Kausiketju 2025-2026 - Supittoman ajan avausosa

Tuntuu että järjestään Ilves saa tehdä aivan järjettömän työmäärän yhtä maalia kohti. Tänään kolmen maalin verran odottamaa ja 60+ laukausta. Ja toki näissä pelissä kruununa on se, että kaveri rokottaa näennäisen helposti.
Erinomainen esimerkki tänään tilanne, jossa Ilves pääsi 2v1 hyökkäykseen. Se pelattiin kuin hidastetussa filmissä ja ennalta arvattavasti. Kaveri käänsi pelin ja sutaisi kiekon ilmaiseksi sisään keskeltä ilman maskia. Tällaista tämä tällä kaudella on.

Tässä muut seurat pumppaavat jo renkaita pleijarikausareilla kun varmistanut pudotuspelipaikan. Eikös Ilves ole tehnyt näin myös parikin kierrosta sitten? Jos näin, miksi asiaa ei pumpata kokoaikaa eteenpä?

Tässä muut seurat pumppaavat jo renkaita pleijarikausareilla kun varmistanut pudotuspelipaikan. Eikös Ilves ole tehnyt näin myös parikin kierrosta sitten? Jos näin, miksi asiaa ei pumpata kokoaikaa eteenpä?
Vaatii vaivannäköä tuollaiset. On ihan turhaa ajanhukkaa tarjota väkisin pleijareihin kausareita, jos molemmat osapuolet tietävät, ettei ne tule menemään maaliin.

Vaatii vaivannäköä tuollaiset. On ihan turhaa ajanhukkaa tarjota väkisin pleijareihin kausareita, jos molemmat osapuolet tietävät, ettei ne tule menemään maaliin.
Ai vittu kuinka kuolematon lausahdus tästä syntyi kun Timo käväisi televisiossa. :D

Eikös ollut niin, että Ilves ei edes myy playoffkausikortteja enää, vaan tarjoaa lähinnä kausikorttilaisille sellaista mahdollisuutta. Muut saavat tyytyä irtolippuihin ja niitä ei voi oikein myydä ennen kuin tietää koska ja millä kierroksella pelataan.

Eikös ollut niin, että Ilves ei edes myy playoffkausikortteja enää, vaan tarjoaa lähinnä kausikorttilaisille sellaista mahdollisuutta. Muut saavat tyytyä irtolippuihin ja niitä ei voi oikein myydä ennen kuin tietää koska ja millä kierroksella pelataan.
Ja siinä pleijarikortissa mentiin kyllä niin metsään kun vaihdettiin se laskutustapa ja lisättiin pakkomyynti seuraavalle kaudelle.

Ja siinä pleijarikortissa mentiin kyllä niin metsään kun vaihdettiin se laskutustapa ja lisättiin pakkomyynti seuraavalle kaudelle.

En tiedä tarkoitatko tuolla laskutustavan muutoksella sitä, että ei enää jälkilaskuteta ns pelkkiä pleijarikausikortteja? Tuo ymmärtääkseni oli aikamoinen pommi luottotappioiden osalta, kun porukka jätti niitä maksamatta. Itse tuolloin tuota jo hämmästelin tuoreeltaan ja tuolloin oletin, että nämä kausarit ovat lippu.fi kautta luottovakuutettu. Näin ei sitten kai ollut, joten tuossa toimisto todellakin mokasi.

En tiedä tarkoitatko tuolla laskutustavan muutoksella sitä, että ei enää jälkilaskuteta ns pelkkiä pleijarikausikortteja? Tuo ymmärtääkseni oli aikamoinen pommi luottotappioiden osalta, kun porukka jätti niitä maksamatta. Itse tuolloin tuota jo hämmästelin tuoreeltaan ja tuolloin oletin, että nämä kausarit ovat lippu.fi kautta luottovakuutettu. Näin ei sitten kai ollut, joten tuossa toimisto todellakin mokasi.
Juu tätä juuri.

