Kyllähän tässä jo innolla odottaa Veikkausliiga-kauden alkua. Tammelassa oli tunnelmaa jo liigacupin alkusarjan ottelussa, joukkuetta on vahvistettu ulkomaanarpojen sijaan menestyneiden liigaseurojen nenän edestä kaapatuilla meritoituneilla pelaajilla, ja nettisivuille sekä visuaaliseen ilmeeseen ollaan tekemässä kauan kaivattua kasvojenkohotusta. Kun mietitään, millaisessa tilanteessa seura oli vielä puoli vuotta sitten, on kerrassaan vaikuttavaa nähdä, mitä kaikkea ammattimaisuuden parantamiseksi on seuran ympärillä saatu aikaan.
Kaiken positiivisen kehityksen keskellä on ollut ikävä huomata, että kovinta ääntä Ilves-yhteisössä tuntuvat käyttävän ihmiset, joille tuomitseminen ja negatiivisuuden kylväminen tuntuvat olevan jonkinlainen elämää ohjaava asenne. En voi ymmärtää, miten markkinointitarkoituksissa käytettävät kaksi kirjainta, joiden avulla voi universaalilla tasolla tunnistaa puhuttavan paikallisesta jalkapallojoukkueesta, voidaan nähdä niin valtavana uhkana, että se saa ihmiset levittämään banderolleja ja vaatimaan boikotteja.
Kuten tässäkin ketjussa on todettu, joillekin ihmisille on tärkeää ilmaista heidän kannattamisensa kohdistuvan nimenomaan jalkapallojoukkueeseen. Vaikka itse olen myös Nokia Arenan kausikorttilainen, on tärkeää tunnistaa mahdollisuudet, jotka liittyvät asemaan kaupungin ainoana pääsarjatason jalkapallojoukkueena. Seuran oman kansainvälistymisen lisäksi on myös hyvä huomata, että Tampere on kasvava ja kansainvälistyvä kaupunki, ja Ilves vastaa myös Tammelan stadionista, jolla tulevaisuudessa voidaan järjestää myös kansainvälisiä tapahtumia. Näin ollen on positiivista, että on olemassa näinkin yksinkertainen keino, jonka avulla yhä useamman on helppoa löytää tiensä paikallisen jalkapallojoukkueen äärelle, onhan jalkapallo poikkeuksellisen globaali laji.
On totta, että kirjainten käyttötapa käytännössä ei ole vielä täysin selvä. Seuran toimesta on kuitenkin selvästi viestitty, että logon ja värien käyttöä yhtenäistetään jääkiekon ja jalkapallon välillä, perinteitä halutaan kunnioittaa mm. 1931-brändin avulla, ja nimi sarjataulukossa säilyy muuttumattomana. Näin ollen on vaikea kuvitella, millainen markkinointi voisi olla niin vahingollista, että sen takia kannattaisi yöunensa menettää. Itse käyttämässäni lippalakissa esimerkiksi lukee ”Ilves Hockey – Tampere”, ja on suorastaan absurdia ajatella, että se olisi jotenkin muuttanut suhtautumistani seuraan, jonka peleissä olen käynyt kauemmin kuin pystyn muistamaan.
Lopuksi haluaisin muistuttaa, millaisessa tilassa kiekkoseuramme oli ennen Risto Jalon, Jyrki Sepän ja kumppaneiden ottaessa ohjat keväällä 2017, ja mihin sen jälkeen on tultu niin urheilullisessa menestyksessä, tuotemyynnissä kuin monella muullakin osa-alueella. Nyt kun Ilves-Hockey Oy käyttää määräysvaltaa Ilves Edustus Oy:ssä ja tukitoimintoja ollaan yhdistämässä, itse ainakin ajattelen luottavaisin mielin, että jalkapallopuolikin on nyt sellaisten ihmisten käsissä, jotka tietävät mitä tekevät. Asiat näyttävät olevan oikein hyvässä jamassa uusien ilvesläisten menestystarinoiden kirjoittamiseksi!