Vs: Ilves ja Media
Mary Mackey sanoi:
Ihan mielenkiinnosta kyselen, mitenkä Ilveksen olisi tässä case Keräsessä pitänyt mielestäsi toimia? Tuli mahdollisuus palkata oma poika, rahaa kerättiin ns. hattu kiertämään -periaatteella ja pelillinen tarvekin oli suuri. Olisitko itse jättänyt Michaelin palkkaamatta?
Ilves yritti vedota siihen, että Keränen oli sopimukseton pelaaja, mutta Liigan joryn jäsenet tyrmäsivät sen argumentin. Osa kun kamppailee Ilveksen kanssa samoista sijoista, osa muista syistä.
Hyvä kysymys, mutta ei helppo vastata. Ensinnäkin taustauksi, etten ole kritisoinut Keräsen hankintaa,. Olen lähinnä viestinyt, että pidän melko todennäköisenä sitä, että Liiga tulee sanktioimaan Ilvestä tavalla tai toisella riippumatta onko sanktio vastoin lakia vai ei. Itsellä on vahva epäilys, että Liigalla on oma koodisto. Käsittääkseni herrat ovat yhdessä päättäneet, että Jokereiden kanssa ei veljeillä millään tavalla ja täydentäneet ohjeistoaan sitä mukaan, mitä tapahtuu. Esimerkiksi Peltolan siirron jälkeen ovat alkaneet tukkimaan "Lex-Jokerit" säännön porsaanreikiä. Liiga ei hyökkää Ilvestä vastaan, vaan niitä, joka rikkoo heidän itse hyväksymiään sääntöjä.
Ja Ilves ei ole tainnut vielä julkaista omaa virallista kantaansa, vaan näyttää hyväksyvän, että näin on tapahtunut. Ehkä ovat saaneet kovan ripityksen viime kevään jälkeen, kun syyttivät Verottajaa ja Liigaa omista ongelmistaan.
Itse kysymykseen. Ajattelen aina luonteestani johtuen talous edellä ja helpoin vastaus olisi, että jos Keräsen hankinta oli taloudellisesti mahdollista ottaen huomioon tuon 100k€ sakon, niin ehdottomasti vihreää valoa hankinnalle. Jos taas yhtälö oli taloudellisesti mahdoton, niin olisin joutunut sanomaan ei. Niin paljon kuin se olisi ketuttanutkin, koska haluan Ilveksen olevan mahdollisimman omavarainen.
Mutta asia ei ole yksivärinen ja sinänsä paljon hankalammin vastattavissa. Ja vaikeuden tekee se, että minulla ei ole riittävästi tietoa yrityksen taloudellisesta tilanteesta, pelaajasopimuksen arvosta+optioista sekä Liigan sanktiolinjasta. Alla hajanaista pohdintaa.
Tiesin, että Larva tarjosi Kerästä lähes jokaiselle liigaseuralle, mutta muut kieltäytyivät syystä tai toisesta. Todennäköisesti osasyynä sopimuksen kalleus johtuen tästä sanktiouhasta, osittain varmaan myös siksi, että Keränen pelasi huonosti Jokereissa. Tiedossani oli myös, että Larva tarjosi Kerästä useaan sveitsiläiseen seuraan. Kuulemma todella aktiivisesti. Uskoisin, että Honkalehtoa ei olisi nyljetty, mikäli Keränen olisi siirtynyt Sveitsiin ja samalla ilmoitettu, että hän oli liian kallis pelaaja liigaan. Siis mikäli Keräsen sopimus on kallis. Jälkiviisaana voi todeta, että kohu olisi hiljentynyt Keräsen vaisuiden otteiden myötä.
Itselläni on vahva olettamus, että Honkalehto ei ole päivän päälle perillä, missä yritys kunakin päivänä on taloudellisesti. Mihin on varaa ja mihin ei. Hän oli mielestäni ajanut itsensä umpikujaan julkaisemalla ennätystappioiden alla, että tällä tilikaudella tilikauden tulos nousee puoleen miljoonaan. Ja pelastajaksi maininnut Ulkojäiden. Paineet kasvoivat tapahtuman lähestyessä ja hänen oli pakko tehdä jotain. Hän varmisti Liigalta, onko sanktio voimassa ja sai vastauksen. Hän päätti ottaa riskin. Varmaan osittain senkin vuoksi, että hän kuvitteli yrityksen taloudellisen tilanteen olleen todellisuutta parempi. Toki uskon, että hän luonnollisesti kysynyt Kiveltä haluaako tämä Keräsen ja varmasti myös hallitukselta. Ehkäpä jopa tiedustellut asiaa uusien ostajien näkökulmasta? Kivelle vastaus on ollut helppo, mutta tuskin Karri on saanut tässä yhteydessä talouspuolen tietoa. Vastannut vain tarvitseeko hän Keräsen vai ei.
Luonnollisesti merkittävin asia on Keräsen sopimuksen yksityiskohdat. Mikä sopimuksen loppukauden arvo + 100 kilon sanktiouhka, mikä taas ensi kauden sopimuksen arvo? Millä optioilla hän pelaisi ensi kautena? Itse olen ajatellut, että mikäli Keränen pelaisi hyvin, niin hän siirtyisi ulkomaille, mutta heikommilla otteilla hän saattaisi jäädä ensi kaudeksi. Jos minulla ei olisi ollut taloudellisesti mahdollista palkata Kerästä, olisin ehdottomasti pyrkinyt tiedustelemaan häntä ensi kaudeksi. Toki tiedostaen sen, että sveitsiläinen seura olisi voinut hyvinkin signata hänet myös tuleville kausille. Lisäksi tietenkin olisin laskenut myös sen kortin, että saanko Kerästä, jos luovun parista pelaajasta.
Poliittinen kiertelevä vastaus, mutta talous edellä minut on opetettu elämään. Toki niin, että riskiäkin tulee sietää ja nähdä oma kasvatti potentiaalisena vetonaulana ja lisätulon lähteenä. Toivottavasti Honkalehdolla oli riittävästi tarkkaa tietoa tehdä tämä päätös. Hänen olisi ollut ehdottomasti helpompi toimia, mikäli hän ei olisi luvannut puolen millin voittoa ja ajanut julkisesti teemaa, että Ulkojäät toimii talouden pelastajana.
Tässäkin pohdiskelussa jäi varmasti kymmeniä muuttujia puntaroimatta mm. tilanne sarjataulukossa, joka varmasti lisää paineita satsauksiin.