Nyt näyttäisi Ilveksen sivut toimivan, mutta kieltämättä tällaiset perusasiat kaistan / sivutilan kannalta pitäisi olla ehdottomasti kunnossa ilman toistuvia ongelmia. Samoin esimerkiksi joukkuesivun pitäminen ajan tasalla - nyt siellä sentään löytyy Akpudjekin edes tabula rasa -henkisesti.
Ymmärtääkseni kiekkopuolellakin toimitaan erityisesti Ilves+ -panostukset huomioon ottaen melko ketterällä henkilömäärällä, vaikka kuvaajat, Makkonen, Tuomisto, digimarkkinoinnin asiantuntija yms. yhteenlaskettuna tämä voisikin tuntua isommaltakin tiimiltä. Nämä tyypit varmasti antavat kaikkensa ja intohimoisista tekijöistä otetaan kyllä pitkän kauden aikana kaikki irti, joten heille suo pelaajajulkistusten jälkeen edes pienen kesäbreikin ennen kuin taas painavat elokuusta juhannukseen lähes non-stoppina hommia.
Sikäli ymmärrän, että sieltä puolelta on vaikeaa antaa isompaa tulitukea ainakaan heinäkuussa. Todennäköisesti jalkapallon puolellakin on osaavia tekijöitä, mutta ikinä ei tiedä onko kaikki ns. täydessä pelikunnossa (markkinointiviestinnän saralla loppuunpalamiset ovat valitettavasti arkipäivää nykyään) ja eletään kuitenkin melkoista murrosvaihetta uuden Tammelan aikakaudella koronakurimuksien jälkeen. Jalkapallossa "tiimi" on varmasti vielä huomattavasti pienempi kuin kiekossa. Itselle on napsahdellut somessa kohdennettua mainontaa niin europelistä kuin Veikkausliigan matseistakin eikä omassa tuttavapiirissä ole näkynyt sellaista ongelmaa, etteikö peleistä oltaisi tietoisia.
Allekirjoitan kuitenkin sen, että on täysin oikeutettua vaatia kehitystä tällä saralla. Stadionin uutuudenviehätys kestää vain oman aikansa ja houkuttelee lehtereille satunnaiskatsojia kokemaan puitteet ensi kertaa, mutta tulevilla kausilla sitouttaminen muuttuu haastavammaksi. Ja totta kai momentum on juuri tällä hetkellä, kun pelataan viihdyttävää palloa, kansainvälisillä kentillä toistaiseksi mukana jne.
Kukaan tällä palstalla tuskin näin ajattelee eikä tämä ole tarkoitettu yhdellekään ketjun kirjoittajalle vastauksena. Mutta joku muu voi ajatella vaikkapa somen tekemisen edelleen niin, että lapsikin sen osaa, ottaa vaan sisällön, heittää kuvatekstin ja julkaisee. Todellisuudessahan hyvin tehdyn somen alle kätkeytyy sisällöntuotantoa niin kirjallisesti, kuvallisesti kuin videon muodossa, useita eri alustoja joille kaikille pitäisi sisältö räätälöidä eri tavalla, asiakaspalvelua, moderointia, sosiaalista seurantaa (miten omat julkaisut lähtee, mitkä ilmiöt trendaa ja puhututtaa, millaisiin mahdollisiin vaikeisiin aiheisiin pitää varautua), suunnitelmallisuutta, raportointia, maksettua mainontaa, ajassa kiinni pysymistä, oman "äänen" kehittämistä, luovaa ideointia. Käytännössä pitäisi olla koko ajan valmiina reagoimaan (jolloin omistautuminen johtaa uupumukseen), tehdä asioita todella suunnitelmallisesti (jolloin rajoista pystyy pitämään kiinni) tai jokin muu vaihtoehto X. Eli some on kaukana jostain yhden napin painalluksesta.
Ja yllä oleva koskee tosiaan vain somea, joka on ainoastaan yksi osa-alue sitä kaikkea mitä valtavan markkinointi-sanan alle saa mahdutettua, sen mukaan miten kukin sen käsittää. Markkinoinnistahan kaikilta löytyy aina mielipide. Joten mitä vähemmän porukkaa on duunissa ja mitä paremmin halutaan hommia tehdä, työkuorma kasvaa helposti rajuksi. Postauksen tarkoituksena on jakaa monen muun foorumistin huoli Ilveksen jalkapallopuolen markkinoinnin tulevaisuudesta, mutta samalla hieman myös sympata tekijöitä. Toivottavasti päättävissä asemissa olevat tekevät viisaita päätöksiä aiheen ympäriltä.
Pakollinen disclaimer
* En väitä tai tiedä, että kukaan olisi Ilveksen missään puolella tehtävissään uupunut, tarkoitus oli viitata tehtävänkuvan yleiseen trendiin.