Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen

931931

Luottopelaaja
Viestejä
1 645
Lipunryöstöleikithän on nykyaikana kiihtynyt siihen, että skenen ulkopuolisiltakin voidaan tulla väkivalloin varastamaan ihan vain kaulahuivi, kuten kävi pari vuotta sitten Ilves-Lahti-pelin yhteydessä. Samalla muualla on yleistynyt tällaisen fanikauppa-materiaalin esittely arvokkaanakin ryöstösaaliina, joka koodiston mukaan poltetaan katsomossa ottelun aikana.

2020-luvun ultrat ovat muuttuneet antisosiaalisimmiksi, omasta mielestäni tyhmemmiksi, ja vaikutteita haetaan Keski- ja Etelä-Euroopan sijaan idästä, ja tietenkin Kellopeliappelsiinista.
 

Keltavihreäpeto

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
107
Onko tähän "ryöstöön" sitten jotain koodistoa? Siis lähinnä sillä, että onko ok tulla vetämään porukkaa pataan ja viedä se lippu. Lähinnä sillä kyselen, koska vertasit tuota frisbeegolfiin?

Itse olen paljon tätä sceneä seurannut ja mielestäni tässä pitää ymmärtää ja sisäistää kaksi asiaa ennen kuin tätä lähtee tuomitsemaan.

1) Tärkein sääntö on, että kukaan katsoja tai ihminen joka ei halua joutua väkivallan uhriksi ei myöskään saa joutua väkivallan uhriksi. Jos joku on valmis ryöstämään lipun niin hänen pitää tiedostaa, että lippua puolustetaan vastapuolelta vaikka nyrkein. Mutta tärkeintä on, että kukaan katsoja ei saa tuntea tulevansa uhatuksi.

2) Ne jotka tätä harrastavat niin tekevät myös näyttäviä tempauksia kannattajakulttuurin edistämiseksi. Lipun ryöstö on vain yksi elementti ja pieni sellainen kannattajien välisessä kilvoittelussa. Eihän tuota lipunryöstöä tapahdu kuin tyyliin kerran vuosikymmenessä. Jos sen vastapainoksi tavalliset katsojat saavat nauttia kun faniryhmät kilpailevat chantein, tifoin, soihduin ja huudoin, niin mun mielestäni tuollainen pieni alakulttuuri kuin lipunryöstö heille sallittakoon.

Mun mielestä siinä kulminoituu se, että seuran kannattajat suojelee "hinnalla millä hyvänsä seuran värejä" ja samalla se varmasti tekee faneista intohimoisempia.
 

Never stop the madness

Luottopelaaja
Viestejä
2 084
Itse aistin Helsingin suunnassa pelkoa kotimaisen futisskenen ykkösaseman suhteen. Onhan tässä asenteet selvästi muuttuneet, kun pitävät meidän pikkulippujen ryöstöä jonain isona voittona. Kuitenkin hitusen hassua että samat reppanat hyökkäsivät viime kautena hyvän mielen skottilaisten kimppuun, mutta sattumalta oltiin uhoamisen suhteen hiljaisia, kun PAOK:n ja Frankfurtin väki kävivät vähän Helsingissä vierailemassa.
 
Ylös