Osasto 41

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
2 133
En tiedä haluista, mutta Niilon pojat olisi kyllä tosi hyvä lajineutraali nimi Ilveksen kannattajaryhmälle.
Olen miettinyt samaa, mutta nyt saattaa ehkä olla jo myöhäistä, kun Osasto on rakentanut omaa "brändiään" kohta jo pari vuosikymmentä.

Oma kysymyksensä on sitten se, että kulttuuriin ainakin ulkomailla tuntuisi kuuluvan kaikenlaisten alajaostojen ja enemmän tai vähemmän kilpailevien ryhmittymien syntyminen. Onhan tuota tavallaan Ilveksenkin taustalla, kun on useita eri kannattajayhdistyksiä sekä niitäkin löyhemmin järjestäytyneitä ryhmittymiä hieman erilaisen profiilin kannattajille. Ei siis varsinaisesti mitään kilpailevia ryhmittymiä, vaan tekemään toiminnasta vieläkin moninaisempaa ja rikkaampaa.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
15 808
En tiedä haluista, mutta Niilon pojat on kyllä tosi hyvä lajineutraali nimi Ilveksen kannattajaryhmälle.
Siis olen tämän joskus täälä sanonut, että Osasto41 on 98,6% täydellinen nimi Ilveksen kannattajaremmille, mutta Niilon Pojat on täysi 100%.

Toki Osasto käy jalkapallo Ilveksen peleissä ja siellä vedetään välillä "Osaston" huutoja, esimerkiksi "Tampereen ykkönen" niin miksei jääkiekossa voitais vetää Niilojen huutoa "Keitä me ollaan perkele"
 

jokuvaa

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
472
Siis olen tämän joskus täälä sanonut, että Osasto41 on 98,6% täydellinen nimi Ilveksen kannattajaremmille, mutta Niilon Pojat on täysi 100%.

Toki Osasto käy jalkapallo Ilveksen peleissä ja siellä vedetään välillä "Osaston" huutoja, esimerkiksi "Tampereen ykkönen" niin miksei jääkiekossa voitais vetää Niilojen huutoa "Keitä me ollaan perkele"
Joku voi korjata, jos olen väärässä, mutta eikö Tampereen ykkönen lähtenyt vanhasta Tammelasta liikkeelle? Luulen lukeneeni siitä täältä joskus. Tai ainakin jossain muodossa toi huuto.

Chantit ilman viittauksia kannattajaryhmiin on kyllä muuten ihan hyvin jaettuja.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
15 808
Joku voi korjata, jos olen väärässä, mutta eikö Tampereen ykkönen lähtenyt vanhasta Tammelasta liikkeelle? Luulen lukeneeni siitä täältä joskus. Tai ainakin jossain muodossa toi huuto.

Chantit ilman viittauksia kannattajaryhmiin on kyllä muuten ihan hyvin jaettuja.
Joo itse en siis tiedä alkuperästä ja "Tampereen ykkönen" ja "yksi rakkaus yksi seura" sopivat molempiin lajeihin aivan yhtä hyvin, mutta yritän nyt jotenkin ujuttaa "keitä me ollaan perkele" myös jääkiekon puolelle!

Minua ei haittaisi Niilon Poikien huuto Nokia Areenassa.
 

harkkapilli

Luottopelaaja
Viestejä
2 133
Siis olen tämän joskus täälä sanonut, että Osasto41 on 98,6% täydellinen nimi Ilveksen kannattajaremmille, mutta Niilon Pojat on täysi 100%.
Itse laskisin prosentteja ainakin kymmenyksen eli 99,9%. Tiedän kyllä nimen historian, joka ulottuu aina seuran perustamiskokoukseen asti. Kymmennys putoaa siitä, että Ilves on myös vähintäänkin satojen tyttöjen ja naisten seura. Lukema saattaa olla myös nelinumeroinen. En tiedä tarkkaa lukua.

Siinä mielessä 93 vuotta sitten kävi vähän onnikin, kun seuran nimeksi ei valittu poikakoulun lehtorina toiminutta perustajaansa kunnioittava Niilon Pojat, vaan kauaskantoisesti sukupuolineutraali Tampereen Ilves. Voi olla, että tällaista näkökulmaa ei osattu aikanaan edes ajatella, vaan tuo meni vahingossa oikein.

Nykypäivänä tulee välillä vastaan vähän hassuja tilanteita, kun naisten ja tyttöjen sarjoissa pelaa muun muassa perinteiset Rauman Pallo-Iirot, Kaarinan Pojat, Seinäjoen Maila-Jussit jne.

Ongelma ei ole maailman suurin, mutta vähintäänkin jonkinlainen symbolinen asia, jolla joko viestitään lajin ja seuran olevan avoin kaikille lajista kiinnostuneille tai sitten viestitään tahtomattaan tai tietoisesti jotain ihan muuta.

Esimerkiksi kuinka moni miessukupuolta edustavista kirjoittajista on niin sinut oman identiteettinsä kanssa, että aloittaisi harrastuksen seurassa, jonka nimessä on Naiset/Tytöt tai vaikka jonkun naisen etunimi? Tai kuinka moni olisi tehnyt sen juniorina silläkin uhalla, että asiasta saisi todennäköisesti kuulla koulussa enemmän tai vähemmän lempeää naljailua?

