Alkuun totean, että Osaston toiminta ja koko kannattajakulttuurin nousu Ilveksen parissa on ”uuden” Ilveksen ohessa parasta mitä hetkeen on tapahtunut tamperelaisessa kiekkoilussa. On fantastista, että peleissä on tunnelmaa ja kunnioitan suuresti kaikkia, jotka jaksavat kannatukseen osallistua. Vaikka täällä paljon kuittaillaan Sinioransseille, niin minusta ainakin on hienoa, että myös naapurissa on tapahtunut kannattajakulttuurissa edistystä.
Lippujen osalta minulla on kuitenkin hieman ristiriitaiset tuntemukset. Olen muutamia kertoja ollut vieraspeleissä kannattajakatsomossa, jossa on lippuja heiluteltu ja itse olen kokenut häiritseväksi sen, että ei pysty peliä seuraamaan kunnolla heiluvien lippujen takia (toki muitakin näköesteitä on ollut, kuten legendaarinen Jyväskylän seisomakatsomon tolppa). Senpä vuoksi olenkin yleensä päätynyt istumapaikoille seisomakatsomon sijaan niin vieraspeleissä kuin Nokia Areenallakin. En kiellä, etteivätkö liehuvat liput näyttäisi hienolta, mutta uskoakseni aika harva niitä ehtii varsinaisesti seurata peliä katsoessa. Pelikatkoilla toki sitten oikein mieluusti katsoo heiluvia lippuja.
Ymmärrän, että Osasto haluaa heiluttaa lippuja pelin ollessa käynnissä ja se on Ilveksen toimesta sallittu kannattajakatsomossa, joten he joita liput häiritsevät valitsevat paikkansa muualta, kuten itsekin teen. Kuitenkin vierasotteluissa ottelutapahtuman järjestävällä seuralla on oikeus päättää miten he suhtautuvat isoihin lippuihin pelin ollessa käynnissä. On ymmärrettävää, että kaikki Tapparan peleissä käyvät eivät ole varautuneet lippujen heilutteluun pelin aikana, joten en ihmettele heidän närkästymistään aiheesta. Tämä on ilmeisesti tullut esiin palautekyselyssä ja sen perusteella Tappara on päätynyt kieltämään katsojien häiritseväksi kokeman lippujen heiluttelun.
On jokaisen oma valinta, miten tämän linjauksen kokee ja minusta on ymmärrettävää, että Osasto ryhmänä haluaa jättää tulematta ottelutapahtumaan, jossa eivät saa kannattaa haluamallaan tavalla. Toivottavasti tällä poissaololla myös saadaan edistettyä asiaa. Minusta se on kuitenkin sääli, koska Osasto kyllä osaa luoda tunnelmaa ja kannustaa joukkuetta, vaikka kokonaan ilman lippuja. Toivottavaa olisi, että tulevaisuudessa löytyisi tahtoa ja keinot, jolla kannattajakulttuuria voidaan tukea kaikissa ottelutapahtumissa ympäri Suomen maata. Valitettavasti esimerkiksi Nokia Areenan katsomorakenteet kuten pyörätuolipaikkojen sijoittelu, luovat haasteita tämän suhteen.