Vs: Ilveksen nykytilanne
Vincent Manngardin tiedote herättää muutamia kysymyksiä.
"Viime kauden lopulla Ilveksen vaikuttajat perustivat strategia- ja urheilukehitystyöryhmän pohtimaan keinoja, joilla Ilves nostetaan takaisin huipulle. Lisäksi osakkeenomistajat päättivät ylimääräisessä yhtiökokouksessa uudesta Ilves-Hockey Oy:n hallituksesta.
Ryhmien työ on nyt saatu päätökseen. Pääomistaja Vincent Manngardin mukaan tulokset ovat olleet hyviä ja hän kiittää hallituksen ja työryhmien jäseniä tehdystä työstä."
Mikä tämä strategia- ja urheilukehitystyöryhmä on? Kaiketi tämä mihin nimettiin kesäkuussa Huura, Lumme ja Tuominen sekä 31.8. julkaistussa uutisessa myös Erkka Westerlund. Ryhmä perustettiin kauden lopulla, kesäkuussa siihen nimettiin nämä kolme (jo eronnutta jäsentä) ja Westerlund myöhemmin. Alle neljässä kuukaudessa työryhmää ei enää ole, paitsi ehkä Westerlund ja tiedotteessa annetaan ymmärtää että työ on valmis ja tulokset ovat olleet hyviä. Kovin lyhytjänteinen strategia- ja urheilukehitystyö.
"Manngard haluaa myös korjata julkisuudessa liikkuvia huhuja Ilves-Hockey Oy:n heikosta rahatilanteesta.
”Ilves-Hockey Oy ei ole taloudellisissa vaikeuksissa, vaikka se on aina yritykselle haasteellista. Olen kesän aikana vahvistanut yhtiön kassaa 500 000 eurolla, millä on korjattu akuutti rahavaje yhtiön taloudessa.”"
Jos kerta rahaa on niin miksi median on annettu antaa rauhassa kuva konkurssikypsästä seurasta keväästä lähtien? Ja missä on liigatason ykkössentteri jos kerta rahatilanne ei ole heikko? Nyt ykkössentterinä pelaa Kantola, kolmosketjun laituri.
Ja kannattaisiko joukkueeseen satsata ennen kautta eikä paikata vaurioita kausi toisensa jälkeen?
”Korjaan samalla sen käsityksen, että minä pääomistajana yksin tekisin päätökset. Olen alusta saakka luottanut yhtiön ja urheilutoimen johtoon ja hallitukseen kaikissa operatiivisissa ja strategisissa päätöksenteossa. Virheitä on matkan aikana tapahtunut, mutta ei tilanne parane katsomalla taaksepäin, vaan on yhdessä katsottava positiivisesti eteenpäin”
Mutta esimerkiksi nykyinen hallitus lähti luottamuspulan vuoksi nosteleen. Vanhaan "shortsi" hallitukseen varmasti mies luotti kun se oli kumileimasin. Lisäksi kertomukset ylimarsseista tapauksissa "Mälkiä" ja "Nickerson" kyllä puhuvat toista kieltä (tosin näiden todenperäisyyttä en tiedä).
Se ettei katso taakse päin niin on tuomittu tekemään samat virheet uudelleen ja uudelleen. Pelkkä positiivinen lapsenusko vie takuuvarmasti tuhoon.
Sitten seuraa pakolliset korulauseet kannattajille ja sidosryhmille kuinka he uskovat Ilveksen tulevaisuuteen ja pysyvät joukkueen takana. Itselläni on eri kuva. Mitä olen olen jutellut Ilves-kannattajien, lueskellut keskustelupalstoja ja katsonut kotipelien katsojamääriä niin kelkka on kääntymässä. Uskoa tulevaisuuteen ei ole ja ne kannattaja jotka vielä peleissä käy, käyvät siellä tukeakseen joukkuetta, pelaajia, valmennusta eivät omistajaporrasta. Jotkut ovat jopa (itseni lailla) valmiita "vahingoittamaan" itselleen rakasta Ilvestä päästäkseen Manngaardista eroon.
Lopussa on vielä tunteisiin vetoavaa kertomusta kuinka Vinnie-setä vie nuoria pelaajia New Yorkiin. Sinällään hienoa mutta miten se liittyy Ilveksen nykytilanteeseen ja ammattiurheiluun?
"Suomen passista en luovu koskaan." - Ei tarvitsekaan, mutta hyvä mies luovu Ilveksestä. Luovu Ilveksestä, vallastasi Ilveksessä. Sinä et osaa tätä bisnestä.
Minun puolestani saat silti edelleen viedä Ilves-junioreita New Yorkiin.
Ja lopuksi olisi kiva kuulla että mitkä asiat synnyttivät luottamuspulan tänään eronneen hallituksen sekä muiden toimijoiden ja pääomistajan välille?