Kuinka jäsen kunto itse arvioisi tulleen kauden vahvistukset joukkueeseen? ja moniko hankinta ei täytä sanaa vahvistus versus viimekauden lähteneet?
Ajattelen itse hieman eri tavalla. Eli en laske joukkueen rakentamista pelkästään ulkoa tulevien varaan. Kirjoitin kesällä, että Ilveksen sisällä lasketaan nuorten esiinmarssiin (Ruotsalainen, Laaksonen etunenässä) ja muistaakseni sinun viestisi olivat tyyliin, että on turhaa odottaa monen nuoren ottavan suuria askelia ja pystyvän kantavan vastuuta joukkueesta. Joukkueen sisältä minulle viestivät mm Oskari Laaksosen tilanteesta. Toki myös tuolloin Heleniukselta odotettiin paljon. Voin palata tähän jälkimmäiseen kauden jälkeen, jos vain muistat kysyä. Yllätyt, mitkä kaikki asiat saattavat vaikuttaa.
Eli oma valmis runko ja ulkoa tulevat pelaajat muodostavat kokonaisuuden. Minä olen täällä yrittänyt rautatiekiskosta vääntää mallia siitä, miten pelaajamarkkinat toimivat. Olin jopa liian optimistinen siinä, että loka-marraskuussa viedään suurin osa, mutta aika onkin jo syyskuusta alkaen. Tälläkin kaudella syyskuussa on tehty jo sopimuksia toiseen joukkueseen. Ilveskin pääsi jo ensi kautta ajatellen ajoissa markkinoille mukaan.
No pelaajista. Itselläni oli odotuksia Miehosta yhteisen tuttumme kautta ja hän on mielestäni ollut erittäin hyvä vahvistus. Eteni lähes 30 pinnan vauhtia, mutta arvo korostuu siinä, miten hän antaa kaikkensa kentälle. Toivottavasti jo keskiviikkona mukana ja pääse nopeasti takaisin rytmiin.
Generous. En tykännyt hankinnasta alunperin. Yllätti positiivisesti minut (alhainen odotus), mutta kaikki lähti alamäkeen tämän kauden ensimmäisestä aivotärähdyksestä. Ilmeisesti pelaajaluonne sellainen, että hieman salaa kipujaan ja yritti paluuta liian nopeasti. Vastaavia aikaisemminkin mm Sandell. Ilveksen näkökulmasta anti jäi huonoksi. Ilman loukkeja olisi voinut olla ok. Loukkaantumiset on yleensä vaikeasti ennustettavissa.
Leimu ja Ahtola. En ymmärtänyt hankintoja, muuta kuin siltä kantilta, että tuovat joukkueeseen puuttuvaa kokemusta. Ahtola keskiarvollisesti yli 10 maalin vauhdissa, joka itselleni positiivinen yllätys. Harmittava loukkaantuminen juuri ennen kauden alkua. Ja hei, tilastoissa (pl aloitukset), jopa Tapio Laaksoa parempi tällä kaudella. Ilveksen maalinedustalla vääntäjät ja maskia tekevät sen verran vähissä, että näen Ahtolalla olevan selkeän roolin. Miehon palatessa pudonnee 3-4 ketjuihin. Ei hyvä, mutta ei voi aivan huonoksikaan sanoa. Leimun anti ollut heikkoa. Viime aikoina parempia otteita. Jää miinukselle.
Matinpalo ja Laitamäki. Ilves tarvitsee hdottomasti nuoria pelaajia ulkoa, koska oma junnutuotanto sakkaa tässä kohtaan. Matinpaloa pitäisin lyhyellä otannalla hyvänä (tai jopa erittäin hyvänä) hakuna. Laitamäellä epäonnistunut kausi alla. En ole selvittänyt miksi.
Savilahti. Pidin ehdottoman hyvänä hakuna strategiaa vasten. Heikon näköistä luistelua, mutta Eeron vahvuudet pelinluvussa. Keskiarvollisesti noin 20 pinnan vauhdissa erittäin pienellä luottamuksella. Odotin noin 25 pinnan kautta kolmosketjussa ja paljon alivoimapelaamista. Ei vaan maistu valmennusjohdolle ja uhkana kuroset. Pelkäänpä, että Miehon palatessa Savilahti jää kokoonpanon ulkopuolelle. Se on mielestäni virhe, sillä johtajuuttakin löytyy.
Halmo. Itse olen sadatellut, että kuinka monta pistettä olemme menettäneet Halmon vuoksi. Väärä ajattelutapa, mutta tarpeeton Jukurit-pelin taklaus vei meiltä hallinnassa olleen pelin ja menetimme kolme pistettä. Ässät-pelissä tyhjään maaliin laittaminen ei onnistunut ja menetimme kolme pinnaa. Näiden lisäksi on saanut paikkoja ratkaista peli, mutta ei ole onnistunut. Näistä kommenteista huolimatta haluan nähdä kauden loppuun ennen lopullista arviota. Kautta vielä reilusti jäljellä, joten hänellä on aikaa, ja pitääkin, parantaa paljon.
Itsehän odotin, että tällä rosterilla olisimme sijoilla 10-12, mutta lisäsin, että hyvällä valmennuksella voimme petrata muutaman sijan.
Täytyy nähdä sekin, etteivät hankinnat olleet mitään Ilveksen ykkösvalintoja. Itse olen nähnyt niin, että ensi kauden joukkue alkaa olemaan jo lähempänä sitä, miten johto ajattelee. Positiivinen tulos tältä kaudelta ja kauden 20-21 markkinoille pääsemme ntistä halutumpana seurana. Samaan aikaan, jotkut kilpailijamme (Ässät, ehkä JYPikin) menettävät asemiaan.