Ilves Veikkausliigassa 2025 - mestaruusjuna etuajassa?

Oon kuullut, että eräälle Portugalilaiselle jalkapalloilijalle tyyli on todella tärkeä asia, niin kentällä kuin sen ulkopuolella. Silti on erittäin voitontahtoinen pelaaja.
Joo sillähän ei muuten lahjoja futikseen olisikaan. Ja varmaan nämä Veikkausliigan pelaajat ovat ihan samalla tasolla tämän kaverin kanssa. Koitappas katsella tämän tyypin uran alkutaipaletta. Ei paljon tyyli yms. juttuja näkynyt, ainakaan sillä tasolla kuin nykyään kun hänellä siihen varaa on.

No kyllähän Hilalla tuossa pointtia on. Tuskin hän tarkoittaa etteikö jokainen saisi puketua niinkuin haluaa vaan sitä että nyt joillekin pelaajille on tärkeämpää näyttää matseissa hyvältä kuin keskittyä itse siihen peliin. On prioriteetit matseissa ihan väärissä asioissa. En minäkään työmaalle mennessä keskity siihen että näytä mahdollisimman hyvältä. Menen sinne tekemään työni. Vapaa-aika on sitten aivan eri asia.
Pointtia ehkä joo siinä, että ei se hyvältä näyttäminen saa mennä peliin keskittymisen edelle, mutta pitää nyt huomioida myös tässä se, että jalkapalloilijat, kuten aikalailla kaikki ammattiurheilijat, ovat myös tavallaan esiintyjiä, joita otteluissa mm. kuvataan jatkuvasti. Keskittyminen ei saa liiaksi mennä siihen, mutta saattaahan nämä ulkonäköön liittyvät asiat olla osa henkistä valmistautumista otteluun, mitkä kukin pelaaja on itse kokenut toimivaksi.

Jos et itse tee työtä, missä esiinnyt julkisesti, niin tuo kommenttisi, miten itse menet työmaallesi, oli nyt aivan turha vertaus. Muutenkin se on ihan täysin työstä kiinni, onko sillä merkitystä vai ei. Aika monessa työpaikassakin kuitenkin on tärkeä pukeutua siististi ja olla muutenkin edustuskelpoinen.

Eli lähtökohtaisesti Hilanderilta aivan turha kommentti, jos ei nyt sitten oikeasti ole jotain faktaa siitä, että vaikuttaisi millään tavalla peliin valmistautumiseen ja tuo nyt kuulosti juurikin täysin mutuilulta.

Varmaan parhaiten sitä leipää toisi pöytään se että pelaa hyvin. Ihan samoin kuten normi työpaikassakin. Hoidat työsi hyvin niin se avaa lisää mahdollisuuksia. Maailma täynnä huippupelaajia jotka tienaavat miljoonia sillä että ovat helvetin hyviä pelaajia eivätkä mitään muoti-ilmiöitä.

Ymmärrän kyllä pointtisi mutta olen siitä eri mieltä. Ei se brändäys avaa yhtään sen enempää ovia jos et siellä kentällä suorita.
Toki hyvä futaus tulee ensisijaisesti edelle ennen brändäystä, mutta en vain näe, että Suomessa kukaan tuota brändäystä muutenkaan harrastaisi vielä liikaa, että siitä olisi pelillistä harmia. Toki tämä on multakin melkoinen oletus, että pelaajat tekisivät tyylivalintojaan brändäys mielessä eikä yksinkertaisesti siksi, että pitävät siitä. Sekin olisi täysin ok, meinasin vain, että sillä voi olla epäsuoria positiivisia vaikutuksiakin brändäykseen, ettei edes ole vapaa-ajan hommana välttämättä negatiivista vaikutusta elantoon.

Viimeiseen, brändäys avaa kyllä ovia myös pelillisesti, koska seurat voivat saada jo ihan pelipaitamyynnillä takaisin ostostaan. Tämä toki täysin irrelevanttia Suomessa, jossa edes pelillisesti huiput ostot eivät lisää pelipaitamyyntiä pl. ehkä Pukki. Brändäys siis voi ennemminkin avata ovia erinäisinä someyhteistöinä, joita suomalaispelaajat eivät tosiaan tee tarpeeksi.

Loppuun vielä disclaimer: vihaan itse kaikkea somebrändäyksiä ym., mutta en koekaan olevani kohderyhmää näille. Koen vain, että niin liiga kuin pelaaja itse voisi hyötyä siitä, että liigasta löytyisi muutama pelaajaa, joita skidit idolisoisi somessa. Toisi niitä silmäpareja ja sitä kiinnostusta siihen, mitä siellä liigassa oikeastaan tapahtuu. Vihaa ja kuolemaa Gillalle, mutta ainakin he ovat osoittaneet, että kyllä kotimaassakin somen kautta niitä kiinnostuneita olisi mahdollista saada, jos vain on yritystä.

Sori, tää rakenteeton ajatuksenvirta meni multa vitusti ohi otsikon aiheen nyt.

Viimeksi muokattu:
Joo sillähän ei muuten lahjoja futikseen olisikaan. Ja varmaan nämä Veikkausliigan pelaajat ovat ihan samalla tasolla tämän kaverin kanssa. Koitappas katsella tämän tyypin uran alkutaipaletta. Ei paljon tyyli yms. juttuja näkynyt, ainakaan sillä tasolla kuin nykyään kun hänellä siihen varaa on.

