Ilves Veikkausliigassa 2024 - takaisin Tammelaan, takaisin Eurooppaan

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
5 881
Miksi pitää ruokkia vastakkainasettelua?
No tuskin tässä nyt sellaista haettiin vaan todettiin vain kuinka saattaa käydä ja oikeassahan Ihanjuniori tuossa on. Valitettavasti se kiekko edelleen on se kiinnostavampi laji isoa yleisöä ajatellen. Siksikin nämä hudit mitä futispuolen markkinointi on tässä kevään/kesän mittaan tehnyt eivät ainakaan sitä asetelmaa paranna.
 

Peluuri

Luottopelaaja
Viestejä
1 371
Tässä käy ikävä kyllä nyt niin, että kun jääkiekko kausi alkaa niin jalkapallo tulee jäämään vielä vähemmälle huomiolle.
(oma mutu toivon olevani väärässä)

Tää Ilves 365 on kiva ajatus kunhan jalkapallo ei vaadi liikaa resursseja jääkiekolta :rolleyes:
En jaksa uskoa jos Ilves taistelee mestaruudesta loppuun asti
 

Mikko Määttänen

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
202
Nyt näyttäisi Ilveksen sivut toimivan, mutta kieltämättä tällaiset perusasiat kaistan / sivutilan kannalta pitäisi olla ehdottomasti kunnossa ilman toistuvia ongelmia. Samoin esimerkiksi joukkuesivun pitäminen ajan tasalla - nyt siellä sentään löytyy Akpudjekin edes tabula rasa -henkisesti.

Ymmärtääkseni kiekkopuolellakin toimitaan erityisesti Ilves+ -panostukset huomioon ottaen melko ketterällä henkilömäärällä, vaikka kuvaajat, Makkonen, Tuomisto, digimarkkinoinnin asiantuntija yms. yhteenlaskettuna tämä voisikin tuntua isommaltakin tiimiltä. Nämä tyypit varmasti antavat kaikkensa ja intohimoisista tekijöistä otetaan kyllä pitkän kauden aikana kaikki irti, joten heille suo pelaajajulkistusten jälkeen edes pienen kesäbreikin ennen kuin taas painavat elokuusta juhannukseen lähes non-stoppina hommia.

Sikäli ymmärrän, että sieltä puolelta on vaikeaa antaa isompaa tulitukea ainakaan heinäkuussa. Todennäköisesti jalkapallon puolellakin on osaavia tekijöitä, mutta ikinä ei tiedä onko kaikki ns. täydessä pelikunnossa (markkinointiviestinnän saralla loppuunpalamiset ovat valitettavasti arkipäivää nykyään) ja eletään kuitenkin melkoista murrosvaihetta uuden Tammelan aikakaudella koronakurimuksien jälkeen. Jalkapallossa "tiimi" on varmasti vielä huomattavasti pienempi kuin kiekossa. Itselle on napsahdellut somessa kohdennettua mainontaa niin europelistä kuin Veikkausliigan matseistakin eikä omassa tuttavapiirissä ole näkynyt sellaista ongelmaa, etteikö peleistä oltaisi tietoisia.

Allekirjoitan kuitenkin sen, että on täysin oikeutettua vaatia kehitystä tällä saralla. Stadionin uutuudenviehätys kestää vain oman aikansa ja houkuttelee lehtereille satunnaiskatsojia kokemaan puitteet ensi kertaa, mutta tulevilla kausilla sitouttaminen muuttuu haastavammaksi. Ja totta kai momentum on juuri tällä hetkellä, kun pelataan viihdyttävää palloa, kansainvälisillä kentillä toistaiseksi mukana jne.

