Ilves Euroopassa 2024

Hyrrä

Luottopelaaja
Viestejä
1 867
Seuraan aktiivisesti Ilveksen sosiaalista mediaa, mutta livestriimi meni minulta ohi. Nyt kun kelasin viestejä taaksepäin, niin kyllä asia oli sielläkin mainittu. En tiedä, miten missasin sen. Varmaan siksi, että en osannut odottaa tällaista mahdollisuutta.

Ehkä silloin kun lanseerataan jotain uutta, sitä pitäisi vähän näkyvämmin ja enemmän rummuttaa. Kun asia on iskostettu tietoisuuteen, jatkossa pelkkä maininta riittää. Ilves plussan kanssa tehtiin tätä työtä sosiaalisessa mediassa ja ottelutapahtumissa, mutta kaikki ovat varmaan huomanneet, että hitaasti ihmiset sinne siltikin löysivät.

Mukava kuulla, että striimi on hyvälaatuinen. Ilman muuta ostan Ilveksen lähetyksen aina kun en paikalle pääse ja omalta osaltani välitän tietoa muille. Kun puhuu tällaisista asioista foorumikuplan ulkopuolella, vaikka työpaikalla, niin silloin sen juuri huomaa, että tavallinen kausarilainen saattaa olla todella kauan pihalla kaikista Ilves plussisa ja striimeistä yms.
 
  • Tykkää
Reactions: 000

Keltavihreäpeto

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
185
Ymmärrän kyllä mitä haet takaa, mutta jos Tammela myydään niissä ennakkoon muutamissa huippupeleissä muutenkin täyteen, niin en tiedä onko tuollaiselle silloin tarvetta varsinkin jos se vähentäisi kausikorttimyyntiä.

Tuli muuten etiäinen kun vuosituhannen alussa Haka kohtasi Liverpoolin ja ottelu pelattiin Olympiastadionilla. Silloin paikalla oli varmaan 20 000 suomalaista/pohjoismaista Liverpoolin symppaajaa.

Jossain vaiheessa voi olla realistista, että Ilves kohtaisi eurooppalaisen huippujengin kuten esim HJK kohtasi As Roman viime kaudella. Silloin Ilveksen ongelma ei pelkästään vieras kannattajat vaan suomalaiset futisfanit yleisesti. Ei auta maarajoitukset.

Esim itse olen "joutunut" ostamaan useamman ulkomaalaisen joukkueen jäsenyyden, että olen turistina päässyt katsomaan otteluita. Valioliigassa esim lipunmyynti avautuu seuraavasti:
1. Ensimmäisellä sijalla on kausikorttilaiset
2. Toisella sijalla jäsenyyden omaavat jotka käyvät aktiivisesti otteluissa/ovat olleet pisimpään jäseiä = aktiivisuustaso.
3. Jäsenyyden omaavat.
4. Yleinen myynti.

Se jäsenyys ei ole kuin sen 20-40e ja monesti tulee joku huivi kaupanpäälle. Sillä kuitenkin pystytään tarvittaessa erottelemaan Ilvesläiset tavallisista tallaajista.
 

Tarinankertoja

Luottopelaaja
Viestejä
3 449
Halvimmat aikuisten liput 10€ (7€ opiskelija) TamU Rosenborg (mestareiden liigan otteluun jossa panoksena lohkopaikka). Kalleimmat 30€. Harmi kyllä pilata hyvä tarina faktoilla.

Eli siis 13,81€ (opiskelijat 9,67€) ja kalleimmat 41,43e. Rahanarvon muutos pitää ottaa vertailussa huomioon.

Kaljakatsomoa ei ollut, koska lakimuutos mahdolisti sen vasta 2017
 

Hena

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
379
Eli siis 13,81€ (opiskelijat 9,67€) ja kalleimmat 41,43e. Rahanarvon muutos pitää ottaa vertailussa huomioon.

Kaljakatsomoa ei ollut, koska lakimuutos mahdolisti sen vasta 2017
Toki näin. Hyvä myös huomioida - vaikka ei suoraan liitykään tähän hinnoitteluun - että TamU:n pelaajabudjetti kyseisenä vuonna oli yli miljoona euroa vs Ilves tämän vuonna 875k.
 

Grinder

Luottopelaaja
Viestejä
3 988
Tuli muuten etiäinen kun vuosituhannen alussa Haka kohtasi Liverpoolin ja ottelu pelattiin Olympiastadionilla. Silloin paikalla oli varmaan 20 000 suomalaista/pohjoismaista Liverpoolin symppaajaa.

