Vs: Martti Järventie
Eikös tällaisen tilanteen puhtaus katsota sen mukaan oliko luistin/luistimet ilmassa ennen kontaktia? Itse en osaa, mutta osaisiko joku ottaa pysäytyskuvan tuosta näkyviin juuri (esim. 10-20cm) ennen ensikontaktia ja linkittää sen tänne? Sillähän tuokin selviäisi. Mitä tulee Maran loukkaantumiseen, niin tuon tällin jälkeisistä tajunnan rajamailla hoippumisista voisin päätellä että tässä tapauksessa kauden loppuminen voi olla lähellä. Aivotärähdys-vammat ovat kuitenkin arvaamattomia. Joku toipuu sellaisesta muutamassa päivässä ja toisen kausi loppuu mitättömältäkin näyttäneeseen tilanteeseen. Historiakin näyttelee näissä luonnollisesti suurta osaa.
Se tilanne taas missä Pena loukkaantui, saattoi täyttää ryntäyksen tunnusmerkit. Vauhtia Blues-pelaajalla ainakin oli reippaasti. Muuten näytti puhtaalta. Pahemman loukkaantumisen tuossa saattoi estää Penan hyvä taklauksen vastaanotto, joten lienee askissa viimeistään ensi viikolla, toivottavasti jo tänään.
Se hyvä puoli tässä on, että nämä esimerkit antavat suuntaviivoja nyt siihen, millä tyylillä Ilves-pelaajat voivat vapaasti taklata vastustajia saamatta edes 2min jäähyä, vaikka vastustaja vieläpä loukkaantuisi.
Uskooko jokainen itselleen rehellinen palstalainen, että esim. 15.2. tulevassa Jokerit-Ilves ottelussa kuvitteellisilla täsmälleen samanlaisilla Ilves-taklauksilla aiheutetut Jokeri-pelaajien loukkaantumiset eivät johtaisi minkäänlaiseen jäähyyn? Toisin sanoen kyse on puhtaasti siitä, koskeeko samat säännöt sarjan jokaista joukkuetta.
Itse en ole uskonut "samat säännöt kaikille" -systeemiin moneen vuoteen, minkä otin lukuisia kertoja esiin jo vanhan palstan aikoina. Värilaseistani huolimatta tuomaritoiminta on jo vuosia mielestäni ollut, ei toki jokaisessa ottelussa, mutta hyvin useissa siltikin, räikeän puolueellista. Nyrkkisääntönä on voinut pitää sitä, että pien/jämäseurat kärsivät ja suur/kärkiseurat hyötyvät. Eli en nyt puhu pelkästään Ilveksestä, vaan olen havainnut saman ilmiön ainakin Saipan ja Pelsujen peleissä isompia seuroja vastaan.