Harmittavaa olla taas kriitikonääni, enkä tätä hakemalla hae mutta..
Eikä harmita! Arvostella saa ja tyytyväisyys tappaa kehityksen jne, mutta on kanssakirjoittajien aliarvioimista nimenomaan etsiä kritisoitavaa ja aloittaa, että "Harmittavaa olla taas..."
Haastatteluissa mielestäni ihan todella köykäinen ja englanniksi tehdyissä joka kerta pelkästään älytön myötähäpeä.
Erikoinen valinta kohdistaa kritiikki tässä mielessä juuri Kahilaan
Ajatella, aivan "älytön myötähäpeä" englanniksi tehdyissä haastatteluissa. Samoinhan täällä säännöllisesti nousee esiin se, että miksi jotkut valmentajat (mm. Pennanen) eivät lehdistötilaisuudessa puhu englantia silloin kun Grönborg on paikalla.
Itse en näitä käsitä ollenkaan, kerrataan vielä, Suomen liiga, suomenkielinen haastattelija, suomalainen yleisö, suomenkielinen media ja suomenkielinen haastateltava, niin sitten pitäisi puhua englantia, koska Grönborg. Ei ymmärrä, ei.
Minusta näissä on kysymys samasta asiasta, enkä nyt kohdista tätä erityisesti EFM:ään, vaikka hänen viestiään lainasinkin, monella ja monessa yhteydessä on kova tarve korostaa tuota englannin kielen taitoa ja sen käyttöä ja suurimmat arvostelijat, liittyen ääntämykseen ja kielen rakenteeseen löytyvät yleensä aivan jostain muualta kuin todellisista osaajista.
Tuntuu jopa, että aika usein tuota englannin kielen käyttöä arvostelevat sellaiset, joiden omat vahvuudet ovat kielitaidon lisäksi, no, sanotaan että rajalliset.
En itse pidä esimerkiksi Mia Kahilan haastatteluita erityisen sujuvina, mutta että "älytön myötähäpeä", sitä pidän kyllä kohtuuttomana ilmaisuna ja ammattilaisten aliarvioimisena.
Kielestä vielä sanottava, että en itse mitenkään vastusta englannin kielen käyttöä, mutta sen korostaminen menee mielestäni liian pitkälle nykyisin. Oma suhteeni englannin kieleen on se, että joutunut (tai saanut, miten vaan) käyttämään sitä työkielenä ja sanasto on omasta mielestä kohtuullisessa kunnossa, ääntämys ja kielioppi kohtuullisen kaukana edes hyvästä, mutta luulen, että silti olen silläkin kielitaidolla pystynyt hoitamaan hieman suurempia liiketoimia kuin monet, jotka katsovat asiakseen arvostella muiden kielitaitoa.