On eri asia. Minä kirjoitin kuitenkin eduskuntavaaleista ja tarkoitin myös niitä. Sellaiset oli huhtikuussa 2019, kun Espoon Metro-areenalla pelattiin MM-finaali, jossa Suomi oli jatkoajalla kymmenisen minuuttia maailmanmestari, mutta joutui taipumaan lopulta rankkareilla hopealle.
Miten ne päivät voi varata, kun ne ei ole vielä tiedossa edes nyt helmikuun lopulla? Pudotuspelien otteluohjelma ei ole mitään runkosarjaa, jossa pelien ajankohta tiedetään päivän ja tunnin tarkkuudella kuukausia eteenpäin. Nytkin on tiedossa vain aikaikkunat, joiden sisällä kukin pudotuspelikierros on tarkoitus pelata.
Jos hallissa pelaisikin vain yksi joukkue, niin olisi todennäköisesti hieman helpompi varata otteluille maalis-huhtikuussa päivä sieltä täältä ja väliin mahtuisi tarvittaessa jopa konsertteja. Nokia Arenassa pelaa kuitenkin kaksi joukkuetta, joista ei vielä syksyllä tai vaikka vuotta aiemmin tiedetä, selviävätkö ne pudotuspeleihin, saavuttavatko joukkueet runkosarjassa kotiedun, kuinka monta kierrosta ja kuinka pitkiä sarjoja ne pelaavat pudotuspeleissä. Liikkuvia osia on aika paljon.
En tiedä, miten tuollainen areenan varaaminen menee teknisesti. Pitääkö Liigan tai joukkueiden varata päivät ja mahdollisesti maksaa niistä varauksista oli peliä tai ei? Itse olen sitä mieltä, että liigajoukkueet tuo tuohon t€flon-ar€€naan niin paljon varmaa rahaa, että halliyhtiön pitäisi korvamerkata pudotuspeliajat ihan jo kiitoksena siitä valmiiksi jääkiekolle.
Antti Tuiskun kiertuehan päättyy toukokuussa vasta liigafinaalien jälkeen Helsingin jäähallissa. Ilman MM-kisoja kiertue voisi varmasti päättyä niiden jälkeen Tampereelle. MM-kisat ei taida kuitenkaan mahdollistaa tuota vaihtoehtoa. Se on myös ollut tiedossa jo viime toukokuusta asti, että Tampereella pelataan vielä toisetkin kisat.
Niinpä toinen vaihtoehto olisi ollut pitää ne Tuiskun konsertit vielä runkosarjan aikana. Silloin on pelipäivät tiedossa jo pitkältä ajalta. Enää siirto ei tietenkään onnistu. Säälipleijareidenkin aikana olisi hyvin aikaa, mutta konsertteja buukatessa ei ole voitu tietää pelaako jompi kumpi tai molemmat tamperelaisjoukkueet säälipleijareissa.