Tällä hetkellä Mieho on kakkossentteri. Laidalla 19 maalia viime kaudella tehnyt Rautiainen ja AHL:ssa toissa kaudella 16 maalia tehnyt Halmo. Miehon tehot tällä hetkellä 0+1. Jääkö maalintekopotentiaalia käyttämättä?
Tulosyksikössä minä odotan virheettömyyden lisäksi tuloksia. Miehon tulee saada Rautiainen ja Halmo maalisarkkeeseen nähtyä useammin.
Ehkä se kertoo pikemminkin odotusarvosta, jos kakkosketjun sentterille riittää alle 50 aloitusprosentti ja yksi syöttöpiste onnistumiseksi.
Odotin Miehosta alempien ketjujen sentteri-laituri -puurtajaa. Pelaajaa, joka on välillä healthy scratch. Hän onkin paljon enemmän. Hän on vakiokokoonpanon pelaaja. Odotusarvo ylittyi. Nykyiseen rooliin Miehon eväät eivät ole riittäneet. Tai no, mitä kukin kakkossentteriltä sitten odottaa?
0+1 on ehdottomasti vähän, vaikka se on linjassa Miehon edellisten kausien kanssa. Itse povasin, että Mieho ylittää tällä kaudella 20 pinnaa eli triplaisi ennätyksen. Minulla on Miehon junnuvuosista hieman enemmän taustatietoa ja sitä vasten uskallan odottaa, että tuo 20 pinnaa pitäisi olla saavutettavissa hyvän yleispelaamisen lisäksi.
Mutta, itse katson kokonaisuutta ilmeisesti hieman eri tavalla. Yritän katsoa sitä valmentamisen näkökulmasta. Hävityn SaiPa-matsin jälkeen valmennusjohto kokosi yhteen kolmikon Halmo-Mieho-Rautiainen. Tuo koostumus on nyt ollut koossa neljä matsia. Voittoja on tullut kolme, joista kaksi vieraissa (Lukko ja HPK) ja kotona Sport-voiton lisäksi tuo kirvelevä tappio Kärpille. Halmo on tehnyt noissa peleissä 1+3 ja Rautiainen 1+1, vaikkakin pääosan erikoistilanteista.
Uskoisin, että valmennusjohto purkaa tämän ketjun heti mikäli kokee, että tämä ei toimi tai joukkuepelaamisen kannalta saadaan parempia ketjuja kasaan.
Toki minäkin haluaisin, että Ilves löytäisi pian kovan sentterin ja kakkosen keskellä hääräisi, vaikka sitten Arttu Ruotsalainen. Mutta muotoilisin lauseen niin, että Mieho on esittänyt valmennusjohdolle sellaisia otteita, että on tällä hetkellä ansainnut paikkansa tuossa kakkosessa ja onneksi Miehon pelatessa kakkosen keskellä Ilves ei ole romahtanut.
Ollakseni rehellinen itse olen ollut enemmän huolestunut Teemu Rautiaisen pelaamisesta kuin Panu Miehon.
Itse ennustan, että joukkue ei tule riittämään kuuden joukkoon. Se on tietysti pettymys, jos asetettuihin tavoitteisiin ei päästä.
Mutta ei kai niin suuri kuitenkaan, että viiriä ei voitettukaan viidessä vuodessa?
Sarjasijoituksen lisäksi täytyykin tarkastella kenet Ilveksen voittamat ovat onnistuneet varsinaisella voittamaan. Varsinaisella siksi, että 3 vs. 3 muuttaa pelin luonnetta liikaa ja pilkut ovat arpapeliä. Nuo luvut olin viestiin listannut.
Niin, tai HPK- ja Tappara -pelistä vähemmän. Huutava vääryys ei olisi ollut sekään. Näin se kiekko pomppii.
Myös HPK on monessa ennakossa Ilveksen takana. Kausiennakoiden perusteella yllätyspisteet irtosivat Tapparalta, mutta sitä kaivoa kävi muutama muukin tyhjentämässä. Lukkoa oli ennakoitu vähän joka suuntaan. Kovinkaan ruusuinen startti ei ole Raumalla ollut.
Omasta mielestäni kausiennakoita parempi mittari on Veikkauksen kullekin kierrokselle antama kerroin. Muistaakseni Ilves oli suosikki Sport-matsissa, mutta Tapparaa, Lukkoa ja Kerhoa vastaan yllätettiin. Myös huomisessa HIFK-matsissa Ilves on pelattu lieväksi altavastaajaksi.