Jossain vaiheessa voi olla realistista, että Ilves kohtaisi eurooppalaisen huippujengin kuten esim HJK kohtasi As Roman viime kaudella. Silloin Ilveksen ongelma ei pelkästään vieras kannattajat vaan suomalaiset futisfanit yleisesti. Ei auta maarajoitukset.

Esim itse olen "joutunut" ostamaan useamman ulkomaalaisen joukkueen jäsenyyden, että olen turistina päässyt katsomaan otteluita. Valioliigassa esim lipunmyynti avautuu seuraavasti:
1. Ensimmäisellä sijalla on kausikorttilaiset
2. Toisella sijalla jäsenyyden omaavat jotka käyvät aktiivisesti otteluissa/ovat olleet pisimpään jäseiä = aktiivisuustaso.
3. Jäsenyyden omaavat.
4. Yleinen myynti.

Se jäsenyys ei ole kuin sen 20-40e ja monesti tulee joku huivi kaupanpäälle. Sillä kuitenkin pystytään tarvittaessa erottelemaan Ilvesläiset tavallisista tallaajista.
Näissä on se ongelma että kun kohtaat todella suuren seuran niin voit myydä ne 8000 paikkaa tai 30 000. Ovat kinkkistä paikkoja.
 

Riksu

Tähtipelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
15 227
Ennakkoa tulevasta otteluparista Jani Lyyskin näkökulmasta, ihan mielenkiintoinen juttu:

 

Ipan pakki

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
335
Ei olekaan myyty vaan olisi voitu myydä jos viime hetkillä ei olisi keksitty maablokkausta ja ruhtinaallista 1,5 tunnin myyntiä uutiskirjeen tilaajille.
No jos lipunmyynti aukeaa klo 12, niin onko sillä mitään väliä milloin geoblokkaus laitetaan päälle? Ja jos on ennakkomyynti, niin miten se olisi pitänyt hoitaa muuten kuin ennakkomyyntinä 1,5h ennen varsinaisen lipunmyynnin aloitusta?
Hirveää ulinaa taas, vaikka lipunmyynnissä oli sekä ennakkomyynti että geoblokkaus?
Vicky Pollardia lainaten: Yeah but no but...
 

MattinFinland

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
171
No jos lipunmyynti aukeaa klo 12, niin onko sillä mitään väliä milloin geoblokkaus laitetaan päälle? Ja jos on ennakkomyynti, niin miten se olisi pitänyt hoitaa muuten kuin ennakkomyyntinä 1,5h ennen varsinaisen lipunmyynnin aloitusta?
Hirveää ulinaa taas, vaikka lipunmyynnissä oli sekä ennakkomyynti että geoblokkaus?
Vicky Pollardia lainaten: Yeah but no but...

I love a little britain quote. XD

Clearly on Friday morning “the computer said no”

Edit:
I don’t actually think 1hr and 30 mins of pre sale is good enough.

Look at Djurgarden, they are not putting tickets on general sale until Wednesday, yet season ticket holders and club members can already start reserving seats.

can anyone really argue that there was enough time?

The whole procedure was a big mess.

Let’s hope the club learn from it and put in better measures in the future.

If Ilves keep progressing it is very clear that structured sale phases are needed for the bigger games.
 
Viimeksi muokattu:

onc

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
188
No jos lipunmyynti aukeaa klo 12, niin onko sillä mitään väliä milloin geoblokkaus laitetaan päälle? Ja jos on ennakkomyynti, niin miten se olisi pitänyt hoitaa muuten kuin ennakkomyyntinä 1,5h ennen varsinaisen lipunmyynnin aloitusta?
Hirveää ulinaa taas, vaikka lipunmyynnissä oli sekä ennakkomyynti että geoblokkaus?
Vicky Pollardia lainaten: Yeah but no but...
Palataan tähän nyt vielä, kun myrsky on laantunut ja kaikki meni mitä ilmeisimmin niin kuin pitikin. Ainakin itselleni huolenaiheeksi ja ongelmaksi muodostui nimenomaan tuo tapa viestiä asioista. Vielä aamupäivällä ottelutapahtumista vastaava Lasse Fihl kommentoi aamulehdelle näin: Fihlin mukaan lippujen myyntiä Ruotsiin on mahdollista rajoittaa, mutta nyt sille ei kuitenkaan ollut tarvetta. "Valtaosa oli ihan kotimaisia lipun ostajia".