Ehkä tämä kaikki ei päde senkään vertaa kannattajatoimintaan, mutta sekin on perinteisesti ollut vahvasti nuorten miesten sekoilun täyttämää ja vastakkaisella sukupuolella voi olla entistäkin suurempi kynnys liittyä mukaan, jos nimikin viestii jonkinlaista rajausta sukupuolen suhteen. Totean tämän siitäkin huolimatta, että tunnen useita toiminnassa mukana olevia naisia. Hienoa, että ovat kokeneet omaksi jutuksi. Jokainen varmaan kuitenkin pystyy toteamaan, minkälainen sukupuolijakauma näissä järjestäytyneissä kannattajaryhmissä yleensä on.

En sano, että noiden perinteisten seurojen tai Ilveksen kannattajaryhmän pitäisi lähteä muuttamaan nimeään, mutta varmasti jo tuollainen nimi on edelleen jonkinlainen haaste tai hidaste tyttöjen ja naisten rekrytoimisen kannalta.
 

Raipen Lätty

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
2 367
Onko mitään mahdollisuutta/halua yhdistää Niiloja ja Osastoa? Tai ainakin niin, että Niilojen chänttejä käytettäis myös jääkiekon puolella.

Mietin tässä jo tulee Espoon valloitusta ja kuinka kauniisti kajahtaisi:

Capo: Keitä me ollaan perkele?
Muut: NIILON POJAT TAMPERE!

Tottakai Espoossa kajahtaisi hienosti myös "Yksi rakkaus, yksi seura" "MEIDÄN ILVES TAMPEREELTA"
Mehän kaikki ollaan Niilon poikii/tyttöi, joten voishan noita mun mielestä myös chänttää halleissa.

NP ja OS41 saavat jo nyt toisiltaan synergiaa. Vahvistuis entisestään, jos futis ja jäkis olis saman bannerin takana. Monilajiseuran mahtavuus korostuisi entisestään.

Niilon Pojat on kyllä hienoin tähän mennessä käytössä ollut nimi Ilvesläisessä kannattajakulttuurissa historiansa vuoksi. Mitään poisottamatta Osastolta.

Hyvä huomio, että innostuuko naiset lähtemään toimintaan mukaan, jos nimi on sukupuolittunut. Jos/kun kuitenkin seuran ja maailman historian tuntee, niin tuskin nimestä mieli kellään pahoittuisi.

Jos joskus kaiken Ilves-pallon kannattatoiminnan yläpuolelle syntyy kattojärjestö, niin oma haavenimi olisi Niilon Pojat. Kokonaan uusi nimi olis ihan tervetullut myös, kunhan kysees ei olis mikään Niilon henkilöt/lapset/perikunta mikä ikinä :D
 

Pirkkalan Litti

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
504
Onko mitään mahdollisuutta/halua yhdistää Niiloja ja Osastoa? Tai ainakin niin, että Niilojen chänttejä käytettäis myös jääkiekon puolella.

Mietin tässä jo tulee Espoon valloitusta ja kuinka kauniisti kajahtaisi:

Capo: Keitä me ollaan perkele?
Muut: NIILON POJAT TAMPERE!

Tottakai Espoossa kajahtaisi hienosti myös "Yksi rakkaus, yksi seura" "MEIDÄN ILVES TAMPEREELTA"
Mielestäni parempi, että on useita Ultras-ryhmiä saman sateenvarjon alla. Nythän niitä on ainakin Niilon Pojat, Osasto 41 ja Ultras Tampere. Ja noitahan voi tulla vielä lisääkin!

Sen sijaan Tammelan stadionin ja Nokia Areenan osiot, joissa Ilvestä kannatetaan voisi nimetä esimerkiksi Ilvespäädyksi (en tiedä ovatko fanit jääkiekossakin päädyssä) tai Ilveskaarteeksi. Ja molempiin Ilveskaarteisiin olisi hienoa saada molempien lajien kaikki Ultrasryhmät mukaan!

Ja näiden Ilvespäätyjen tai -kaarteiden tulisi olla avoimia paikkoja uusille ryhmille mikäli sellaisia ilmaantuu ja ne vastaavat Ilveksen ja sen kannattajien arvoja.
 

Moraalinvartija

OS41 Lutuurituottaja
Viestejä
755
Ei vaikuttanut omaan jäsenyyteen, mutta onkos Suomen kauneimmalla kannattajaryhmällä mitään jäsenetuja esimerkiksi paikallisissa yrityksissä tulevalla kaudella? Seuran kausarilla toki on jotain, mutta olisi hienoa jos esimerkiksi samanhenkisiä löytäisi ennen peliä jostain kuppilasta edukkaamman matsioluen houkuttamana.

Palataan tähän elokuussa
 

Rauno Repomies

Tähtipelaaja
Viestejä
12 505
Jos joskus kaiken Ilves-pallon kannattatoiminnan yläpuolelle syntyy kattojärjestö, niin oma haavenimi olisi Niilon Pojat. Kokonaan uusi nimi olis ihan tervetullut myös, kunhan kysees ei olis mikään Niilon henkilöt/lapset/perikunta mikä ikinä :D
Tammisalon Toverit.
 

Kevinkö

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
215
mulle ei ainakaan oo tullu tollasta (edes roskapostiin)
Mullakaan ei oo tullut mitään laskua. Tuli kyl vahvistus formsista ku olin täyttänyt tilauksen.

Tuleekohan jossai kohtaa vai pitäskö kysellä? Tarjoushinta toivottavasti voimassa sen perusteella koska on kortin tilannut
 

Don Corleone

Luottopelaaja
Viestejä
2 701
Toki Osasto käy jalkapallo Ilveksen peleissä ja siellä vedetään välillä "Osaston" huutoja, esimerkiksi "Tampereen ykkönen" niin miksei jääkiekossa voitais vetää Niilojen huutoa "Keitä me ollaan perkele"
Käviskö: "Osasto neliyks Tampere"?
 
Ylös