Se ei välttämättä firman puolesta ole pahasti metsään menemistä, jos eliminoidaan mahdollisuus olla maksamatta tuotteesta.

Se ei välttämättä firman puolesta ole pahasti metsään menemistä, jos eliminoidaan mahdollisuus olla maksamatta tuotteesta.
Kuten tuossa @Robert ja Nollakulma kirjoitti niin firmalla olisi mahdollista hoitaa luottovakuutus, tai hoitaa vaikka laskurahoitus/factoring millä varmistetaan että saadaan rahat.

Kuten tuossa @Robert ja Nollakulma kirjoitti niin firmalla olisi mahdollista hoitaa luottovakuutus, tai hoitaa vaikka laskurahoitus/factoring millä varmistetaan että saadaan rahat.
Mä itse tästä kirjoittelin jo silloin kun tämä tuli, että mulle ei vieläkään mene perille se, miksi ei voitu tehdä niin, että laskutetaan etukäteen (mulle ihan ok, eikä mielestäni ylipääsemätön asia, jos pleijarikausikortin pystyy hankkimaan), mutta ylijääneet pelit pitäisi voida vaihtaa vouchereihin, mutta tämä ei käynyt, vaan pelkkään runkosarjan kausikorttiin hyvitys. No, nyt kun ne pleijarikausikortit muilta kuin kausikortin haltijoilta poistuu kokonaan, niin eipä tarvi tätäkään miettiä, mutta kyllä tää mun mielestä hankalaksi menee.

Mä itse tästä kirjoittelin jo silloin kun tämä tuli, että mulle ei vieläkään mene perille se, miksi ei voitu tehdä niin, että laskutetaan etukäteen (mulle ihan ok, eikä mielestäni ylipääsemätön asia, jos pleijarikausikortin pystyy hankkimaan), mutta ylijääneet pelit pitäisi voida vaihtaa vouchereihin, mutta tämä ei käynyt, vaan pelkkään runkosarjan kausikorttiin hyvitys. No, nyt kun ne pleijarikausikortit muilta kuin kausikortin haltijoilta poistuu kokonaan, niin eipä tarvi tätäkään miettiä, mutta kyllä tää mun mielestä hankalaksi menee.
Totta kai tuossa on mielessä asiakkaiden pito myös sinne runkkaripuolelle. Täysin järkeen käyvää että tuon alen menettää jos ei jatka kausaria vaikka itsekin mieluummin olisin sen pleijarikausarin pelkästään ottanut.

Totta kai tuossa on mielessä asiakkaiden pito myös sinne runkkaripuolelle. Täysin järkeen käyvää että tuon alen menettää jos ei jatka kausaria vaikka itsekin mieluummin olisin sen pleijarikausarin pelkästään ottanut.
Siis mistä "alen menettämisestä" sää puhut?
Veikkaan että jompikumpi meistä ymmärtää väärin toisensa, ehkä molemmat.
Mä en kaipaa alennuksia, en jälkilaskutusta tms. Mutta 150km etäisyyden vuoksi olisin toivonut että pleijarikausikortista ylijääneet olisi voinut hyvittää vouchereina, ei ainoastaan tulevan kauden kausikorttiin. No, tälle kaudelle (ja parille muulle aiemmin) otin sen kausikortin, ensi kaudelle en, koska en pysty riittävästi sitä hyödyntämään.
Samapa tuo, mutta minulta saisi jatkossa enemmän rahaa, jos playoffs kausikortit olisi olemassa ja ylijääneet saisi runkosarjan vouchereina.
Mutta voihan olla, että olen väärässä ja ajattelen asiaa vaan liikaa omalta kannaltani, ehkäpä kausikorttimyynti tästä vaan lisääntyy, mahdollista toki, vaikka itse suhtaudun asiaan vähän skeptisesti.
Ja sanotaan vielä, että tuo, etten ehdi tarpeeksi hyödyntämään, ei ole ainoa syy luopua kausikortista, mutta se on sitten taas toinen tarina.

