Vs: Ilveksen kokoonpano 2013-2014
Kannattaneeko noita tähtihetkiä ensi kaudella ylipäänsä odottaa? Kun tovin miettii miten syvällä tämä laiva on jo vuosia (joku voisi sanoa, että pitkälle toistakymmentä vuotta) uinut, on aika selvää, ettei tästä yön yli nousta ykköskorin mestariehdokkaaksi.
Minä olen tyytyväinen, jos ensimmäisessä vaiheessa vakiinnutetaan seuran talous ja toiminta sille tasolle, että A) joka vuosi ei tule puolta miljoonaa euroa turpaan ja B) sijoituksissa kilpaillaan siitä sijoitutaanko sääleihin vai kuuden parhaan joukkoon eikä siitä sijoitutaanko sääleihin vai karsintaan. Kun ensimmäinen vaihe on kunnialla saavutettu, voi alkaa unelmoida niistä suonenvetokausista, joilla (alemman?) keskiluokan budjeteilla operoiva seura voi parhaimmillaan nostaa kannua kevään päätteeksi. Kaiken lisäksi olen luottavainen siihen, että Ilves kykenee tämän kehitysprosessin menestyksellä käymään läpi.
Näissä lisukkeissa positiivista on ainakin se, että nyt on toukokuu ja molemmat ovat try-outilla. Mitään ei menetetä ja jos tuli sutta, niin tässä ehditään vielä vallan mainiosti etsiä muita miehiä tilalle. Tällainen toiminta on jo huomattavasti terveempää kuin menneiden kausien, jolloin näitä toivotaan, toivotaan -hakuja rypisteltiin suoriin sopimuksiin ja vasta kauden jo alkaessa. Näen siis tässäkin pieniä merkkejä paremmasta tulevaisuudesta.
Vannon siis optimistissävytteisen realismin nimiin, vaikka palstan tuhkanripottelijat ja muut pahanilmanlinnut sitä riidanhaastamiseksi kutsuvatkin.