Okei, miksi siis vielä aamupäivällä on sanottu näin, jos totuus on ollut, että lippuja on kuitenkin voinut ostaa vain kotimaisiin osoitteisiin, niin kuin myöhemmin Aamulehden jutusta on voinut lukea. Oletan, että ottelutapahtumista vastaava henkilö ei kuitenkaan valehtele, joten tällaisesta viestinnästä tulee ajatus, että henkilö ei ole ollenkaan tilanteiden vaatimalla tasolla omaan pestiinsä nähden.

Lisäksi Fihlin Aamulehdelle antama kommentti siitä, että ruotsalaisfanien lippujen ostoa arvioidaan nimien perusteella, on järjetön. Ensinnäkin tuolla arvioinnilla ei olisi ollut mitään käytännön hyötyä, kun sillä ei olisi kuitenkaan voinut estää kenenkään lipun ostamista. Toiseksi, kuka ihme toimistolla haaskaa aikaansa tällaiseen totaaliseen turhuuteen. Kolmanneksi, jos lippujen ostamista oli todellakin rajoitettu Suomeen, niin kuin myöhemmin kerrottiin, niin miksi tällaista nimien perusteella arviointia olisi edes harrastettu?

Jos tällaisiin asioiden hoitamiseen, viestintään ja seuran julkisuuskuvan huolehtimiseen liittyviin seikkoihin kohdistuva asiallinen ja kriittinen tarkastelu on "hirveää ulinaa", niin katsomme asioita hyvin eri näkökulmista.

Tämä kaikki olisi vältetty, mikäli heti ensimmäinen viesti seurasta ulos olisi ollut, että ennakkomyynti on 1,5h ja tämän jälkeen avoin lipunmyynti klo 12 alkaen vain Suomen sisällä.

Noh, tässä kohtaa voi olla luottavaisin mielin kohti torstaita, kun lipunmyynti on toteutettu kunnolla, kotikannattajat ovat suuri enemmistö Tammelassa ja eläintarhalaiset pysyvät omassa häkissään.
 

Virta11

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
176
Palataan tähän nyt vielä, kun myrsky on laantunut ja kaikki meni mitä ilmeisimmin niin kuin pitikin. Ainakin itselleni huolenaiheeksi ja ongelmaksi muodostui nimenomaan tuo tapa viestiä asioista. Vielä aamupäivällä ottelutapahtumista vastaava Lasse Fihl kommentoi aamulehdelle näin: Fihlin mukaan lippujen myyntiä Ruotsiin on mahdollista rajoittaa, mutta nyt sille ei kuitenkaan ollut tarvetta. "Valtaosa oli ihan kotimaisia lipun ostajia".

Okei, miksi siis vielä aamupäivällä on sanottu näin, jos totuus on ollut, että lippuja on kuitenkin voinut ostaa vain kotimaisiin osoitteisiin, niin kuin myöhemmin Aamulehden jutusta on voinut lukea. Oletan, että ottelutapahtumista vastaava henkilö ei kuitenkaan valehtele, joten tällaisesta viestinnästä tulee ajatus, että henkilö ei ole ollenkaan tilanteiden vaatimalla tasolla omaan pestiinsä nähden.

Lisäksi Fihlin Aamulehdelle antama kommentti siitä, että ruotsalaisfanien lippujen ostoa arvioidaan nimien perusteella, on järjetön. Ensinnäkin tuolla arvioinnilla ei olisi ollut mitään käytännön hyötyä, kun sillä ei olisi kuitenkaan voinut estää kenenkään lipun ostamista. Toiseksi, kuka ihme toimistolla haaskaa aikaansa tällaiseen totaaliseen turhuuteen. Kolmanneksi, jos lippujen ostamista oli todellakin rajoitettu Suomeen, niin kuin myöhemmin kerrottiin, niin miksi tällaista nimien perusteella arviointia olisi edes harrastettu?

Jos tällaisiin asioiden hoitamiseen, viestintään ja seuran julkisuuskuvan huolehtimiseen liittyviin seikkoihin kohdistuva asiallinen ja kriittinen tarkastelu on "hirveää ulinaa", niin katsomme asioita hyvin eri näkökulmista.

Tämä kaikki olisi vältetty, mikäli heti ensimmäinen viesti seurasta ulos olisi ollut, että ennakkomyynti on 1,5h ja tämän jälkeen avoin lipunmyynti klo 12 alkaen vain Suomen sisällä.