Oon tässä kauden mittaan useamman kerran istunut katsomossa tai ruudun ääressä ja miettinyt, miten tämä sama meininki toistuu pelistä toiseen. Peli näyttää usein ihan hyvältä, paikkoja tulee, mutta tulos ei vaan seuraa mukana. Kun tätä on tullut ihmeteltyä tarpeeksi, päätin kaivaa numerot esiin ja tehdä tällaisen pienen analyysin.

Päätin verrata Ilvestä nimenomaan Tapparaan, koska he ovat tällä hetkellä sarjan kärjessä ja mielestäni meidän pahin kilpailija. Jos halutaan joskus oikeasti olla siellä missä Tappara on tällä hetkellä, niin silloin vertailu heihin on välttämätöntä.

Otin otannaksi 30 viimeisintä Liiga-ottelua molemmilta joukkueilta, jotta kyse ei ole yksittäisistä peleistä tai hetkellisestä formista, vaan siitä, miten nämä joukkueet oikeasti suorittavat pidemmällä aikavälillä. Tämän taulukon tarkoitus on siis suoraan verrata maaliodottamaa suhteessa tehtyihin maaleihin.

1772229137095.png

Kun taulukkoa katsoo, ensimmäinen huomio on se, että Ilves ei ole maaliodottaman kannalta mitenkään kaukana Tapparasta. Maaliodottamat ovat lähes identtiset. Ilves luo paikkoja ihan riittävästi, eikä peli ole jatkuvaa selviytymistä.

Mutta sitten tullaan siihen kohtaan, missä erot alkavat tuntumaan:

Maaliero ja tulostaulu eivät valehtele​

Tapparan peleissä maaliero on selvästi plussalla. He tekevät useammin neljä tai viisi maalia kuin jäävät kahteen. Ilveksellä taas korostuvat ne pelit, joissa tehdään yksi tai kaksi, vaikka paikkoja olisi enemmänkin.

Silmiinpistävää on myös se, että Tapparalla on selvästi enemmän useamman maalin voittoja, kun taas Ilveksen voitot ovat usein maalin pelejä. Kun Ilves häviää, häviöt ovat yllättävän usein selviä. Tämä kertoo aika suoraan siitä, kumpi joukkue pystyy kääntämään momentumit edukseen.

Alisuorittaminen näkyy kaikkialla​

Ilves alittaa maaliodottamansa 16 kertaa tässä otannassa. Tappara vain 7. Tämä näkyy suoraan maalieroissa ja sarjapisteissä. Tappara voittaa pelejä, joissa xG ei ole heidän puolellaan. Ilves häviää pelejä, joissa sen pitäisi voittaa.

Lisäksi Tappara tekee paljon maaleja tilanteista, jotka eivät näytä niin vaarallisilta. Kiekko toimitetaan maalille, maski on kunnossa ja irtokiekot siivotaan sisään. Ilveksen maalinteosta puuttuu selkeästi laatu ja viimeistely.

Tämä ei ole sattumaa vaan identiteettikysymys​

Kun tätä katsoo kokonaisuutena, niin kyse ei ole yksittäisestä ongelmasta vaan tavasta pelata ja tavasta rakentaa joukkuetta. Tappara on rakennettu voittamaan pelejä pienilläkin marginaaleilla. Ilves on rakennettu pelaamaan hyvännäköistä jääkiekkoa, joka ei aina käänny tulokseksi.

Tässä kohtaa katse alkaa kääntyä väistämättä valmennukseen ja seurajohtoon.

Jos numerot näin selvästi kertovat, että ongelma ei ole paikkojen luomisessa vaan niiden hyödyntämisessä, niin eikö tässä olisi jo aika selkeä vihje siitä, minkälaisia pelaajia tähän joukkueeseen tarvitaan. Pelaajia, jotka elävät maalin edessä. Pelaajia, jotka tekevät maalin silloinkin kun peli ei kulje. Pelaajia, jotka eivät tarvitse kolmea huippupaikkaa yhteen osumaan.