Kukaan tällä palstalla tuskin näin ajattelee eikä tämä ole tarkoitettu yhdellekään ketjun kirjoittajalle vastauksena. Mutta joku muu voi ajatella vaikkapa somen tekemisen edelleen niin, että lapsikin sen osaa, ottaa vaan sisällön, heittää kuvatekstin ja julkaisee. Todellisuudessahan hyvin tehdyn somen alle kätkeytyy sisällöntuotantoa niin kirjallisesti, kuvallisesti kuin videon muodossa, useita eri alustoja joille kaikille pitäisi sisältö räätälöidä eri tavalla, asiakaspalvelua, moderointia, sosiaalista seurantaa (miten omat julkaisut lähtee, mitkä ilmiöt trendaa ja puhututtaa, millaisiin mahdollisiin vaikeisiin aiheisiin pitää varautua), suunnitelmallisuutta, raportointia, maksettua mainontaa, ajassa kiinni pysymistä, oman "äänen" kehittämistä, luovaa ideointia. Käytännössä pitäisi olla koko ajan valmiina reagoimaan (jolloin omistautuminen johtaa uupumukseen), tehdä asioita todella suunnitelmallisesti (jolloin rajoista pystyy pitämään kiinni) tai jokin muu vaihtoehto X. Eli some on kaukana jostain yhden napin painalluksesta.

Ja yllä oleva koskee tosiaan vain somea, joka on ainoastaan yksi osa-alue sitä kaikkea mitä valtavan markkinointi-sanan alle saa mahdutettua, sen mukaan miten kukin sen käsittää. Markkinoinnistahan kaikilta löytyy aina mielipide. Joten mitä vähemmän porukkaa on duunissa ja mitä paremmin halutaan hommia tehdä, työkuorma kasvaa helposti rajuksi. Postauksen tarkoituksena on jakaa monen muun foorumistin huoli Ilveksen jalkapallopuolen markkinoinnin tulevaisuudesta, mutta samalla hieman myös sympata tekijöitä. Toivottavasti päättävissä asemissa olevat tekevät viisaita päätöksiä aiheen ympäriltä.

Pakollinen disclaimer
* En väitä tai tiedä, että kukaan olisi Ilveksen missään puolella tehtävissään uupunut, tarkoitus oli viitata tehtävänkuvan yleiseen trendiin.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
2 133
Kaikesta huokuu, että Veikkausliiga-Ilves on ainakin vielä jollain tavalla huojuva torni, jossa osa palasista on saatu jo päivitettyä valtakunnan kärkipäähän ja samaan aikaan on sitten vielä monta nurkkaa, joissa kivijalka on edellisten kausien jäljiltä rapistunut. Valitettavasti markkinointipuoli vaikuttaisi olevan ainakin jälkimmäisiä. Onhan tässä toki edelleen ollut toimiston pienelle porukalle iso ponnistus siirtyä uudelle stadionille, pyörittää sen stadionin toimintaa ja samalla nostaa joukkuekin Veikkausliigan häntäpäästä takaisin mitalitaisteluun.

Ainoa johdonmukaisuus markkinointisuunnitelmassa on näyttänyt olevan naisten joukkueen häätäminen omille nettisivuille ja pois YouTube-tililtä, jolle ei ole sitten kuitenkaan ladattu kovin paljon sisältöä. Tuonkin suunnitelman johdonmukaisuus on kauden aikana hieman murentunut, kun toimistolla on todennäköisesti tajuttu, että markkinointi vaikuttaa naistenkin otteluiden katsojamääriin ja naisten ottelut stadionin tapahtumien täyttöasteeseen ja sitä kautta myös operaatorin tuloihin. Sinänsä hyvä, että ovat ilmeisesti tajunneet tuon ja niin Veikkausliiga-otteluissa kuin sometileillä on kevättä enemmän muistettu mainostaa naistenkin otteluita.

Edelleen kaipaan kuitenkin 365-puheille enemmän katetta tekojen kautta, eikä vain kateettomien mielikuvien luomista. Ilves 365 ei voi, eikä saa tarkoittaa vain jääkiekon ja jalkapallon miesten edustusjoukkueita.
 

