Vs: Ilveksen kokoonpano 2018-2019
Carabasin Markiisi sanoi:
En tietenkään tarkoittanut uskovani, että voisin opettaa jotain esimerkiksi Risto Jalolle jääkiekosta. Pointti oli, että kuinka todennäköisenä esimerkiksi sinä pidät sitä, että aikana ennen uutta hallia olisi mahdollista sekä menestyä näillä "säästörostereilla" kelvollisesti urheilullisessa mielessä että tehdä niiitä taloudellisia pieniä voittoja? Yllätyksistä huolimatta tiedämme kaikki, että isossa kuvassa pelaajabudjetit korreloivat aika hyvin menestyksen kanssa.
Olen kirjoittanut jo ennen strategian julkaisua oman näkemykseni eli siinä olen lähtenyt siitä, että ennen uutta hallia IH saisi velat maksettua tai ainakin lähes maksettua. Kokonaissijoittumisesta (urheilu+talous) olen ajatellut niin, että Ilves pystyisi nousemaan sijoilta 14-15 neljässä kaudessa sijoille 6-7 eli ylempään keskikastiin. Päättyneellä kaudella oltiin urheilullisesti sijalla 11 (mikä oli kaikille pettymys), mutta taloudellisesti - liikevoitolla mitattuna - saatetaan saavuttaa jo sijoitus 7-8 parhaan joukkoon. Talouskategoriaan toki kuuluu myös taseen analysointi.
Mutta eikö Ilves olekin julkaissut taloudellisesti nousevan strategian? Sehän tarkoittaisi sitä, että johdon suunnitelmana on nimen omaan selviytyä säästökuurin ajasta standardiin tilanteeseen. Minun mielestäni Ilveksellä on täydet mahdollisuudet jo ennen uutta hallia nousta joukkueeksi, joka pelaajabudjetilla mitattuna olisi ennakkokaavailuissa TOP-7 joukkue.
Ilveksen johdonhan tulee hahmottaa koko ajan tilannetta eteenpäin. Jalo on käynyt käsittääkseni keskusteluja Sandellin lisäksi ainakin Tommi Huhtalan ja Ville Korhosen kanssa. Todennäköisesti monen muunkin oman kanssa. Mainitsin nuo pelaajat, koska heidät tunnen. Jalolla on hyvä käsitys siitä, kuinka pojat tällä hetkellä ajattelevat paluustaan Suomeen.
Jalo nojaa omavaraisuuteen ja nyt käsillä olevat ikäluokat olivat viimeinen mahdollisuus rakentaa omavaraisuuden varaan. Ehkä jo ennen uutta hallia saamme tilanteen, jossa meillä on Liigan mittapuulla messeviä paluumuuttajia ja nykyiset nuorukaiset ovat kypsässä iässä. Jos Jalon oletettava visio toteutuu, niin näen hyvänkin mahdollisuuden saavuttaa suoran pudotuspelipaikan ajoissa.
En edelleenkään näe pahana, että johto on linjannut minua kunnianhimoisempia tavoitteita. Toki strategian julkaisun hetkellä uudella johdolla ei ollut takanaan yhtään toimikautta ja yllätyksiä on ollut matkassa. Minusta hyvin kertovaa tilanteesta on tuo palstoilla tuotu omistajien tahtotila. Toisten mielestä velat tulee maksaa aikataulussa (niin kuin pitääkin) ja toisten mielestä pelaajabudjetit pitää olla tapissaan. Muuttujina on vielä sitten todellisuus pelaajamarkkinoilla eli Liigan vetovoima on heikentynyt ja Liigan sisällä Ilveksen vetovoima ei juurikaan ole noussut. Vasta parisen viikkoa sitten julkisuuteen tuli Ilveksen suunnalta ensimmäinen kunnollinen signaali ulkopuolisille, että toiminta Ilveksessä jatkuu ja saattaa jopa muuttua parempaan suuntaan. Tulevalta tilikaudelta vähintään samanlainen suoritus, niin uskottavuus paranisi entisestään.
Carabasin Markiisi sanoi:
En minäkään mitään holtitonta riskinottoa kannata. Vakavasti kuitenkin mietityttää, onko järkevää viestiä ulos näitä menestystavoitteita ja miten strategia pysyy kasassa, jos mopo hyytyy moottoritielle ja kaikki pitää aloittaa alusta.
En osaa arvioida, miten kannattajat suhtautuisivat, jos johto nyt viestisi tyyliin, että takamatka olikin arvioita paljon pidempi ja muutamme tavoitteita selkeästi heikompaan suuntaan. Veikkaisin, että ensinnäkin täällä riehuisi paskamyrsky. Pelaajat ja valmentajatkin voisivat olla ihmeissään ja todeta, että paskaakos tässä sitten on hikoiltu ja pyritty kehittymään joka sektorilla paremmaksi pelaajaksi.
Vähän reilu vuosi sitten täälläkin juhlittiin sitä, että Ilves oli tehnyt jatkosopimuksen Karri Kiven kanssa. Monen mielestä Kivi oli haastanut varsin mallikkaasti tulevan mestarin valmentajan Tapolan. Minulla ei ole tietoa, mitkä pelaajat ovat tulevalle kaudelle hankittu Kiven tahdossa. Minäkin olen pohtinut Floodin, Ahtolan, Generousin ja Leimun hankinnan järkevyyttä, mutta todennäköisemmin kaikille hankinnoille Kivellä ja johdolla on perustelut. annattajat näkevät selkeimmin maalintekijät ja syöttäjät. Valmentajat taas näkevät noiden lisäksi satoja muita asioita eli esimerkiksi parantaako joku näistä pelaajista oleellisesti meidän viime kauden surkeata alivoimapelaamista. Ehkä Jalo ja Selin ovat entisinä työkavereina käyneet hyvinkin syvälliset keskustelut siitä, mitä Ahtola ja Mieho pystyvät tuomaan joukkueeseen. Leimu puolestaan oli Matikaisen ja Nurmisen koirankopissa, joten ehkäpä Leimu haluaa näyttää vielä ennen uransa päätöstä.
Meillä kaikilla lienee aivan sama tahtotila eli nähdä Ilveksen nousevan takaisin huipulle. Itse kun olen valmentanut jonkin verran junioripuolella ja nähnyt Liigan toimintaa suht läheltäkin, niin en jaksa panikoida vielä heinäkuun alussa. Toivottavasti emme ole näin pettyneitä rosteriin, kun Ilves luistelee liiga-avaukseen. Ja toivottavasti ensimmäisen liiganeljänneksen jälkeen olemme selkeästi paremmassa asemessa kuin viime kaudella vastaavaan aikaan.
Nyt, kun osakeanti jäi, meidän kaikkien ansiokkaasta ponnistelusta huolimatta, reilun millin vajaaksi, niin meillä kannattajilla olisi edelleen mahdollisuus auttaa Ilvestä ottamaan Tapparaa kiinni.