Noh, tässä kohtaa voi olla luottavaisin mielin kohti torstaita, kun lipunmyynti on toteutettu kunnolla, kotikannattajat ovat suuri enemmistö Tammelassa ja eläintarhalaiset pysyvät omassa häkissään.
Juurikin näin. Ja minulle jäi käsitys, että nimenomaan tämä "ulina" joka alko edellisenä iltana sai aikaan sen, että Ilves teki toimenpiteitä jotka esti ainakin isommat vauriot. Joku raportoi, että nopeeta meni vieraskatsomon ympärysalueilta lippuja ennen ku systeemi meni jumiin ja ilmeisesti myyntiin tuli joku IP-osoitteisiin perustuva rajoitus lennosta. Mutta asioiden kulusta on nyt vaikee mennä sanoon varmaks tältä osin.

Varmuudella voidaan sanoa, että Ilves yksinkertasesti vain tiedotti lipunmyynnin alkamisesta perjantaina klo 12, ilman mitään erityishuomioita. Siitä se _ulina_ alkoi ja Fihlin kommenttien perusteella hyvä että alkoi.
 

Keltavihreäpeto

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
185
Palataan tähän nyt vielä, kun myrsky on laantunut ja kaikki meni mitä ilmeisimmin niin kuin pitikin. Ainakin itselleni huolenaiheeksi ja ongelmaksi muodostui nimenomaan tuo tapa viestiä asioista. Vielä aamupäivällä ottelutapahtumista vastaava Lasse Fihl kommentoi aamulehdelle näin: Fihlin mukaan lippujen myyntiä Ruotsiin on mahdollista rajoittaa, mutta nyt sille ei kuitenkaan ollut tarvetta. "Valtaosa oli ihan kotimaisia lipun ostajia".

Okei, miksi siis vielä aamupäivällä on sanottu näin, jos totuus on ollut, että lippuja on kuitenkin voinut ostaa vain kotimaisiin osoitteisiin, niin kuin myöhemmin Aamulehden jutusta on voinut lukea.

Onko linkkiä tai kuvakaappausta tuohon ensimmäisiin lausuntoihin?


Tässä jutussa ei ainakaan ole mitään outoa. Harvoin tapahtumanjärjestäjä kommentoi teknisesti kuinka rajoitetaan, ettei Ruotsalaisia tule määräänsä enemmän. Vaan puhutaan juuri vieraille varatuista katsomoista.

Onko kukaan katsellut kuinka ruuhkaisia on Tukholman lautat on Suomeen noina päivinä?
 

onc

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
188
Onko linkkiä tai kuvakaappausta tuohon ensimmäisiin lausuntoihin?


Tässä jutussa ei ainakaan ole mitään outoa. Harvoin tapahtumanjärjestäjä kommentoi teknisesti kuinka rajoitetaan, ettei Ruotsalaisia tule määräänsä enemmän. Vaan puhutaan juuri vieraille varatuista katsomoista.
Ei valitettavasti ole kuvakaappauksia, on vain Whatsapp-keskusteluun jutusta kopioituja tekstikaappauksia. Tekstit on kuitenkin sanatarkkaan kopioitu alkuperäisestä jutusta ja näitä lainasin omassa viestissäni. Ja juttu oli nimenomaan saman linkin takana kuin tuo sinun laittamasi. Juttua on ilmeisesti myöhemmin vain muutettu/päivitetty ja se on siirretty maksumuurin taakse. En siis itse ole enää päässyt lukemaan tuota päivitettyä kirjoitusta, niin en tarkalleen tiedä mikä siinä on eri tavalla, mitä on poistettu, mitä on lisätty.

Jälkiviisaana otan jatkossa kyllä kuvakaappauksia niin maan perkeleesti, jos jatkossa ehtii olemaan ajoissa ja tilanteita sattuu. Toivon kuitenkin, että ei sattuisi.
 

Hena

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
379
I love a little britain quote. XD

Clearly on Friday morning “the computer said no”

Edit:
I don’t actually think 1hr and 30 mins of pre sale is good enough.

Look at Djurgarden, they are not putting tickets on general sale until Wednesday, yet season ticket holders and club members can already start reserving seats.

can anyone really argue that there was enough time?

The whole procedure was a big mess.

Let’s hope the club learn from it and put in better measures in the future.

If Ilves keep progressing it is very clear that structured sale phases are needed for the bigger games.
Sure, one can argue that there was too little time in presales. However, season ticket holders did not need extra time. (One can say that DIF organization has fucked up as they have to organize extra time for season ticket holders reducing the time to sell tickets for general people). So, example for DIF works only re members. Are you or many of the people complaining members of Ilves?
 

