"Ilves-Hockey Oy:n strategian välikatsaus
Julkaisimme vuoteen 2027 ulottuvan strategian Ilves-Hockey Oy:lle syksyllä 2021. Strategiakauden lähestyessä puoliväliään, olemme pysähtyneet tarkastelemaan tämänhetkistä tilannettamme.
Strategiakehikkomme koostuu viidestä eri osa-alueesta, joita pyrimme kehittämään yhtäaikaisesti. Pyrkimyksenämme on saavuttaa kestävä urheilullinen menestyminen, jossa urheilullisen menestymisen lisäksi yhtiö kehittyy kaikilta toiminnoiltaan jatkuvasti, toimintojen tukiessa toisiaan.
Urheilutoiminta
Urheilutoiminnan osalta olemme edenneet strategian mukaisesti. Strategiakauden aikana pelattujen kolmen runkosarjan aikana olemme keränneet toiseksi eniten pisteitä, kasvattaen pistekeskiarvoamme joka vuosi. Runkosarjasijoituksemme ovat olleet kolmas, toinen ja nyt päättyneellä kaudella toinen.
Strategiakauden aikana olemme saavuttaneet kaksi pronssimitalia. Päättyneellä pelikaudella sijoituksemme oli lopulta viides. Nämä kolme sijoitusta ovat kaikki parempia kuin kertaakaan 20 edelliseen vuoteen. Hyvistä runkosarjaotteistamme huolimatta emme voi olla tyytyväisiä suoritukseemme pudotuspeleissä. Kaikkina kolmena keväänä olemme pudonneet runkosarjassa heikommin sijoittuneelle vastustajalle, mikä on ollut valtava pettymys koko organisaatiolle.
Vaikka emme ole päässeet loppuotteluihin, tiedostamme, että menestymisen edellytykset ovat jatkuvasti parantuneet. Kykymme kamppailla uskottavasti mestaruudesta, pelaajabudjetin ja pelaajamateriaalin osalta, on rakentunut vasta tämän strategiakauden aikana, muutaman viime vuoden aikana. Viimeinen askel pudotuspeleissä pärjäämisen suhteen on kuitenkin vielä ottamatta.
Uusi päävalmentajamme Tommi Niemelä aloitti tehtävässään viime kuussa. Hänen avullaan pyrimme kehittymään edelleen kohti huippusuorittavaa urheiluorganisaatiota.
Tulevaan kauteen lähdemme nöyrinä, ymmärtäen asemamme haastajina pudotuspeleissä pärjäämisen ja lopulta mestaruuden tavoittelun suhteen. Haluamme kuitenkin haastaa tosissamme, kehittyen jatkuvasti niin yksilö- kuin joukkuetasolla sekä olemalla parhaimmillamme oikea-aikaisesti, niin CHL:ssä kuin Liigassakin. Uskomme, että menestyksen elementit ovat jälleen hieman aiempaa paremmin kasassa ja hallituksen taholla odotammekin luottavaisin ja innostunein mielin tulevaa pelikautta.
Hallinto ja talous
Hallinnon ja talouden strategisen osa-alueen suhteen yhtiö on kehittynyt strategiakauden aikana merkittävästi. Liikevaihto on kasvanut Covid19-pandemian helpottumisen jälkeen sekä Nokia Arenalle siirtymisen vauhdittamana voimakkaasti strategiakauden alussa. Jotta kasvumahdollisuuksiin on pystytty tarttumaan, organisaatiota on kehitetty kaikkien toimintojen osalta ja siten myös kustannusrakennetta kasvatettu. Kannattavuus olikin strategiakauden alussa erinomaisella tasolla, mutta heikkeni nyt päättyneellä tilikaudella.
Strategian mukaisesti kasvatimme omaa pääomaamme ja investointikyvykkyyttämme osakeannilla vuoden 2022 alussa. Osakkeilla on myös jonkun verran käyty kauppaa, eli osakkeiden jälkimarkkina on kehittynyt, mitä myös yhtiöjärjestyksen muutos syksyllä 2022 on tukenut.
Yhtiössä on tehty vastuullisuustyötä ja esimerkiksi hiilijalanjälkilaskenta jo kahdesti. Vastuullisuustyö on näkynyt jo tekoina, mutta jatkossa se tulee näkymään vielä selvemmin ja jäsennellymmin osana viestintäämme.
Yhtiö teki merkittävän sijoituksen, kun se osallistui jalkapallon Veikkausliigassa pelaavan Ilves Edustus Oy:n osakeantiin. Ilves Edustus Oy ja Tammelan Stadionin operaattorina toimiva, Ilves Edustus Oy:n sataprosenttisesti omistama Ilves Stadion Oy ovat nyt Ilves-Hockey Oy:n kanssa samaa konsernia.
