Ilveksen varmat lähtijät ovat Rautiainen, Ruotsalainen, hyvin todennäköiset Thomson, Dostal, Ja. Ikonen ja Leino, Suomen lähtöä ei voi poissulkea ja jossain vaiheessa varmaan Buffalo haluaa Laaksosenkin mukaan. Maalahdenkin jatko on vielä epäselvä. Siinä on iso rivi lähtijöitä.
Tuossa luettelemassasi isossa rivissä lähtijöitä on useampi pelaaja, jotka ovat edelleen Ilveksen ensi kauden rosteriin merkittynä. Itse en tiedä heidän lopullista kohtaloaan, mutta Ilveksessä tieto saattaa olla ja todennäköisesti onkin.
Joka kausi fanit itkevät hyvien pelaajien lähdön perään. Suomessa totuus on se, että hyvät pelaajat karistavat Liigan, kun siihen tulee mahdollisuus. Ennen Ilves menetti muille liigaseuroille, mutta nyt lähtijät lähtevät pääosin ulkomaille. Mikäli nyt kohdemaa suostuu ottamaan Suomesta henkilöitä tänä vuonna.
Joukkuetta ei koota lähtijät vs tulijat ajatuksella. Ilves lähti rakentamaan tulevaisuuttaan pari kautta sitten nuoriin satsaten. Tuskin täällä monikaan aikoinaan julisti, että Ruotsalainen nousee 0+1 kauden jälkeen parissa kaudessa NHL-sopimukseen. Mazzellia puolestaan sijoiteltiin lähinnä 3-4 kenttään. Kun nuorten kanssa tehdään töitä pieteetillä, niin silloin heitä rakennetaan suurimpiin saappaisiin. Ilveksessä on useampikin nuori, jotka ovat valmiita nousemaan hierarkiassa eteenpäin. Esimerkkinä: Eetu Päkkilällä on suuri mahdollisuus nousta ensi kaudella tasolle, jossa huomaat, ettet kaipaa Jasse Ikosta.
Ensi kauden joukkueen uskottavuutta ei siis ole rakennettu Taavi Vartiaisen tai Joni Ikosen varaan, vaan kokonaisuuden, johon kuuluu koko joukkue valmentajineen
Koskela tänään ilmoitti ettei Ilves tällä hetkellä katsele pelaajia aktiivisesti. Siihen ilmoitukseen on fanien luotettava vai vihjaatko että Koskela valehtelee.
En vihjaa mitään, mutta uskon, että Korona-viruksen vuoksi monet etsinnät ja sopimusneuvottelut on laitettu jäihin. Monet urheiluseurat ovat vähävaraisia ja haluavat minimoida nyt riskinsä. Tällöin palkkalistojakin pidetään mahdollisimman pienenä. Luotan itse siihen, että Koskela etsii Leinon tilalle korvaajan, mikäli Leino lähtee.
Jos Ilves tekee tällä kaudella positiivisen tuloksen ja Tappara tappiota mutta silti Tappara satsaa ensi kauden joukkueeseensa ja Ilves ei pyri paikkaamaan lähtijöitään, siinä ei enää selittelyille ole sijaa.
Itse, kun en kuulu Ilvekseen, mutta olen tutustunut aikoinaan molempien seurojen taloudellisiin tilanteisiin, voin selitelläkin. Tämän kauden tulos olisi täysin merkitsevä vain siinä tapauksessa, että molemmat seurat olisivat aloittaneet toimintansa viime vuonna. Esimerkkeinä (luvut noin arvoja): Tapparalla on rahaa 1,5 miljoonaa euroa pankissa ja päättynyt kausi toisi 200 t€:n tappion. Varoja olisi siis noin 1,3 miltsiä jäljellä. Ilveksen lähtöluku on noin sata tonnia pankissa, velkaa on reilu 400 t€ (josta lyhennetään kauden aikana x €, esim 100 t€) ja Vinnielle maksetaan n 200t€. Kausi tuottaisi 200 t€ voiton, niin kummalla on kauden jälkeen rahaa takataskussa? Jos historiaa ei olisi, niin olisimme huomattavasti Tapparaa varakkaampia. Mutta historia on olemassa ja Tappara on Liigan suurien joukossa.
Liigassa on neljä rikasta (Lukko, Kärpät, HIFK ja Tappara). Tepsillä puolestaan erittäin varakkaat omistajat.
Ilves jää Tampereella suosiolla soittelemaan kakkosviulua
Itse olen eri mieltä. Ei Tappara jäänyt päättyneellä kaudella suosiolla Tampereen kakkosseuraksi, eikä Ilves puolestaan jäänyt suosiolla sarjataulukossa Tapparan taakse.