Osa 3
Ilveksen urheilujohtaja Timo Koskela kertoo, miksi Ilveksen joukkuetta kasataan niin kuin kasataan, miksi omia kasvatteja lipuu muualle ja mitä seuraavaksi on luvassa.
www.is.fi
Tässä se nyt on kaikessa hyvässä ja pahassa. Asiat mistä itsekin olen kirjoittanut useasti liittyen Ilveksen toimintatapoihin yms. Sinänsä hyvä ja rehellinen "puheenvuoro" vaikka ihan ymmärrettävästi tuosta saa negatiivisen vaikutelman etenkin tässä tilanteessa. Niin ja ihan tämän jälkeenkin varmasti Koskela on se ketä voidaan moittia epäonnistuneista hankinnoista ja vastaavasti kehua onnistuneista. Mutta niihin kehen Ilveksen natsat eivät ole riittäneet, niin syy on muualla. Niin kuin yhtä hallituksen jäsentä lainatakseni "Varmasti Koskela ei pahastuisi vaikka hänellä olisi isompi pelaajabudjetti käytössään". Niin ja tietenkin myös täysin selvää, että on niillä pienemmilläkin budjeteilla päästy finaaleihin ja peräti voitettu.
Olen siitä samaa mieltä, ettei sponssien kukkarolle voida mennä lisärahoituksen toivossa ja se olisi periaatteessa myös hieman haastavaa. Yksittäisestä mesenaatista myös täysin samaa mieltä. Tästä on niin huonot kokemukset etenkin Ilveksessä.
MUTTA miksi käytännössä näistä mesenaateista voivotellaan kun muilla niitä on, mutta ei meillä? Se on vain aika kylmä fakta tämän tason joukkueurheilussa, että enemmän tai vähemmän ne mesenaatit tätä touhua rahoittaa ja ilman niiden apua voittaminen on pirusti vaikeampaa. Ei mahdotonta, mutta epätodennäköisempää.
Tässä taas tullaan siihen miksi emme voisi yrittää? Ok meistä harvempi on miljonääri, mitä naapurilla löytyy yhden värisuoran verran, mutta vastaavasti meitä varakkaita kyllä löytyy isompi määrä. Yhden ison panostus ei vielä tunnu missään, mutta miksi emme voisi edes yrittää kerätä sitoumuksia esim millin pääomaan? Olen nimittäin aika varma, että jos isot sitouttaa kuusinumeroisia ja vastaavasti me pienemmät viisinumeroisia ja tämä tehdään ajatuksella
yhteinen juttu. Eli tiedetään se, että ainakin suurin osa meistä osallistuu talkoisiin, niin kaiken järjen mukaan halukkuutta pitäisi löytyä?
Eikä tietenkään tarkoituksena pistää kaikkea kerralla sileäksi, vaan ihan siihen käyttöön, että sitä budjettia pystytään tarvittaessa venyttämään näihin kärkihankintoihin. Eikä tietenkään tehdä tästä mitään ns "perinnettä".
Valtarakenteiden ei tarvitsisi muuttua (pl Ry) jos vain isoilta osakkailta sitä halua tähän löytyy? Vaikka taloudellisia positiivisia asioita on tulevaisuudessa tulossa, niin itse vain en näe sitä, että noiden muiden isojen perässä pysytään jatkossa taloudellisesti. Itse kun en valitettavasti siihen usko, että iso määrä johtajia ja päälliköitä toimistolla tulee ratkaisemaan tätä Liigan kärjen etumatkaa pelaajabudjetissa.