Vs: Ilveksen kokoonpano 2013-2014
Julkinen teilaushan tästä todennäköisesti seuraa, mutta uskallan olla sitä mieltä, että meidän *)sentterikalusto on jo nyt parempi kuin viime kaudella. Tämähän ei sinällään ole tae yhtikäs mistään, koska viime kaudella Ilveksen sentteriosasto oli alle kaiken arvostelun ja viimeisimmätkin toivonrippeet keskushyökkääjien tasonnostosta karisivat Raipe-kiekon myötä. Toisin sanoen meillä yhdistyi järkyttävän kapea sentterimateriaali sekä sentteripelin kannalta katastrofaalinen pelitapa (kiekkoa roiskittiin pystyyn ja runnottiin väkisin laidassa).
Kirjoitin Turo Asplundista näkemäni perusteella Mestis-finaaleissa näin:
Prophet sanoi:
- Asplund on (ainakin Mestis-tasolle) varsinainen väkkärä. Taitoa ja pelinäkemystä riittää, mutta on mahdotonta sanoa, mihin taso riittää liigajoukkuetta vastaan.
Karsinnoissa jokainen saattoi huomata, että Asplund todellakin oli sentteripelissä edellä jokaista meidän keskushyökääjäämme - siis puhuttaessa sentteripelistä puhtaimmillaan (pelin rytmittäminen, pelinäkemys, syöttöjen laatu, oivaltavat siirrot jne.). Ilveksen tiedotteessa olleesta kommentista päätellen tämän havaitsi myös Tuomas Tuokkola. Juuso Rajala on meikäläiselle tuntemattomampi tapaus, mutta muutaman pelin nähneenä ja otteluraportteja luettuani olen saanut kuvan perustaitavasta, mutta köykäisestä keskushyökkääjästä.
Nyt tullaan sitten siihen, riittääkö herrojen potentiaali liigatasolle ja jos riittää, niin saadaanko sitä ulosmitattua? Toinen kysymysmerkki on fysiikan riittävyys, joskin Mestiksen kärki treenaa (ainakin kuuleman mukaan) lähes liigan tahtiin. Jonkinlaiset pohjat kesätreeniä varten herroilla varmasti on, joten en usko tämän olevan suuri ongelma kauden alkaessa.
Itse olen sitä mieltä, että Asplundissa ja Rajalassa on kummassakin aineksia hyvätasoiseen sentteripeliin liigassa, kunhan Tuokkola jaksaa tehdä työtä näiden kanssa. Tämä tarkoittaa paitsi henkilökohtaisten taitojen hiomista, mutta ennen kaikkea sellaisen pelitavan toteuttamista, jossa senttereistä saadaan jotain konkreettista irti. Kaikki kunnia Raipelle, mutta hänen pelitavallaan pelattaessa olisi monella kovemmankin luokan sentterillä ollut tekemistä ketjun pelin johtamisessa.
En mitenkään usko, että Asplundia ja/tai Rajalaa ollaan kaavailtu ykkösen keskelle. Sen sijaan uskon, että Tuokkola on nähnyt nämä pelaajat sellaisiksi, joilla voisi olla keskushyökkääjänä eväitä toteuttaa hänen pelitapaansa. Kovemmat nimet olisivat varmasti Tuokkolalle kelvanneet, mutta olosuhteiden pakosta on pyrittävä kehittämään pelaajat (ja pelitapa) itse. Kangasniemen kanssa tämä kaksikko luo tervettä kilpailua 2-3 -sentterin paikasta. Neloseen kiinnittäisin Kokkalan, joka osoitti kehittymisen merkkejä kauden mittaan.
*) Tässä viestissä tarkoitan sentterikalustolla koko pakettia. Eli keskushyökkääjistö yhdistettynä valmennukseen ja pelitavan mahdollistamaan sentteripelaamiseen (käytetäänkö senttereitä vai roiskitaanko laidoilla?).