Vs: Fanituotteet
jurgen sanoi:
Jarno Saarinen sanoi:
Jatketaan vähän, totta volyymit on pieniä. Nyt jalkapallon edustus oy, hockey oy kumpikin rääpivät tahoillaan ja molemmilla on minimaalinen volyymi, kummallakin palaa rahaa ja työvoimaa asioiden hoitamiseen. Diilihän olisi murtoosa tuollaisesta WRC sopparista jota hoitamaan palkataan 5 uutta työntekijää. Mutta kasvaisiko se volyymi siitä merkittävämmäksi kun hommaa tehtäisiin erittäin ammattitaitoisessa ympäristössä, riittävin resurssein ja panostaen?
Mä näkisin tällaisessa enemmän mahdollisuuksia, kuin niitä uhkia, mutta sopivan toimijan ja tulovirran jakamisen vaikeuteen tämmöinen kaatunee ennen kuin ehtii edes ideana kypsymään.
Itse olen sitä mieltä, että tälläinen "ulkoistaminen" saattaisi jopa lisätä fanituotemyyntia ja paljon. Nythän se on kuin hiekkatuppo Saharan autiomaassa. Huonosti organisoitu ja liian vähän tuotteita.
Voisihan tuo toimia. Itse ainakin toivoisin, että Ilves-tuotteita tulisi keskitetysti samasta paikasta, jotta samasta paikasta saisi lajin kuin lajin tuotteita. Taitanevat kuitenkin tuotot olla joukkueille ja osakeyhtiöille paremmat, kun kauppa on oman lipun alla. Näin tuotot jäävät täysin heidän haltuun. Sitä en tiedä, että voisiko tällainen fanituotteiden myynnin keskittäminen kuitenkin lisätä volyymia sen verran, että tuottoihin ei tulisi suurta eroa.
Tämänhän voisi toteuttaa esimerkiksi niin, että tuottaja vastaa tekemisestä ja myynnistä. Tuotoista tämän jälkeen esimerkiksi tuottaja ottaa 33%, ry 33% ja 33% menisi sille Ilves-yhtiölle, jonka fanituote tuo on. Eli esimerkiksi jääkiekkofanipaita Hockey Oylle ja jalkapallofanipaita jalkapallopuolelle.
Toinen vaihtoehto vastaavasti olisi, että ry ottaisi palasen vain yleisistä Ilves-fanituotteista, eli esimerkiksi perus T-paidasta pelkällä logolla, ja tällöin jalkapallo ja jääkiekko ottaisivat tämän katteen sitten puhtaasti heidän tuotteistaan, esimerkiksi pelipaitahuppareista ym. Ja edelleen yksi vaihtoehto olisi, että kaikki fanituotteet olisivat yhteisiä, ja kaikkien myyntien tuotot menisivät tietyin prosentein kullekin yhtiölle/yhdistykselle. Tämä ei kuitenkaan välttämättä toimisi, mikäli jääkiekko- ja jalkapallopuolen fanimyynneissä on suurikin ero. Vaikka tämäkin olisi toki sitten ratkaistavissa prosenttiosuuksia muuttelemalla.
Pitkään aikaanhan tällainen ei ole ollut mahdollista, kun Hockey Oy on erinäisistä ja kaikkien tietämistä syistä pudonnut vähän perheen ulkopuolelle. Nyt kuitenkin Hockey Oyllä ja ryllä on samoja henkilöitä päättävissä elimissä sekä välit varmasti tämän myötä ovat kunnossa, joten tällainen voisi ehkä toimia ja onnistuakin. Tai ainakin asialla on edes mahdollista spekuloida.