Ilveksen kokoonpano 2024-2025

El Reino

Tähtipelaaja
Vakavasti on jotain jäänyt vajaaksi jokaisessa näissä Tillun kasaamissa porukoista.

Kaikkien ulkopuolisten arvioissa Ilves on ollut materiaalinsa ouolesta rankattuna minimissään mestaruuden haastajiin. Pakusto oli viime kaudella varmaankin nimekkäin koskaan.

Se, että onko joukkueen kokoamisessa huomioitu roolitukset, persoonat ym. riittävästi, on sitten toinen kysymys. Tai onko oikeasti valmentajavalinnassa osuttu oikeaan, kun on hankittu markkinoiden isoin nimi.

toskala

Luottopelaaja
Tappara näyttää selkeästi kovimmalta ja Ilves sitten seuraavana tällä hetkellä. Ymmärrän pettymyksen Ilveksen rosteriin hyvin, sillä sen verta paljon tuossa nyt niitä joiden pitäisi pelata nyt se uransa paras kausi, jotta Tappara voitaisiin uskottavasti haastaa. Kertaakaan uuden Ilveksen aikakaudella siihen ei olla vielä pystytty joten ne höpöhöpöpuheet siitä, että Ilves on pelannut uskottavasti mestaruudesta joka kausi voidaan nyt kuitata auringonpistoksina. Ei olla oltu lähelläkään päästä edes Tapparaa vastaan finaaleissa ja viime kausi tietenkin kaikkein naurettavin. Vakavasti on jotain jäänyt vajaaksi jokaisessa näissä Tillun kasaamissa porukoista.

Kaikkina kolmena kautena olisi kyllä ollut eväät Tappara haastaa finaaleissa. Sinne asti vaan ei ole koskaan päästy.

Muuten tuo "muut hankkii laatua ja Ilves arpoja" - valitus ei päde oikeastaan kuin Kärppiin ja varauksin Tapparaan. HIFK on tosiaan panostanut kokemukseen ja siellä on hyökkäys täynnä 35 huonommalla puolella olevia kehäraakkeja. Kyllä minä mieluummin nuorta ja potentiaalista hyökkäystä katselen, koska ainakin he haluaa todistaa olevansa luottamuksen arvoisia kuin jotain Jasua, Lehterää tai Komarovia joka ajattelee että nämä runkosarjapelit nyt saa mennä miten menee, keväällähän se vasta oikeat pelit pelataan. Jos kolmen kärki on ensi kaudella Tappara, Kärpät ja Ilves, tuossahan on jo hyvät lähtökohdat tapella mestaruudesta.

Mitä kokoonpanon nimivahvuuteen tulee, niin viime kaudella meillä oli nimekkäin Ilves-joukkue ikinä. Toiko se sitten meille mestaruutta saati menestystä, no ei. Siksi minua ei kyllä haittaa vaikka tämä joukkue ei nimivahvoja pistelinkoja pullistelekaan ja oli jopa odotettavaa Tillun ja Ripan puheiden perusteella että joka kausi ei tuollaista tähtisikermää jalkeille saada. Mutta oliko se nimivahva porukka sitten tosipeleissä joukkue: no ei. Joten kun sitä kokoonpanoa katselee, kannattaa muistaa että siinä on vain palaset joista sitten loihditaan se joukkue, joka pystyy kasvamaan kokoaan suuremmaksi jos sille vain on suotuisat olosuhteet.

