Kausiketju 2025-2026 - Supittoman ajan avausosa

Kirjoitin viestin ennen edellistä kierrosta. Nyt kun tarkistin asian, Ilves voi tosiaan puhtaalla pelillä olla parin pisteen erolla neljäs, vaikka muut pelaisivatkin miten tahansa. Muilla on sen verran keskinäisiä otteluita.

Viime kierros satoi Lukon tappion myötä Ilveksen laariin.
Nii-i, ja vielä jos saivartelee, niin koska jäljellä on mm 2 peliä KooKoota; Lukkoa ja Kalpaa vastaan, niin voittamalla loput pelinsä Ilves on ilman muuta neljän joukossa vaikka noilla muilla ei olisi yhden yhtä keskinäistä ottelua, mitä niillä siis toki on.

Hyökkäyspäässä taas Ilves on mielestäni parantanut koko ajan maalinedustan tukitoimia, vaikka tästä paljon on viime aikoina puhuttukin. Mitä nyt olen itse pannut merkille niin Ilves on laukonut aika paljon niitä omia maskipelaajia päin ja paremmalla tuurilla kiekot olisivat voineet pomppia sinne maalille astikin kun nyt ne monta kertaa pysähtyvät siihen maalin edustalle. Ja eilenhän sitten 3/5 Ilveksen maaleista tuli ohjureiden kautta, vaikka edelleen paljon vetoja pysähtyi taas siihen viimeiseen maskimieheen. Siksi en ole vielä kovin huolissani tästä asiasta, vaikka joissain peleissä on myös jääty pyörimään liikaa sinne kulmiin tappiotilanteessa eikä ole saatu tehoja aikaan (HIFK ja Ässät vieraspelit parhaimpina esimerkkeinä).

Olen kyllä vahvasti eri mieltä. Mun mielestäni esim. näissä kärkipeleissä (2x Tappara ja JYP) me ei edes päästy maalin eteen hyökkäyspäässä ja hyökkäyspeli oli ihan pelkkää kuskailua laitojen vieressä. Toki parempia pelejäkin löytyy, mutta mielellään vertailisin muutenkin tasoa näihin kärkiporukoihin. Tässä viimeisessä Tappara ja Jyppi pelissä päästiin yleensäkin mihinkään vasta, kun vastustaja passivoitu tukevassa johdossa.

Olen kyllä vahvasti eri mieltä. Mun mielestäni esim. näissä kärkipeleissä (2x Tappara ja JYP) me ei edes päästy maalin eteen hyökkäyspäässä ja hyökkäyspeli oli ihan pelkkää kuskailua laitojen vieressä. Toki parempia pelejäkin löytyy, mutta mielellään vertailisin muutenkin tasoa näihin kärkiporukoihin. Tässä viimeisessä Tappara ja Jyppi pelissä päästiin yleensäkin mihinkään vasta, kun vastustaja passivoitu tukevassa johdossa.
No niinkuin itsekin vähän viittasit, niin jos kaiken yleispelaamisen taso on sillä tasolla, mitä noissa mainitsemissasi peleissä, niin ei mitään kauhean lopullisia johtopäätöksiä välttämättä kannata noiden perusteella vielä tehdä.

Ensimmäisestä Tappara pelistä (28.11.2025) olen kyllä samaa mieltä, siinä suurin osa laukauksista tuli täysin sektorin ulkopuolelta, minkä näkee ihan laukaisukartoistakin. Lisäksi Ilves oli täysin helisemässä koko pelin ajan ja ihan joka puolella kenttää.
1769606678478.png

Näissä muissa peleissä Ilves sai kuitenkin aika hyvänkin määrän laukauksia nimenomaan tuolta ykkössektoriltakin. Eikä tässäkään nyt täysin voida mennä sen taakse, että "Tappara ja JYP meni kilppariin" kun kukaan kärkijoukkue ei voi lähteä pelaamaan 50 minuuttia pelkkää vastaanottavaa ja varmistelevaa kiekkoa huippujoukkuetta vastaan.

1769606732289.png

1769606762425.png

Jos otetaan rajaukseksi vielä tuo kaikista paras maalintekosektori (kuva alla) ja tehdään vähän rajauksia per erä niin tilastot näyttävät tältä
1769607360146.png

Tappara - Ilves (28.11.)
Laukaukset sektorista (torjutut, maalit ja ohi menneet): 19-7
1. erä: 6-4
2. erä: 7-1
3. erä: 6-2

Ilves - JYP (14.01.)
Laukaukset sektorista: 12-10
1. erä: 2-3
2. erä: 5-5
3. erä: 5-1
JA: 0-1

Ilves - Tappara (23.01.)
Laukaukset sektorista: 12-8
1. erä: 3-3
2. erä: 5-2
3. erä: 4-3

Eihän tämäkään nyt kaikkea kerro, mutta hyvin samanlaisia määriä näissä Tappara ja JYP peleissä on saatu laukaisupaikkoja ihan parhailta sektoreilta ja ihan jokaisessa erässäkin. Ensimmäinen Tappara peli taas näkyy näissäkin tilastoissa selvästi, että ensimmäinen erä vielä pysyttiin jotenkin kyydissä, mutta sen jälkeen ei saatu mitään aikaan.

Liitteet

• 1769606824615.png
    1769606824615.png
    10,5 KB · kertaa luettu: 2
Takaisin