Paljon asiaa kirjoituksessasi. Hyvä kirjoitus kaiken kaikkiaan.
Osasto ajaa samaa asiaa, eli tunnustetaan väriä ja kannatetaan omaa joukkuetta voittoon. Ja lisää väkeä kannattamaan saadaan, kun näytetään hyvää esimerkkiä. Ei liigassa ole yhtään näin kovaa kannattajaryhmää kuin Osasto. Ja halusin vain herättää ajatuksia, että onko ne ”Mouhot vittuun!” huudot tarpeellisia. Tai antavatko ne oikeasti porukasta fiksun kuvan.
Osasto tekee niin paljon oikein, että mielestäni jättämällä pienet lapsellisuudet pois olisi meininki legendaarista. Tälleen perheellisen näkökulmasta, kun hallille tullaan ja näytetään hyvää esimerkkiä nuorille ja vanhemmille niin kannattajaluvut senkun nousee.
Vanha sanonta on, että vaikka rakentaisit 10 siltaa, mutta nussit kerran aasia niin sinut muistetaan aasin nussijana, ei sillan rakentajana.
Tapparan chäntti on yhtä lapsellinen. Tosin mielestäni on hyvä vaan jos ”mouhojen” väki nolaa itseänsä ja antaa kannattajistaan huonon kuvan.
Luettuani päivän keskustelut tähän halusin palata. Koska mielestäni tässä vähän puhutaan pussiin ja yksi puhuu puusta toinen metsästä.
Ensinnäkin: Osaston tavoite tuskin on muovata oma käytöksensä niin, että saa paikalle 12700 ihmistä aina kun mahdollista. Siitä vastuussa on Ilveksen palkollinen väki. Mutta myös herää kysymys, miksi se otteluelämys pitää räätälöidä juuri siihen suuntaan, että kenenkään mieli ei järky vittu-sanasta? Jos Aapeli Räsänen huutaa kentällä saatanan paskapäätä, niin naurattaa tämä myrsky vesilasissa mouhot vittuun -huudosta. Itse en huuda sitä. En itse asiassa tämän foorumin ulkopuolella edes koskaan puhu mouhoista vaan tapparasta/naapurista. Ei se mua kyllä yhtään häiritsekään. Ei edelleenkään ole Osaston vastuulla luoda täydellinen kävijäkokemus, että "meininki olisi legendaarista". Kun yhteen suuntaan kumarrat, toiseen pyllistät. Jos nyt mietitään, niin osaa vituttaa Leaders League (erinäisistä syistä), toisia joku muu asia. Mua vituttaa Klubille ravaajat, kun 5 min erän lopusta ja 5min alusta pitää olla sitä penkkijumppaa. Totean aina, että ei voi mitään ja eteenpäin. 12700 hengen tapahtumassa ei voi olla täydellistä. Festareillakin jengi ryyppää ja käyttöö alkoholiakin vahvempaa. Oksentaa ja törmäilee. Elämä on. Kuka minä olen kieltämään alkoholia festareilla? Tai paheksumassa festarin kumppania siitä, että alkoholia alueella myy?
Tapahtuma tulee aina olemaan epätäydellinen. Legendaarista ei pidä olla 60/60 peliä. Kyllä siellä on legendaarisiakin hetkiä kauden aikana. Niitä ei voi olla montaa. Muuten Osasto on Nokia Areenan DJ. Jos et tykkää joka biisistä, älä reivaa joka biisille. Jos 90% on hyvää, mieti sen 10% aikana, miten hienoa tuotantoa saa kunnella ilman mitään korvausta suurimman osan ajasta. Muuten laita vastamelukuulokkeet. Niin simppeliä se on.
Tää kuuluu musta samaan kategoriaan, että nauretaan 90% esityksestä stand up koomikolle, joka vetää ilmasen keikan, mutta 10% takia urputetaan, kun vitsi ei maistunut vastaanottajalle.
Toiseksi: aasin nussija -metafora. Sehän on täysin jälleen kuulijasta riippuvaista. Harva meistä on niin kinnostunut silloista, että se on mielenkiintoisempi knoppi kuin aasin nussiminen. Mutta. Mouhot vittuun -huuto ei ihan ole rinnastettava näin järeään asiaan, ellei se ole kuulijalle järkyttävän suuri asia siis. Suurimmalle osalle meistä lihatäytteistä siellä pitkillä sivuilla tuo on yhdentekevä. En huuda mukana sitä osaa, mutta ei häiritse mitenkään. Yhtä merkityksetöntä kuin enääN foorumilla. Hetkellinen huomion kohde, joka unohtuu seuraavan sanan kohdalla.
Mutta niin, se pointti. Nyt jos en väärin muista, kuulin ko. chantin kaksi kertaa maanantaina. Saatto se olla useemmin, mutta huomiota kiinnitin kahdesti, eli joko se jäi taka-alalle tai mulla on huono huomiokyky. Jos en olisi tiennyt MV-osaa, en olisi sitä paikalleni erottanut kovin tarkkaan muutenkaan. Jos en tietäisi sanoja, Liigan ykkösremmin jälkeek puuroutuisi jo. Mutta sitten Il-ves Tam-pe-re -huudot. Niitä ei voi olla huomaamatta. Kyllä tässä yhteydessä vaikuttavuusluokka on
- MV-huuto = rakennettu silta
- Il ves tam pe re = se aasin nussiminen
Nimittäin ei ole muualla tällaista. Jo kun rumpu alottaa, tiedät mitä tulee.
Mielestäni osa kiinnostavuutta on vapaus. Hyvän esimerkin näyttäminen ei kyllä ole koskaan ennenkään vetänyt saleja täyteen.
Jos vittu -sana aiheuttaa katsomossa tuskaa, on hyvin todennäköisesti kyseessä ihmisryhmä, jota häiritsee monenlainen muukin tekeminen. Esim. ihmisryhmä, joka käskee istumaan alas kun nouset seisomaan taputtamaan maalia tai kannustamaan vikalle minuutille.
Onhan sekin jonkun mielestä "epäkohteliasta".
Sit voi mennä katsomaan muodostelmaluistelua.
Tämä loppuosa ja moni muukaan kohta ei ollut suoranaisesti MachoNacholle vaan viitaten alkuperäisiin FB-ulisijoihin.