Mites sitten playoffit?​

Täytyy sanoa suoraan, että tällä statistiikalla playoffeihin meneminen vähän hirvittää. Keväällä peli hidastuu, paikat vähenevät ja jokainen maali on työn takana. Jos Ilves jää näin usein maaliodottamastaan runkosarjassa, niin marginaalit eivät yksinkertaisesti riitä keväällä.

Tämä analyysi ei tarkoita, että kaikki olisi pielessä. Mutta se tarkoittaa, että jokin oleellinen puuttuu. Ja jos siihen ei uskalleta tarttua joukkueen rakentamisessa ja pelillisissä painotuksissa, niin me voidaan taas keväällä todeta, että peli oli ihan hyvää ja katsella sivusta, kun ne samat joukkueet jatkavat pidemmälle.

Hyvää analyysia, eli Ilves tekee 30 viime pelin otannassa maaliodottamansa arvoisesti maaleja, Tappara ylittää maaliodottamansa. Mutta hiukan kyllä vaikuttaa, että johtopäätös on päätetty ennen tilastojen antamaa tulosta.

Esimerkiksi kohdassa "tulostaulu ei valehtele" taisi ihan täysin unohtua mainita, että valitsemassasi 30 viime pelin otannassa Ilves on kuitenkin kerännyt yhden pisteen ihan sarjataulukkoon enemmän kuin Tappara.

Eikä mitään tilastoja myöskään esitetty tuohon väitteeseen että Ilveksen häviöt olisivat yllättävän usein selviä ja syykin lienee selvä. Näin ei ole. Tässä 30 pelin otannassa Ilveksellä on 3 yli 2 maalin tappiota, samoin Tapparalla.

Miten selität sen, että "Tapparalla on selvästi enemmän useamman maalin voittoja" ja sitten "Tappara on rakennettu voittamaan pelejä pienelläkin marginaalilla", kun kerran Ilves on näistä kuitenkin otannassa kerännyt enemmän pisteitä? Miten Ilves on voinut kerätä enemmän pisteitä otannassa, jos Tappara on parempi sekä ottamaan useamman maalin voittoja, että pienenkin marginaalin voittoja?

Ilveksellä on ongelmia, joista tehottomuus ehdottomasti yksi, mutta tämä analyysi vaikuttaa tarkoitushakuiselta.

Viimeksi muokattu:
Hyvää analyysia muuten, mutta se taisi unohtua mainita, että valitsemassasi 30 viime pelin otannassa Ilves on kuitenkin kerännyt yhden pisteen enemmän kuin Tappara. Tuohon ei myöskään mitään tilastoja esitetty tuohon että Ilveksen häviöt olisivat yllättävän usein selviä ja syykin lienee selvä. Näin ei ole. Tässä 30 pelin otannassa Ilveksellä on 3 yli 2 maalin tappiota, samoin Tapparalla.
Olet ihan oikeassa ja hyvä näin! Toivotaan että suunta pysyy samana.

Tämän analyysin tarkoitus olikin nimenomaan verrata maaliodottaman ja maalien välistä eroa, eikä se ota mitenkään kantaa siihen, että kuka on kyseisen ottelun voittanut. Maaliodottamalla ei otteluita voiteta, mikä käy tästä varsin hyvin selväksi.

Häviöiden selvyydestä kirjoittaessa muistissa oli eniten nämä viimeaikaiset paikallispelit, joissa odottamaa on kyllä luotu, mutta ottelut silti hävitty. Tässäkin olet siis ihan oikeassa. Varmaan tämä jäi päällimmäisenä itselläni mieleen koska vertailussa olivat juuri Ilves ja Tappara.

Tarkoitukseni oli lähinnä havainnollistaa maaliodottamaa ja sitä, miten se ilmenee näiden kahden joukkueen välillä.

Takaisin