Virta11

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
176
Hyviä näkökulmia. En epäile, etteikö johdolla ole ollut kädet täynnä töitä uuden stadionin ylösajossa yms.

Mutta tämähän tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että tämä puoli toiminnasta vaatii investointeja. Kun sen tekee hyvin ja löytyy riittävä määrä osaavia tekijöitä niin hyödyt on isot.

Markkinointipäälliköks Ilveksen pitää rekrytoida samalla tavalla raskaansarjan tekijä, kuin mitä Miika Takkula on. Sen jälkeen varsinaiseen mediatiimiin tarvittava kokoonpano. Myös alan opiskelijoita Tampereelta tai itse asiassa mistä tahansa opinahjosta ympäri Suomen kannattaa hyödyntää.

Näin siis jos tosiaan halutaan olla ykkösiä tällä sektorilla.
 
Viimeksi muokattu:

Rantsukoff

Luottopelaaja
Viestejä
3 674
Ainoa johdonmukaisuus markkinointisuunnitelmassa on näyttänyt olevan naisten joukkueen häätäminen omille nettisivuille ja pois YouTube-tililtä, jolle ei ole sitten kuitenkaan ladattu kovin paljon sisältöä. Tuonkin suunnitelman johdonmukaisuus on kauden aikana hieman murentunut, kun toimistolla on todennäköisesti tajuttu, että markkinointi vaikuttaa naistenkin otteluiden katsojamääriin ja naisten ottelut stadionin tapahtumien täyttöasteeseen ja sitä kautta myös operaatorin tuloihin. Sinänsä hyvä, että ovat ilmeisesti tajunneet tuon ja niin Veikkausliiga-otteluissa kuin sometileillä on kevättä enemmän muistettu mainostaa naistenkin otteluita.
Nykyaikaa se vaan on, että omat kotisivut löytyvät. Tubea täällä onkin käsitelty jo. FC:n ja Niilon Poikien somessa näkyy myös naiset hyvin.

Kärsivällisyyttä tässä kysytään. Kritiikkiä toki saa ja pitää antaa. Olen myös itse kritisoinut esim. markkinointia.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
2 133
Nykyaikaa se vaan on, että omat kotisivut löytyvät.
Tälle väitteelle kaipaisin vähän perusteluita, koska kehitys on nimenomaan mennyt viime vuosina aivan toiseen suuntaan. Veikkausliiga-seuroista myös naisten sivut löytyvät samalta sivustolta seuraavilla seuroilla: EIF, FC Lahti, Gnistan, HJK, KuPS ja VPS. Ilves halusi jostain käsittämättömästä syystä kulkea aivan eri suuntaan vuosien yhteiselon jälkeen. Tuokin tehtiin tökerösti aivan kauden kynnyksellä. Ratkaisun hyödyt ovat jääneet arvoitukseksi. Haittoja on sitten sitäkin enemmän.

Kaikilla Veikkausliiga-seuroilla ei oikeastaan ole edes naisten edustusjoukkuetta. Yksi tällainen esimerkki on MIFK, kun Maarianhaminassa Kansallisen Liigan seura on Åland United. FC Hongan naiset olivat muutama vuosi sitten miesten organisaatiossa, mutta onneksi palasivat ennen viime kautta junioriyhdistyksen alle.

Osa jalkapalloseuroista on yhdistänyt myös miesten ja naisten joukkueiden sometilit. Yksi tällainen seura on Ilveksen kaltainen monilajiseura TPS, jonka edustusjoukkueet tosin pelaavat tällä hetkellä toiseksi ylimmällä sarjatasolla.

Tubea täällä onkin käsitelty jo.
Itse en ole ainakaan nähnyt vielä yhtään hyvää perustelua, miksi naiset piti häätää yhteiseltä YouTube-tililtä. Naiset ovat sentään viime vuosinakin säännöllisesti julkaisseet sillä tilillä maalikoosteita ja haastatteluita toisin kuin miesten edustusjoukkue. Nyt nuo on julkaistu mediatiimiin kuuluvat henkilön yksityisellä tilillä. Sillä on julkaistu takautuvasti uudestaan myös talvella sopimusuutisten yhteydessä julkaistuja pelaajahaastatteluita, jotka käsittämättömästi poistettiin FC:n YouTube-tililtä kauden alkaessa keväällä.

