuonkin sarjan (taakse jäi mm JYPja Lukko) ja pudottipa vielä villi kortin ensimmäisellä kierroksella Pelicansinkin. Mitä ilmeisemmin Pasi Saarinen teki hyvää työtä B:n kanssa.
En tiedä osuuko yhteenvetoni oikeaan. Tärkeintä on erotella, mikä on Ilves ry:lle tyypillistä ja onko samaa toimintaa jokaisessa ikäluokassa. Itse en ole kuullut ennen tätä 2001-ikäluokkaa vastaavasta ja epäilenpä, ettei noin huonoa toimintaa ole toteutunut nykyisissä nuoremmissa ikäluokissa. Harmittavaa on, että varoitteluni 15 vuoden takaa realisoitui näinkin huonona toimintana.
Itse toivon niille pojille, jotka nyt eivät päässeet takaisin, kaikkea hyvää. Jos pelaajalla on motivaatiota ja taitoa, niin hän nousee huipulle tällaisista vastoinkäymisistä huolimatta. Itse seuraan mielenkiinnolla pojan edesottamuksia. Toivottavasti myös Ilveksessä tästä ikäluokasta on otettu opiksi. Vanhempien tahto ei saa mennä Ilves ry:n linjauksien edelle, vaikka tiedän, että he tämän toiminnan pitkälle kustantavat. Ilves ry:ssä tulee olla johtajuutta kontrolloida, että innokkaat isät pysyvät ruodussa ja toimivat Ilveksen toimintamallien mukaisesti.
Täytyy myös muistaa näitä vanhempia, jotka ovat valmentajiksi lähteneet. Pääosa heistä tekee erittäin vaikeassa ympäristössä hyvää työtä. Ja nämä yli-innokkaatkin eivät lähde omille poluilleen ilkeyttään. He voivat jo lähtökohtaisesti ajatella, että kun minun poikani aikoinaan aloittaa, niin silloin ei kyllä hävitä Kärpille harjoittelumäärissä yhtään. Mutta oleellista ei ole voittaa F-junnuissa pelejä. Mekin otimme aluksi huolella turpaan ja myöhemmin pojat nostivat A:ssa kannua.
Mainittakoon, että aikoinaan Pasi Puistolan siirtyessä pois HV-71:stä, niin hän vei pojan Pirkkalan Pingviineihin kertoen, että Patrik oli tottunut siihen, että HV-71:n treeneissä pääosin leikitään ja touhu ei ole näin totista kuin tässä Ilveksen 2001-ikäluokassa. Patrik valittiin sittemmin Pohjola leirillä ikäluokkansa parhaaksi. Hitaasti kiiruhtaen Suomen huipulle.
Voi olla, että teen paljonkin virhetulkintoja nopeasta taustatutkimuksesta. Kuuntelin molempia osapuolia ja en omaa mitään tunnesiteitä kyseiseen ikäluokkaan.