MattinFinland

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
171
Sure, one can argue that there was too little time in presales. However, season ticket holders did not need extra time. (One can say that DIF organization has fucked up as they have to organize extra time for season ticket holders reducing the time to sell tickets for general people). So, example for DIF works only re members. Are you or many of the people complaining members of Ilves?
Personally I am a season ticket holder.

Is the point you are trying to make that Pre-sales are an advantage just for members?

From my view, Pre-Sales or ''Phase Selling'' is to make sure that those who attend regularly and support the club do not miss out on the chance of tickets? during the day people work, study or whatever may take place in their life so a 1.5hr window at 9am on a Friday is not really ideal?

The idea of a general sale is that absolutely anyone can buy tickets? Which include those that are not Ilves fans, which is fine if there is spare tickets after the initial phases.
 

Hena

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
379
Personally I am a season ticket holder.

Is the point you are trying to make that Pre-sales are an advantage just for members?

From my view, Pre-Sales or ''Phase Selling'' is to make sure that those who attend regularly and support the club do not miss out on the chance of tickets? during the day people work, study or whatever may take place in their life so a 1.5hr window at 9am on a Friday is not really ideal?

The idea of a general sale is that absolutely anyone can buy tickets? Which include those that are not Ilves fans, which is fine if there is spare tickets after the initial phases.
My point is that you refer to the process done by DIF. In their case season ticket holders did not get automatically seats so the example does not really apply for them, does it?

What applies to the sales process is that presales in case if DIF is for members. My understanding is that members of Niilon Pojat got tickets reserved. Most of the other members of Ilves Ry are kids. So I am not really sure if your example of DIF is really applicable to us in full
 

MattinFinland

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
171
My point is that you refer to the process done by DIF. In their case season ticket holders did not get automatically seats so the example does not really apply for them, does it?

What applies to the sales process is that presales in case if DIF is for members. My understanding is that members of Niilon Pojat got tickets reserved. Most of the other members of Ilves Ry are kids. So I am not really sure if your example of DIF is really applicable to us in full
I maybe should have been more specific at why I used the DIF as an example.
It was more to the fact that there was a few days gap between pre sales and general sales.

I completely understand your point in regards to their season ticket holders not automatically getting seats and you are right that the DIF process does need longer with how the setup is.

But also what if Ilves season ticket holders want to get seats for their relatives or friends next to them or close by? this is just an example, if it goes straight to general sale it is more of a game of cat and mouse no?
 

Hena

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
379
I maybe should have been more specific at why I used the DIF as an example.
It was more to the fact that there was a few days gap between pre sales and general sales.

I completely understand your point in regards to their season ticket holders not automatically getting seats and you are right that the DIF process does need longer with how the setup is.

But also what if Ilves season ticket holders want to get seats for their relatives or friends next to them or close by? this is just an example, if it goes straight to general sale it is more of a game of cat and mouse no?
I get your point and agree that the process could have been better. I am just a bit frustrated on people complaining given the struggles the club has had in the past and where it is now.
There is also two items to take into account 1) I don’t think people in the club expected such a demand for the tickets (Yes, maybe they should have but Austria game was not sold out and there is no evidence that clubs from Sweden sell better than large European clubs - if you look the attendance in history vs Swedish clubs 2) given the first point, I assume the club wanted to have as many days as possible for the sales
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
2 133
Ilves could and should have done better work planning the the tickets sales. Apparently we luckily dodged the bullet anyway.

On the other hand the situation between Ilves and DIF isn't totally comparable. DIF has in any case one week more time to sell the tickets. Ilves had much more shorter time. I belive that's is also the reason that the team told about the ticket sales so fast after the Austria Wien match.
 

MattinFinland

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
171
I get your point and agree that the process could have been better. I am just a bit frustrated on people complaining given the struggles the club has had in the past and where it is now.
There is also two items to take into account 1) I don’t think people in the club expected such a demand for the tickets (Yes, maybe they should have but Austria game was not sold out and there is no evidence that clubs from Sweden sell better than large European clubs - if you look the attendance in history vs Swedish clubs 2) given the first point, I assume the club wanted to have as many days as possible for the sales
But you have to take into consideration the hype? Everyone was buzzing after the FK Austria Wien game, There was a few reasons that game did not sell out. But the victory was historical, and it was huge for the club to make progress in the UECL

Like Ilves, DIF are having a good season in Sweden currently 2nd and they will want group football in the UECL this season.
Put 2 and 2 together and there is the answer no?

The club can make mistakes, anyone can make mistakes, we just need to make sure they are learnt from.
 
Ylös