Kun muistaa mitä se Hölö siinä avauspuheessaan linjasi: meillä on huikea matka edessä. Se tarkoittaa sitä että tämä joukkue muuttuu, kasvaa ja kehittyy paljon siitä mitä se nyt tässä on. Ja sen matkan aikana voi tulla yllätyksiä: positiivisia ja ikäviä. Mutta osaava valmentaja pystyy myös pitämään junan suunnan oikeassa kurssissa. Paljon meillä on valmennuksen osalta puhuttu siitä, että Hölö on juuri sitä mitä Ilves nyt tarvitsee nega-Antin jälkeen. Joten mitäpä jos koitettaisiin antaa tälle joukkueelle mahdollisuus näyttää mitä se on ja nähtäisiin mahdollisuuksia vain toisten kokoonpanoon vertailun sijaan. Tiedetään, viime kevään pettymys on haava, joka ei ole vieläkään arpeutunut eikä varmaan umpeudu koskaan. Mutta sen voi valita, jäädäänkö siihen itsesääliin piehtaroimaan vai halutaanko nousta parempina sieltä suosta takaisin. Sen voi aloittaa vertaamalla siihen, mitkä tekijät osoittaa että 24 - 25 on parempi joukkue kuin edellinen, vaikka meillä ei olisikaan siellä kentällä Palvetta, Nikua ja Nymania.

Viime kaudesta, niin valtaisa pettymys kuin se sitten olikin, pitäisi pystyä jotain oppimaan. Itselle se opetus oli että loppupeleissä se, kuinka vahva joukkue on merkitsee siinä kuinka pitkälle keväällä mennään.

ipa1970

Luottopelaaja
Onhan se selvää, että Tillun pää on seuraavaksi pölkyllä. Laita nyt kuitenkin ne vertailut noista rostereista. Että miten selkeästi tässä nyt sitten ollaan takamatkalla muihin Top 4 budjetin seuroihin.
Ei pysty.
Kuten kirjoitin, joukkue kuin lottokone joka pudottelee voittopallot vasta kun pelit alkaa.

Rauno Repomies

Tähtipelaaja
Kaikkien ulkopuolisten arvioissa Ilves on ollut materiaalinsa ouolesta rankattuna minimissään mestaruuden haastajiin. Pakusto oli viime kaudella varmaankin nimekkäin koskaan.

Se, että onko joukkueen kokoamisessa huomioitu roolitukset, persoonat ym. riittävästi, on sitten toinen kysymys. Tai onko oikeasti valmentajavalinnassa osuttu oikeaan, kun on hankittu markkinoiden isoin nimi.
Jälkeenpäin on helppo sanoa ja jossitella mutta kyllä @ipa1970 siinä mielessä on oikeassa että oli todella iso kääntö Myrrän pelitavasta vaihto Pennaseen. Pelaajisto ei ihan täysin istunut siihen muottiin.

M22

Luottopelaaja

Näin juuri.
Mä tein viime syksynä vertailun viimeisen neljän kauden ajalta, joissa vertailin sitä, että mikä kunkin joukkueen "sijoitus" on ollut ilmoitetussa pelaajabudjetissa ja mikä on ollut joukkueen lopullinen sijoitus. Näistä jos laski sitten erotuksen, eli oliko joukkue pärjännyt paremmin vai huonommin kuin ilmoitettu budjetti olisi antanut ymmärtää, niin täysin ylivoimaisia olivat KooKoo (+22) ja Jukurit (+17), "pronssilla" tuli Ilves (+4).
Eli Ilves oli tuolla neljän vuoden jaksolla sijoittunut keskimäärin yhden pykälän paremmin, kuin mitä budjetti olisi antanut odottaa.
Pahnan pohjimmaiset tuossa vertailussa olivat HIFK (-13), JYP (-16) ja Kärpät (-17).
Jokaisella kannattajalla on tietenkin oikeus mielipiteeseensä ja yksittäisistä pelaajista, valmentajista tai urheilujohdosta voi kukin pitää tai olla pitämättä, mutta noilla näytöillä koko seuran leimaaminen suurimmaksi alisuorittajaksi tai Tillun täysin epäonnistuneeksi on kyllä niin suunnatonta paskaa, että vaikea kuvitella, että kukaan sellaista selvin päin kirjoittaisi.
Nämä jokke1970 ja vastaavat ovat sitten luku sinänsä, enkä ymmärrä miten jaksavat täällä roikkua, kun ainoa tarkoitus on päästä mollaamaan Ilvestä ja/tai Tillua.
Ja ennen kuin kukaan alkaa kysymään, onko Ilves onnistunut täydellisesti, niin ei tietenkään, entä onko Tillu loistava joukkueen kasaaja, niin en tiedä, muttei se nyt mitenkään totaalisesti epäonnistunutkaan ole.

ipa1970

Luottopelaaja
Tässä ihan vain omat ajatukset viime kauden pelaajistosta. Teen tämän vain runkosarjan osalta ja sen pohjalta mitkä ovat olleet omat odotukseni. Eli jos listalla on esim. neutraalissa Masin, johtuu siitä että pelasi juuri siten miten ajattelin hänen pelaavan.