FC:n ja Niilon Poikien somessa näkyy myös naiset hyvin.
Hyvin on suhteellinen käsite. Kauden aikana on julkaistu jonkin verran ottelumainoksia. Kauden alussa ei niitäkään. Mitään muuta sisältöä naisista ei sitten olekaan tullut vastaan.

Esimerkiksi viime lauantaina naisten joukkueen kapteeni Anna Olmala teki Hyrylässä hattutempun ja nousi Kansallisen Liigan maalipörssin jaetulle kärkisijalle. Irtopisteitä tarjotaan hopealautasella, mutta kun kenkäkauppiasta kumppaneineen ei kiinnosta paskaakaan, niin ne matalalla roikkuvat hedelmätkin jää poimimatta. Luulisi toimarinkin nähneen edellisellä uralla, että myös aika moni tyttö ostaa Tampereella nappiksia yms. jalkapallotarvikkeita.


Muokattu:
Tarkistin, että Ilveksen YouTube-tilillä on nyt kuusi videota, jotka ovat viime syksyn Suomen Cupin loppuottelua uudempia. Kolme noista videoista liittyy Austria Wien -otteluihin. Kun tili on ollut näinkin ahkerassa käytössä, näyttää entistäkin kyseenalaisemmalta, että naiset ja junnut häädettiin pois tuolta tililtä.
 
Viimeksi muokattu:

Virta11

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
176
Kärsivällisyyttä tässä kysytään. Kritiikkiä toki saa ja pitää antaa. Olen myös itse kritisoinut esim. markkinointia.

Jep. Mutta jollain aikavälillä toivois petraamista/investointeja näihin alueisiin. Ja joku pieni videopäiväkirja Wienista olis kiva nyt ens hätään.

Ja tässä missään nimessä ei kritisoida nykyisiä sometekijöitä vaan nimenomaan vedotaan lisäresursoinnin puolesta.
 

Atte902

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
587
Kommentoidaan nyt tänne, kun ei tuota otteluketjua vielä ole: "Tänään varmistui myös, että Tammelan Stadionin Mercedes Clubilla tullaan järjestämään keskiviikkona kisakatsomo! FK Austria Wien–Ilves-ottelu näytetään Clubilla olevista näytöistä ja baari palvelee koko illan ajan. Tiedotamme asiasta lisää myöhemmin."

Uutiskirjeestä poimittuna. Eli jos ottelu näkyy tuolla, niin jostain sen voi katsoa muutenkin?
 

jokuvaa

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
608
Kommentoidaan nyt tänne, kun ei tuota otteluketjua vielä ole: "Tänään varmistui myös, että Tammelan Stadionin Mercedes Clubilla tullaan järjestämään keskiviikkona kisakatsomo! FK Austria Wien–Ilves-ottelu näytetään Clubilla olevista näytöistä ja baari palvelee koko illan ajan. Tiedotamme asiasta lisää myöhemmin."

Uutiskirjeestä poimittuna. Eli jos ottelu näkyy tuolla, niin jostain sen voi katsoa muutenkin?
Tässä ottelulangassa näyttäis olevan kumpikin osaottelu mainittuna, joten oletan (mahdollisesti väärin), ettei uutta tule.
 

Ipan pakki

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
335
Ilveksen varsinainen markkinointiosaaminen on kyllä aika heikoilla kantamilla. Somessa on pöhinää toki (Hockey) mutta tuo on vain pieni osa markkinoinnin kokonaiskattausta. Jääkiekkopuolen (ja sitäkautta tavallaan myös fudispuolen) markkinointi- ja viestintävastaavakin on entinen Restelin ravintolapäällikkö. Kun puhutaan Ilves365:stä ja oikeasti markkinoinnista, niin...
 

