Ei ole tilastoja tarjota mutuiluni tueksi, mutta minulla on sellainen mielikuva, että esimerkiksi päähän kohdistuneet taklaukset olisivat lisääntyneet?
Siihen aikaan päähän sai taklata, jos taklaus oli "muuten puhdas". Nykyään pienempikin kontakti on päähän kohdistunut taklaus (kuten mielestäni kuuluukin). Pääosumien seurauksetkin ovat nykyään suurempia kuin ennen, koska luisteluvauhti on kasvanut. Mutta mieleeni ei tule viime kausiltakaan kovin montaa tapausta, jossa olisi tarkoituksella vedetty päähän, enemmän nuo tuppaa olla vahinkoja. Aika vähän mitään vahingoittamisyrityksiä muutenkaan näkee.
Ja onhan osa pelaajistakin puhunut sen puolesta, että kaukalopoliiseilla oli rottailua ja sikailua vähentävä vaikutus.
Osa pelaajista on varmasti tätä mieltä, osa ei.
Mun on vaikea ymmärtää, miksi Liigassa koston uhka vaikuttaisi paremmin kuin pelikiellot. Kostot ovat aina olleet pääosin nyhjäyksiä, harvemmin siinä nenä poskelle menee. NHL:ssä toki goonit varmasti toimivat aikoinaan pelotteena. Liigassa luulen, että tuntuvat pelikiellot kyllä ehkäisevät näitä huomattavasti paremmin, kuin jos rankaisuvastuu on jarkkoparikoilla.