Positiiviset
Gunnarsson
Malek
Latvala
Pelli
Rautanen
Soini
Ikonen
Järventie
Kodytek
Mäntykivi
Nyman
O’Leary
Palve
Stransky
Suomi

Neutraali
Clendening
Friman
Masin
Niku
Parikka
Bau
Päkkilä
Ratinen

Negatiiviset
Jurmo
Lancaster
Alvarez
Gregoire
Könönen
Meskanen
Virtanen

Kauden loppu oli pannukakku ja se on käsitelty moneen kertaan. Tämän öyhötyksen ympäriltä tuppaa vaan unohtumaan että itseasiassa aika moni pelaaja otti isoja steppejä kauden aikana, moni pelasi pisteiden valossa parhaan kautensa, pistepörssit täynnä Ilveksiä, maajoukkueet täynnä meidän miehiä jne.

Haluaisin kuulla sinulta vastaavan listan? Ketkä olivat isoja pettymyksiä ja ketkä taas mielestäsi ottivat steppejä eteenpäin?

Pelaajat jotka ylittivät odotukset/ ottivat steppejä eteenpäin;

Palve
Nyman
Mäntykivi
Soini ( jos nyt junnuja lasketaan kun ei varsinaisesti kokoonpanossa ole kuin satunnaisesti).

Jotka alittivat odotukset/ steppejä taaksepäin;

Pelli
Jurmo
Lancaster
Parikka
Alvarez
Gregoire
Meskanen
Virtanen
Könönen
Niku
Bau
-Latvala, itse odotin enemmän
-Kodytek, alkukausi hyvä, loppukausi pettymys.
-Clenny, alku hyvä, kevät iso pettymys

Loput pelasivat odotetulla tasollaan.

Meklari

Luottopelaaja
Pelaajat jotka ylittivät odotukset/ ottivat steppejä eteenpäin;

Palve
Nyman
Mäntykivi
Soini ( jos nyt junnuja lasketaan kun ei varsinaisesti kokoonpanossa ole kuin satunnaisesti).

Jotka alittivat odotukset/ steppejä taaksepäin;

Pelli
Jurmo
Lancaster
Parikka
Alvarez
Gregoire
Meskanen
Virtanen
Könönen
Niku
Bau
-Latvala, itse odotin enemmän
-Kodytek, alkukausi hyvä, loppukausi pettymys.
-Clenny, alku hyvä, kevät iso pettymys

Loput pelasivat odotetulla tasollaan.
Aika paljon tuosta allekirjoitan, mutta Niku ei kyllä päässyt pelaamaan yhtää vahvuuksillaan ja Pellille annettu rooli oli otteisiin nähden naurettava. Onneksi ensi kaudella Pelli saamassa ansaitsemansa ruudun.

ipa1970

Luottopelaaja
Aika paljon tuosta allekirjoitan, mutta Niku ei kyllä päässyt pelaamaan yhtää vahvuuksillaan ja Pellille annettu rooli oli otteisiin nähden naurettava. Onneksi ensi kaudella Pelli saamassa ansaitsemansa ruudun.
Tuo on totta ja uskon että monen kohdalla juurikin pelitapa söi vahvuudet.

Tässä kuitenkin perään kuulutan koskelan vastuuta hankkiessaan pelaajia valmentajan pelitapaan, tai toisinpäin kun hankkii valmentajan joukkueen vahvuuksiin kuten tuolla kaudella jolloin pennanen korvasi myrrän.
Mentiin metsään isosti.

