Vs: Ilves ja Media
Älkäähän nyt vetäkö hernettä nenään. Vuoden alussa Petri Nygård auttoi Ilvestä eikä kukaan välittänyt Ilves-logon raiskaamisesta. Päin vastoin jopa Ilves-Hockey kiitteli Petriä avusta.
Molemmissa kampanjoissa Ilveksen logoa kyllä käytettiin ei-perinteisessä tarkoituksessa, mutta se on mielestäni epäolennaista vaan olennaista on se, minkä viestin nämä kampanjat haluavat kohderyhmälleen välittää.
Nygårdin kampanjan viesti oli "We are still kings" eli vaikka tällä hetkellä menee todella huonosti, meillä on hieno ja ainutlaatuinen historia, seuran oma identiteetti ja upea Ilves-henki, jota kukaan ei voi meiltä pois viedä. Olkaamme siis ylpeitä siitä että olemme Ilveksiä vaikka nyt meneekin huonosti.
Nämä tämänpäiväiset mainokset ovat vain ylimielistä keso pystyssä huutelua ja lapsellista uhoamista vailla mitään kompetenssia. Kun Ilveksen uusi tuleminen pitää aloittaa ihan pohjalta, niin luulisi että nämä vuodet olisi opettaneet hieman nöyryyttä. Mutta ei. Ilveksestä annetaan kuva ylimielisenä öykkärinä, joka huutelee muille olemattomalla menestyksellään. Naurattaisi jos ei hävettäisi näin paljon. Ja jos näitä joutuu valtakunnan mediassa selittelemään niin on automaattisesti tappiolla.
Tuota "kaikki julkisuus on hyvästä" käyttävät muuten yleensä vain ne, joilla ei ole mahdollisuuksia sitä hyvää julkisuutta hankkia ja sitten yrittävät selittää omia toilailujaan sillä paremmaksi. Jos pelkkä julkisuus itsessään on arvo ja tavoiteltava asia, niin silloin se varmasti niin on. Mutta Ilveksen kokoisen jääkiekkotoimintaa pyörittävän firman ympärillä sen pitäisi olla väline, jolla omaa tuotetta pyritään myymään mahdollisimman paljon. Miten hitossä huono julkisuus siinä sitten auttaisi?
2000-luvun medialla on myös tarve rakentaa tarinoita ja jaotella ihmisiä asioita hyviin ja huonoihin (koska ehdoton kaksinapaisuus vetoaa pikaruoka-ajatuksella mediaa lukeviin asiakkaisiin) ja silloin se johtaa kierteeseen jossa hyvä julkisuus ruokkii hyvää julkisuutta ja huono julkisuus huonoa. Ilveksen kannattaisi olla ajamatta tähän huonon julkisuuden kierteeseen, erityisesti hetkellä, jolla sen olisi vihdoinkin mahdollisuutta päästä sen hyvän julkisuuden kierteeseen.