Atte902

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
587
Jonkun ihmisen kyllä voisi palkata, joka kattoo perusasoita kuntoon. Nytkin sivuilla seuraavien matsien lista on suorastaan huvittava:
1722316843310.png

Tuo UEFA on ollut noissa jo pitkään, se tuli ensimmäisen pelin perässä tuleviin peleihin. Ja sitten tuo kellonaika tuossa seuraavassa pelissä, joka on jo huomenna. Eikö näitä tietoja voi kaivaa jostain apista, eikä käsin syöttää, jos niitä ei saada menemään oikein.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
2 133
Mikähän olisi tehokkain palautekanava, johon voidaan porukalla laittaa palautetta näistä korjattavista pikkuasioista? Siis ihan asiallisesti ilman mitään vittuilua.

Jos saadaan vaikka sillä tavalla joukkoistamalla helpotettua asioiden päivittämistä ja pidettyä perusasiat kunnossa. Tuollaiset asiat jää varmaan helposti huomaamatta.

Vähän sama kuin ainakin itsellä lipsahtaa teksteihin lähes aina jotain kirjoitusvirheitä, joille on kirjoittaessa sokea. Vasta pienen ajan kuluttua ne huomaa, jos palaa tekstin pariin.
 

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
Viestejä
5 881
Mikähän olisi tehokkain palautekanava, johon voidaan porukalla laittaa palautetta näistä korjattavista pikkuasioista? Siis ihan asiallisesti ilman mitään vittuilua.

Jos saadaan vaikka sillä tavalla joukkoistamalla helpotettua asioiden päivittämistä ja pidettyä perusasiat kunnossa. Tuollaiset asiat jää varmaan helposti huomaamatta.

Vähän sama kuin ainakin itsellä lipsahtaa teksteihin lähes aina jotain kirjoitusvirheitä, joille on kirjoittaessa sokea. Vasta pienen ajan kuluttua ne huomaa, jos palaa tekstin pariin.
Sillä jo pääsisi alkuun kun joku seuran edustaja tekisi tänne tunnukset niin että kaikki tietää kestä on kyse. Hänelle sitten voisi ohjata täällä niitä kehitys kohtia, kysymyksiä jne.
 

Valker

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
621
Eikö näitä tietoja voi kaivaa jostain apista, eikä käsin syöttää, jos niitä ei saada menemään oikein.
Eiköhän nuo nimen omaan tule jostain automaattisesti. Skripti vaan on rikki, eikä sitä ole huomattu... Enkä siis mitenkään puolustele kökköä toimintaa. Totta kai tämmöisten perusasioiden pitäisi olla kunnossa, mutta tuskin sinne kukaan käsin syöttää (tai jättää syöttämättä) aloitusaikoja tai merkkaa vääriä sarjoja otteluille.
 

oldcoach

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
151
Kommentoidaan nyt tänne, kun ei tuota otteluketjua vielä ole: "Tänään varmistui myös, että Tammelan Stadionin Mercedes Clubilla tullaan järjestämään keskiviikkona kisakatsomo! FK Austria Wien–Ilves-ottelu näytetään Clubilla olevista näytöistä ja baari palvelee koko illan ajan. Tiedotamme asiasta lisää myöhemmin."

Uutiskirjeestä poimittuna. Eli jos ottelu näkyy tuolla, niin jostain sen voi katsoa muutenkin?
Suosittelen ostamaan 9.80€ maksavan lipun naisten Ilves-HJK-otteluun ja jäävän siitä Mersu Klubille katsomaan peliä. Saa naiset samalla vähän tukieuroja ja pystyvät pitämään omat tähtipelaajansa seurassa ensi kaudellakin. Nyt on monen pelaajan perässä nämä pari rahaseuraa
 
Ylös