Korostan yhä myös tuota aiemmin mainitsemaani valmentajan vaihdoksen aiheuttamaa vaikutusta mentaalisesti joukkueessa jota ei varmasti koskela/ johto osannut odottaa tai huomioida.
Tuo korreloitui vahvasti tuon kevään kaukalon ulkopuolisilla tapahtumilla.

Mielenkiintoista nyt nähdä miten tämän joukkueen roolitus onnistuu, pelaajat hitsautuu yhteen, ja miten rosterin vahvuudet tukee hölön pelifilosofiaa ja toisinpäin.
Nämä mainitut lähtökohdat ja asetelmat ovat jälleen koskelan rakentamat.

Serve

Luottopelaaja
Näissä se ero että kärpät ja ifk ovatkin vaihtaneet ”jostakin syystä” urheilutoimenjohtajaa.

Kenet SINÄ valitsisit Tillun tilalle?

Vaihtaisitko esim. Kärppien ja HIFK:n nykyisiin UTJ:in, tai heidän edeltäjiinsä?

Minä nimittäin EN VAIHTAISI.

Olen Tillun työhön (erittäin) tyytyväinen. Tillu on hommannut tänne huippupelaajia esim. Dosty ja Palve.
Lisäksi Tillulla on osumia huomattavasti enemmän, kuin huteja.

Rauno Repomies

Tähtipelaaja

Vaihtaisitko esim. Kärppien ja HIFK:n nykyisiin UTJ:in, tai heidän edeltäjiinsä?

Olen Tillun työhön (erittäin) tyytyväinen. Tillu on hommannut tänne huippupelaajia esim. Dosty ja Palve.
Ihan hyvin joku kuka epäonnistuu muualla voi onnistua toisaalla. Noihin kun vaikuttaa monet asiat, seuran sekoilut, kassatilanteet, strategiat yms. Salmelainen taisi melkoinen pelinappula olla myöskin vaikka ei missään nimessä onnistunutkaan.

Itse kyllä kelpuuttaisin Harri Ahon, aika pihalla pitäisi olla jos ei kelpaisi. Mutta en toki nyt ole sitä mieltä että nyt pitäisi heti toteuttaa, kunhan vastaan sivusta kyssäriin.

Kyllähän niitä koutsejakin vaihdetaan vaikka sarjakärjestä ;) ei kai UTJ mikään pyhä lehmä kuviossa ole, mutta ei se toki aina niin ole että vaihtamalla paranee, mutta uusia ärsykkeitä ja ajatuksia tulee varmasti. Aika aikaansa kutakin.

toskala

Luottopelaaja
Korostan yhä myös tuota aiemmin mainitsemaani valmentajan vaihdoksen aiheuttamaa vaikutusta mentaalisesti joukkueessa jota ei varmasti koskela/ johto osannut odottaa tai huomioida.
Tuo korreloitui vahvasti tuon kevään kaukalon ulkopuolisilla tapahtumilla.

Se että alkoholistilla lyö ryyppy päälle ei ole kenenkään vika eikä kukaan "pakota" alkoholistia ryyppäämään. Jos Myrrä ei olisi saanut potkuja, Kontiola olisi kyllä sen syyn löytänyt pistää homman läskiksi ja lähteä juopottelemaan kesken play-offien. Se että Kontiola juopotteli keslen play-offien ei ole Tillun vika ja tuollainen puhe vaan ruokkii alkoholismia kun syy juomiseen on aina jossain muualla.

• Tykkää
Reactions: M22

Vovlo

Tähtipelaaja
Ylläpidon jäsen
Ihan hyvin joku kuka epäonnistuu muualla voi onnistua toisaalla. Noihin kun vaikuttaa monet asiat, seuran sekoilut, kassatilanteet, strategiat yms. Salmelainen taisi melkoinen pelinappula olla myöskin vaikka ei missään nimessä onnistunutkaan.

Itse kyllä kelpuuttaisin Harri Ahon, aika pihalla pitäisi olla jos ei kelpaisi. Mutta en toki nyt ole sitä mieltä että nyt pitäisi heti toteuttaa, kunhan vastaan sivusta kyssäriin.