Alkuperäisessä väitteessä oli kyse siitä, että ulkonäköön keskittyminen kertoo voitontahdon puutteesta. Väite ei yksinkertaisesti pidä paikkansa.
Väitän että yhdenkään Veikkausliiga pelaajan voitontahtoa ei voi edes verrata Ronaldoon. Hänen harjoittelumotivaationsa ja kurinalaisuutensa on poikkeuksellista ja sen takia hän on yksi kaikkien aikojen pelaajista. Toki lahjakkuuttakin hänellä on, mutta sen lahjakkuuden realisoituminennon vaatinut uskomattoman määrän työtä.

Pointtia ehkä joo siinä, että ei se hyvältä näyttäminen saa mennä peliin keskittymisen edelle, mutta pitää nyt huomioida myös tässä se, että jalkapalloilijat, kuten aikalailla kaikki ammattiurheilijat, ovat myös tavallaan esiintyjiä, joita otteluissa mm. kuvataan jatkuvasti. Keskittyminen ei saa liiaksi mennä siihen, mutta saattaahan nämä ulkonäköön liittyvät asiat olla osa henkistä valmistautumista otteluun, mitkä kukin pelaaja on itse kokenut toimivaksi.

Jos et itse tee työtä, missä esiinnyt julkisesti, niin tuo kommenttisi, miten itse menet työmaallesi, oli nyt aivan turha vertaus. Muutenkin se on ihan täysin työstä kiinni, onko sillä merkitystä vai ei. Aika monessa työpaikassakin kuitenkin on tärkeä pukeutua siististi ja olla muutenkin edustuskelpoinen.

Eli lähtökohtaisesti Hilanderilta aivan turha kommentti, jos ei nyt sitten oikeasti ole jotain faktaa siitä, että vaikuttaisi millään tavalla peliin valmistautumiseen ja tuo nyt kuulosti juurikin täysin mutuilulta.
Tämäpä juuri. Se hypoteettinen tilanne, jossa ulkonäkö menee pelaajalla pelin edelle on ehdottomasti typerää. Ei ainakaan itsellä kuitenkaan ole syytä uskoa, että näin olisi, koska mikään ei viittaa siihen. Se, että peli ei näytä voittavalta ei todellakaan riitä perusteeksi. Korrelaatio ≠ kausaatio.

Viimeksi muokattu:

Alkuperäisessä väitteessä oli kyse siitä, että ulkonäköön keskittyminen kertoo voitontahdon puutteesta. Väite ei yksinkertaisesti pidä paikkansa.
Väitän että yhdenkään Veikkausliiga pelaajan voitontahtoa ei voi edes verrata Ronaldoon. Hänen harjoittelumotivaationsa ja kurinalaisuutensa on poikkeuksellista ja sen takia hän on yksi kaikkien aikojen pelaajista. Toki lahjakkuuttakin hänellä on, mutta sen lahjakkuuden realisoituminennon vaatinut uskomattoman määrän työtä.

Eihän alkuperäisessä, siis Hilan väitteessä puhuttu mitään mistään voitontahdosta vaan siitä että tuo ulkonäöstä huolehtiminen menee liikaa sen edelle että mietittäisiin yksittäisen pelin voittamista. Onhan tuosta meidän joukkueesta nyt ollut selkeästi huomattavissa se kiiman puute josta Hilakin puhui.

Ja tuo Ronaldoon vertaaminen nyt tuli tässä joltain toiselta nimimerkiltä. Itse en Ronaldon voitontahtoa ole tässä nyt missään kohtaa kyseenalaistanut. Mielestäni hänen vertaaminen Veikkausliiga pelaajiin oli vain huono esimerkki. On pikkuisen eri asia jos joku monimiljöönäri Ronaldo huolehtii brändistään kuin joku random Veikkausliiga pelaaja.

Kiimaa puuttuu kyllä kentältä ja pelaajien silmistä, mutta toi Hilan "analyysi" on kyllä kovan luokan boomerin heitto. Ja ei perustu mihinkään? Samaa tasoa kuin sanoisi, että on jäätelön vika kun kesällä hukutaan. Ehkä ensi kerralla Hila löytää syyn positiivisesta pedagogiikasta, sivarista tai kasvissyönnistä.

Ongelma ja lähtötilanne on ihan tosi, että sitä palavaa tahtoa puuttuu, mutta hieman laadukkaampaa ja syvempää analyysiä voisi edes yrittää, eikä mennä sieltä mistä aita on matalin. Palstatilaa kuitenkin irtoaa ja joku saattaa näitä juttuja vielä lukea tosissaan.

Ulkonäön kanssa tuskin on tekemistä tämän kanssa. Nuoria pitää välillä erikseen ruoskia silloin kun aurinko ei paista. Ei muulla niinkään väliä mutta toivottavasti pelaajat ei valitse nappiksia ulkonäön perusteella. Kukaan ei kehtaa enään käyttää copa mundialeja vaikka ne menee paremmin jalkaan kun moni uudempi malli. :D

Takaisin