Päättyneen tilikauden tilinpäätös laaditaan konsernitilinpäätöksenä nyt ensimmäistä kertaa. Se valmistuu kesän aikana, eli hieman aiempia vuosia myöhemmin.
Yritysmyynti
Yritysmyynti kehittyi strategiakauden alkupuolella hienosti. Taloudellinen taantuma jarrutti euromääräisen myynnin kehittymistä erityisesti päättyneen tilikauden aikana. Jatkuvan kehittymisen periaatteen mukaisesti myynnin prosessia on kehitetty ja henkilökuntaa lisätty tämän vuoden aikana ja odotuksemme onkin, että pääsemme takaisin kasvu-uralle myös yritysmyynnin suhteen.
Uuden asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönotto on tällä hetkellä meneillään. Teknologiaa pyritään hyödyntämään markkinoinnin ja myynnin prosesseissa aiempaa enemmän ja määrätietoisemmin. Esimerkiksi aitioiden myynti niin omiin ottelutapahtumiimme, kuten myös muihin Areenan tapahtumiin on nyt teknisesti mahdollista hoitaa täysin sähköisen kanavan kautta. Muistakaa suunnata siis
https://ilves.lippu.fi/ -osoitteeseen, kun haluatte varata konsertteihin tai ottelutapahtumiimme aitioita. Myös Stefans’s at Arena -katsomoravintolan varaukset on jatkossa kätevää hoitaa sähköisesti samasta osoitteesta.
Kannattajakokemus
Kannattajakokemus kehittyi heti strategiakauden alussa voimakkaasti ottelutapahtumien siirtyessä Nokia Arenalle. Uusi toimintaympäristö on mahdollistanut elämyksellisyyden kehittämisen kohden parhaita kansainvälisiä esimerkkejä.
Nokia Arenalla katsojakeskiarvo runkosarjassa on ollut 8000 katsojan tuntumassa, mikä on vastannut odotuksiamme. Olemme tavoittaneet entistä monipuolisemmin yleisöä ja erityisesti kevätkaudella väkeä on ollut hienosti lehtereillä.
Yhtiön ulkopuolisten kannattajayhdistysten toiminta on ollut vireää ja myös uuden toimintaympäristön voimaannuttamaa.
Kannattajatuotteet ovat ennen näkemättömällä tavalla täyttäneet katukuvaa ja erityisesti ottelutapahtumaamme. Myymälän siirtyminen Nokia Arenan yhteyteen oli merkittävä tekijä myynnin kasvussa, kuten myös verkkokaupan aktiivinen kehittäminen. Erityisen tärkeää on kuitenkin ollut tuotevalikoiman onnistunut hallinta. Ilves-tuotteet ovat sekä laadukkaita että haluttuja. Euromääräisesti mitattuna kannattajatuotteiden myynti on kasvanut noin 2,5 kertaiseksi strategiakauden aikana.
Yhtiön brändi
Yhtiön brändi ja laajemminkin markkinointi on ollut monessa mielessä edelläkävijä suhteessa muuhun suomalaiseen urheiluviihdeliiketoimintaan. Vuonna 2022 Jääkiekkojournalistit ry palkitsi Ilveksen sosiaalisen median tiimin Vuoden kiekkoteko -palkinnolla.
Päättyneen tilikauden aikana iso ponnistus oli Ilves+ -palvelun lanseeraaminen. Palvelussa on kuultavissa otteluselostukset sekä paljon ääni- ja videomateriaalia joukkueeseen ja otteluihin liittyen.
Kehittymiskohteena on brändinhallinta konserni- ja seuratasoisesti, huomioiden myös edustusjalkapalloon liittyvien brändielementtien kehittyminen ja nivoutuminen osaksi kokonaisuutta.
Viestinnän osalta pyrimme edelleen terävöittämään ja selkeyttämään tarinaamme. Emme pelkää sanoa tavoittelevamme mestaruutta, mutta ymmärrämme, että tie menestykseen kulkee kovan työn ja jatkuvan kehittymisen kautta. Olkaamme nöyriä siis tämän haasteen edessä, mutta samalla ylpeitä kaikesta siitä jo tehdystä työstä, millä olemme saaneet itsemme nostettua suomalaisten huippuseurojen joukkoon.
Tämän katsauksen myötä haluamme toivottaa kaikille osakkeenomistajillemme erinomaista kesän aikaa.
Ilves-Hockey Oy:n hallitus"