Kyllähän niitä koutsejakin vaihdetaan vaikka sarjakärjestä ;) ei kai UTJ mikään pyhä lehmä kuviossa ole, mutta ei se toki aina niin ole että vaihtamalla paranee, mutta uusia ärsykkeitä ja ajatuksia tulee varmasti. Aika aikaansa kutakin.
Itse olen ollut suhteellisen tyytyväinen Koskelan esityksiin UTJna. Pitää muistaa että Koskela ei itse päätä esimerkiksi päävalmentajasta vaan se tehdään yhteistyössä TJn ja hallituksen PJn kanssa. Tällöin myös vastuu tuosta vaihdoksesta kuuluu koko kolmikolle. Näin sen ainakin itse näen.

Mitä tulee Koskelan asemaan jatkossa, niin itse olen ollut siihen tyytyväinen että Ilves ei ole UTJn suhteen tehnyt mitään hätiköityjä ratkaisuja. Ei Koskelakaan ollut valmis ensimmäisinä vuosina vaan suhdeverkostoja on rakennettu tässä vuosien varrella. Nyt nämä kokemukset pitää pikkuhiljaa muuntaa myös menestykseksi (lasken tässä kohtaa menestykseksi finaalipaikan. Niemelän aika on myös Koskelan aika näyttää. Sitten onkin tosiaan puolin jos toisin mukavampi katsella uusia polkuja.

Muista UTJsta puhuttaessa ihmettelen miksei Mika Toivola kelpaa oikein kenellekään. Kahdessa eri seurassa kuitenkin Suomen mestaruus. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan? Kerhon loppuvuodet eivät mairittelevia olleet, joskin HPK ei mikään kaikkein stabiilein seura ole ollut viime aikoina.

Meklari

Luottopelaaja

Tillulla on kyllä todellisia helmiä löydöissä, kokonaisuus ei ole ollut ihan niin hyvä. Kyllä naapurissa edelleen on hieman paremmin onnistunut sekä joukkueen roolitus, että varmojen onnistujien haaliminen. En tiedä kuka on Pelicansin Utj, mutta siellä tehty kanssa aika hyvää työtä nyt.

Paatelainen

Luottopelaaja
Mitä kokoonpanon nimivahvuuteen tulee, niin viime kaudella meillä oli nimekkäin Ilves-joukkue ikinä. Toiko se sitten meille mestaruutta saati menestystä, no ei. Siksi minua ei kyllä haittaa vaikka tämä joukkue ei nimivahvoja pistelinkoja pullistelekaan ja oli jopa odotettavaa Tillun ja Ripan puheiden perusteella että joka kausi ei tuollaista tähtisikermää jalkeille saada. Mutta oliko se nimivahva porukka sitten tosipeleissä joukkue: no ei. Joten kun sitä kokoonpanoa katselee, kannattaa muistaa että siinä on vain palaset joista sitten loihditaan se joukkue, joka pystyy kasvamaan kokoaan suuremmaksi jos sille vain on suotuisat olosuhteet.

Vaikka Ilves ei kovista nimistä huolimatta saanut koottua oikeaa "joukkuetta" ja se ei tosipeleissä taas riittänyt mihinkään niin se ei tarkoita sitä, että heikolla joukkueella voi voittaa mestaruuteen. Se on tilastojen valossa erittäin epätodennäköistä.

Rauno Repomies

Tähtipelaaja
Itse olen ollut suhteellisen tyytyväinen Koskelan esityksiin UTJna. Pitää muistaa että Koskela ei itse päätä esimerkiksi päävalmentajasta vaan se tehdään yhteistyössä TJn ja hallituksen PJn kanssa. Tällöin myös vastuu tuosta vaihdoksesta kuuluu koko kolmikolle. Näin sen ainakin itse näen.

