Teme-74
Luottopelaaja
Onko absoluuttisen totuuden kertovia vertailuja nähtävissä jossain ? Itse rakennuksilla työskentelevänä olen utelias näkemään tutkimustulokset tästä.Sen verran pitää kommentoida, että kyllä suomipoikakin on vuosien varrella aika läjän sutta rakentanut.
Itse asiassa suomalainen tekemisen laatu on ainakin nykyään pelkkä myytti. Tästä on valitettavan paljon omakohtaista kokemusta ja kun tehdään täsmälleen samaa asiaa Suomessa tai esim. Puolassa/Baltiassa, Suomi jää hyvin usein vertailussa heikommaksi.
Suuri ongelma ulkomaisessa työvoimassa on kommunikointi kyvyn puute. Virolaisista osa osaa jopa hyvin, ja osa välttävästi Suomea. Mutta jos ei osaa niin eipä taivu edes englantikaan monella. Ei heidän kielellinen koulutustaso ole hyvän työtoiminta tavan tasalla,väitän. Puolalaisten,venäläisten jne.. kanssa on vielä hankalampaa.
Mutta ulkomaisen työvoiman syyksi en kaikkea laittaisi. Nimittäin SRV eroaa muista rakennus yhtiöistä ainakin siinä, ettei vakituisia tekijöitä työnjohtoa lukuunottamatta juurikaan ole. Käytännössä tekevät kaiken ulkomaisella ja vuokratyövoimalla. Ei tommosessa kovin tiiviitä työyhteisöä voi olla.
Verrokkina voi pitää vaikka Skanska tai Peabia joissa on tietyt porukat alusta loppuun ja vuokramiehiä käytetään lähinnä kiire apuna. Mutta pääpiirteittäin kaikki tietää oman roolinsa ja hoitaa sen.
Sutta on rakennettu aina, ja ilman joitain muutoksia tullaan rakentamaan. Pelkästään aikataulujen kireys pakottaa liian kiireellisen työhön.
Täytyy toivoa että SRV saa hallin kunnialla maaliin. Muutaman kuukauden myöhästyminen voi tulla monelle kalliiksi.