No niin, tähän sitten tultiin. Itselle tuli paikallispelin lipun peruutusviesti aamupäivällä lippu.fi:ltä, oletettavasti tuli muillekin. Vielä joku viikko sitten mua vitutti aivan älyttömästi ihmisten asenne tähän hommaan, mutta kun hyvissä ajoin oli selvää, ettei meillä ole derbyyn noilla myyntiluvuilla mitään asiaa, niin vihan tilalle on laskeutunut apatia.
Kiitos nyt kaikille teille (vähäisille), jotka lipun Osaston kautta ostitte. Te elätte sitä "Suomen kaunein seurayhteisö"- mantraa oikeasti. Jonkinlainen selvitystyöhän tästä asiasta on tehtävä, sillä joku perimmäinen syy siinä on pakko olla, että miten helvetissä Suomen historian suurimman ja hienoimman vierasreissun toteuttaneesta yhteisöstä kuoriutuu jossain kuukaudessa tällainen saatanan lammaslauma, jolle ei saa väkisinkään syötettyä 200 hengen kiintiön täyttävää osallistumista omaan halliin.
Yksi selittävä tekijä varmastikin on junttimainen "tapparalle en maksa vittu senttiäkään" asenne, jota kyllä tiettyyn pisteeseen asti pienisieluisuudessaan arvostan. Kaikki mikä on mouhoilta pois on yleensä hyvä asia, mutta siinä kohtaa kun siihen nojaava toiminta vie pois Ilvekseltä ja vahingoittaa Ilveksen kannattajayhdistystä, menee mulla nykyisin yli ymmärryksen. Sanon "nykyisin", koska viime kauteen asti elin saman koodin mukaan. Nyt olen kuitenkin sen verran aikuistunut, että ymmärrän ilvesläisyyden ja ennen kaikkea joukkueen kannattajatoiminnan perustuvan siihen, että kaikkien panosta tarvitaan. Jopa silloin kun rahaa pitäisi antaa Mouhijärven Osuusmeijerille.
Josta päästäänkin mukavasti seuraavan todennäköiseen selittävään tekijään. Yleinen taloudellinen tilanne nyt on mitä on. Eläminen kallistuu koko ajan, ja se näkyy myös tuossa parven hinnassa. Ymmärrän enemmän kuin hyvin, jos lippu jäi ostamatta siksi, että roposet ovat muutenkin vähissä, eikä ole mielekästä eikä mahdollista pulittaa jotain helvetin 30 euroa tapparan ottelulipusta. Jos taloudellinen tilanteesi on rehellisesti sellainen, ettet pysty korteasi kantamaan kekoon, niin en syytä sinua. Olen opiskelija, mullakin näyttää tili enemmän kuin usein siltä, että matsipäivän jälkeen pitää elää loppuviikko kananuudeleilla. Tämän ymmärrän. Niin myös muut henkilökohtaiset syyt, jotka painavat vaakakupissa vähän jääkiekkomatsia enemmän.
Mutta nyt päästäänkin siihen osaan yhtälöä, joka mun on helvetin vaikea ymmärtää. Me nimittäin veimme Espooseen 4 tuhatta ihmistä. 4 tuhatta! Paikallismatsiin olisimme tarvinneet 200 myytyä lippua. 200 on 5 prosenttia siitä massasta, mikä oikein mielellään ja suurella innolla matkusti Espooseen huutamaan ääntään käheäksi. Mikään tilastotieteilijä en ole, mutta pidän varsin epätodennäköisenä, etteikö tuosta massasta löytyisi 200 ihmistä, joilla on tarvittavat (sekä taloudelliset että ajalliset) resurssit tulla parvelle derbyotteluun. Joten minkä helvetin takia näin ei nyt käynyt, ei edes lähellekään? Minkä helvetin takia Tampereen Ilves pelaa ensi viikon perjantaina arkkivihollistaan vastaan ilman omia kannattajiaan?
Jotenkin tulee "keisarin uudet vaatteet"- vertauskuva mieleen. Kyllä täälläkin foorumilla ihmisille kelpaa ihan hyvin valtavan ryhmäpaineen alaisena lähteä kerran kaudessa ryyppyreissulle ääneenkannattamaan, että sitten pääsee someen ylpeilemään, kuinka "me" olemme Suomen kaunein seurayhteisö jne. Mutta sitten kun tulee uudestaan aika elää sen tittelin arvoisesti, niin luikitaankin mieluummin katkarapukatsomoon mouhojen keskelle kurkkimaan peliä hassuhattujen takaa ja taputtamaan silloin tällöin ujosti, kun Ilves tekee maalin. Kannattajaskenen keisarin viitta paljastuikin pelkiksi läpipaskotuiksi kalsareiksi.
En halua kuulla yhtä ainoata "Suomen parhaat fanit"-tyylistä huutelua ennen kuin saadaan derbyyn myytyä edes 200 lippua. Te ette ole sen tittelin arvoisia ennen sitä. Tämä on aivan äärettömän noloa, eikä mouhareilta väistämättä asiasta kuultavalta vittuilulta pysty edes puolustautumaan.
Saatanan lampaat.