Mitä tulee Koskelan asemaan jatkossa, niin itse olen ollut siihen tyytyväinen että Ilves ei ole UTJn suhteen tehnyt mitään hätiköityjä ratkaisuja. Ei Koskelakaan ollut valmis ensimmäisinä vuosina vaan suhdeverkostoja on rakennettu tässä vuosien varrella. Nyt nämä kokemukset pitää pikkuhiljaa muuntaa myös menestykseksi (lasken tässä kohtaa menestykseksi finaalipaikan. Niemelän aika on myös Koskelan aika näyttää. Sitten onkin tosiaan puolin jos toisin mukavampi katsella uusia polkuja.

Muista UTJsta puhuttaessa ihmettelen miksei Mika Toivola kelpaa oikein kenellekään. Kahdessa eri seurassa kuitenkin Suomen mestaruus. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan? Kerhon loppuvuodet eivät mairittelevia olleet, joskin HPK ei mikään kaikkein stabiilein seura ole ollut viime aikoina.
Olen samaa mieltä. Toki pitää muistaa että kyllä se UTJ siellä tekee sen kartoituksen ja ehdotuksen päävalmentajasta, minkä sitten hallitus ja muu johto hyväksyy. Vastuu toki vierittyy kaikille.

Omissa papereissa Tillun aika on varovaisesti plussan puolella. Enemmän on vaivannut vielä se perus Ilvesläinen kimpoilu esim. valmentajissa ja Pennanen kiinnitettiin silläkin uhalla että maajoukkue vie ja niinhän siinä kävikin. Eli pitkäjänteisyyttä toivon. Lisäksi case Raipe, mikä oli eräänlainen epäluottamuslause mielestäni, vaikka Jokke kai asian aluksi ottikin ihan hyvin.

Tillu on kasvanut kelpo tekijäksi ja koko organisaation tavoin hakee sitä viimeistä steppiä.

Toivola siirtyi pesiksen puolelle kun halusi muutosta ja uutta virikettä. On nykyään KPL:n toiminnanjohtaja.

Vovlo

Tähtipelaaja
Ylläpidon jäsen
Toivola siirtyi pesiksen puolelle kun halusi muutosta ja uutta virikettä. On nykyään KPL:n toiminnanjohtaja.
Ohhoh, mennyt täysin ohitse itseltäni. Ei ollut kyllä ensimmäinen kerta kun jääkiekon ja pesiksen välillä siirrytään, joskus menee paremmin (Kai Suikkanen) joskus taas tulee lyöjäkuningasta.

Ilves97

Luottopelaaja
Muista UTJsta puhuttaessa ihmettelen miksei Mika Toivola kelpaa oikein kenellekään. Kahdessa eri seurassa kuitenkin Suomen mestaruus. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan?
Niin pienestähän urheilussa hommat on kiinni, että vähän sitä tuuria tai oikeassa paikassa oikeaan aikaan olemistakin tarvitaan. Etenkin UTJ:n kohdalla kun ei voi suoraan pelien sisällä asioihin vaikuttaa.

Ässien mestaruusporukassa pelasi playoffien aikana 2 maalivahtia, 8 puolustajaa ja 13 hyökkääjää. Näistä kumpikin maalivahti, 5 pakkia ja 7 hyökkääjää olivat jo seurassa ennen Toivolaa eli runko oli kasassa. Kiven nimitys tapahtui samaan aikaan kuin Toivolan eli valmennuskin siellä jo oli. Toki sitten ulkomaalaishankinnat (Ryan, Heshka ja Brodin) olivat kovia osumia, Brodin näistä toki floppasi vähän runkosarjassa mutta onnistui erittäin hyvin playoffeissa. Myös Lukossa pieneen rooliin jääneen Eero Elon hankinta kesken kauden oli onnistuminen.

Kerhossa Toivola aloitti mestaruuskauden kesäkuussa eli jengi oli pitkälti koottu jo. Kesällä hankki kuitenkin kokeneet Laatikaisen ja Riskan joista etenkin Lada nousi vaikeiden Ilves-vuosien jälkeen avainrooliin. Myös uhkapeli Luceniuksen kanssa ja Tavin hankinta siirtorajalla olivat onnistumisia. Vähän siis on ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan, mutta myös tehnyt hyviä liikkeitä mestaruuskausilla.