• Moro! Perinteinen Ilvesfoorumin kevätveikkaus järjestetään nyt jo yhdeksättä kertaa. Suuren suosion saavuttanut veikkaus järjestetään omassa osiossaan täällä. Kaikki joukolla mukaan, ja veikkausonnea!

Osasto 41

Kasuaalilves

Rivipelaaja
Hetkinen, et tunne jättisuurta vetoa Ilvekseen mutta näet että sinulla on oikeus arvostella niitä jotka tuntevat?

Tämä koko keskustelu on jatkuvaa arvostelua, kommentointia ja mielipiteiden jakamista. Mielestäni sitä paitsi se, että tunnistan ja hyväksyn erot meidän suhteissamme Ilvekseen, on hyvä asia, joka johtaa monipuolisempaan keskusteluun ja eri näkökulmien parempaa ymmärtämiseen. Jos vain kommentoisimme kaikki että "lol Facen kukkahattutädit voi painuu helvettiin mouhojen kaa", niin mitä ideaa sellaisessa rinkirunkkukeskustelussa olisi?

Eivät kaikki Ilves-fanit kuitenkaan ole die hard -ultria, joiden elämä pyörii seuran ympärillä. Kaikille on tilaa ja kaikki tekevät Ilveksestä Ilveksen. Osastolla on tietysti massiivinen ja elintärkeä rooli tunnelman luomisessa, kuten olen sanonut monesti, mutta ei Osasto yksikseen osta keskimäärin 8-9 tuhatta lippua per ottelu.

Venytetään muuten samalla logiikkaasi hieman pidemmälle: jos hypoteettisesti Sinioranssit hyökkäisivät tavallisten Ilves-fanien kimppuun nyrkkiraudoilla tai huutelisivat (uudestaan) rasistisia loukkauksia Ilveksen pelaajille, koska Onssien fiilikset verivihollista vastaan nyt vain ovat tosi syvällä, niin sanoisitko silloinkin minulle, etten saa kritisoida tai kommentoida heitä, koska en suhtaudu yhtä intohimoisesti kuin he jääkiekkoon? Uskallan väittää, että et sanoisi.

VärienTunnustaja

Divarijyrä
Ylläpidon jäsen
Ehkä me voitais kaikki vaan todeta, että ollaan yksi iso yhteisö ja jokainen kannattaa tavallaan, kunhan pitää kiinni yhteisön arvoista.

Itselle Osasto on todella tärkeä osa ottelutapahtumaa ja sen tunnelmaa. Siitä tunnelmastahan pelaajatkin jaksaa tällä kaudella kiittää ja arvostavat.

Sit taas jos ei halua osallistua tunnelman luomiseen ja chantteihin, niin sekin on ihan hyväksyttävää istua taittopenkillä. Se on myös silti tukemista, kun siitä todennäköisesti on maksanut.

Ei nyt aleta vääntää kättä yhteisön sisällä vaan pidetään yhtä, koska samassa veneessä ollaan. Ilman Osastoa olisi aika laimea tunnelma ja ilman taittopenkkiläisiä ei olisi mahdollista tehdä hyvää taloudellista tulosta.

Jos toinen uppoo, niin äkkiä uppoo toinenkin.

jokuvaa

Luottopelaaja
Yleensä yritän kuunnella kannattajapäädyn ulkopuolisten kritiikkiä avoimin mielin, mutta en ehkä ihan tätä nykyistä käsitä. Onko tosissaan ongelma vain se, että nyt on vähän laulettu mouhokriittistä kamaa kaikkien muiden klassikoiden seassa? Mitä ihmiset ajattelee derbyjen/paikallispelien olevan? Näytösotteluita?

Jäähykuningas18

Luottopelaaja
En löytänyt mitään negatiivista arvostelua mistä pitäisi tuohtua. Asiallisia kysymyksiä ja pohdintaa. Lue viesti uudelleen.
Joo sekoitin toiseen nimimerkkiin.
Venytetään muuten samalla logiikkaasi hieman pidemmälle: jos hypoteettisesti Sinioranssit hyökkäisivät tavallisten Ilves-fanien kimppuun nyrkkiraudoilla tai huutelisivat (uudestaan) rasistisia loukkauksia Ilveksen pelaajille, koska Onssien fiilikset verivihollista vastaan nyt vain ovat tosi syvällä, niin sanoisitko silloinkin minulle, etten saa kritisoida tai kommentoida heitä, koska en suhtaudu yhtä intohimoisesti kuin he jääkiekkoon? Uskallan väittää, että et sanoisi.
Sanotaan heti sekoitin sut nyt toiseen nimimerkkiin alunperin mutta vastataan tähän että ensinnäkin tuollainen toiminta on täysin kannattaja koodiston vastaista ja sellaista toimintaa saa ja pitääkin kritisoida. Tuollaisen tilanteen sattuessa onssit tekisivät itsestään täysiä pellejä kaikkien muiden mobien edessä eikä kukaan ottaisi heitä enää tosissaan.

Mielestäni tuossa ei kuitenkaan ole samasta asiasta kyse kuin mistä itse puhuin.
Rasismi ja hyökkäys "tuulareiden" tai esim. naisten kimppuun on alinta mitä voit skenessä tehdä.

Hude70

Rivipelaaja
Hieman erilaista perspektiiviä: kuinka moni on sattunut kuulemaan ala-aste ikäisten ja siitä vanhempien keskusteluja, kun omat vanhemmat eivät ole vieressä? Harvinaisissa, lähes 10 sanan lauseissa esiintyy vähintään 2 v-sanaa. Sanamäärän vähentyessä v-sanojen ilmenemisprosentti kasvaa lähestyen 50% rajaa. Kyllä tuo areenan chänttäily on vielä pyhäkoulutasoa ...en siis pidä helvettiä varsinaisena kiroiluna, lauseyhteydessään, sillä helvetti on enemmän paikan kuvaus, jonne useissa uskonnoissa ja uskomuksissa joutuvat ne jotka eivät toimi yleisesti hyväksyttyjen moraalisten ja eetisten normien mukaisesti (siis myös Mouhot Ilveksen kannattajien mielestä?) . ...niin ja 4 lasta itsellä, eivät oppineet kiroilua Hakametsässä tai nyt Areenalla, eivät kasvaneet kieroon Ipafanien toimesta, päin vastoin!!

Macho2Nacho

Rivipelaaja
Hieman erilaista perspektiiviä: kuinka moni on sattunut kuulemaan ala-aste ikäisten ja siitä vanhempien keskusteluja, kun omat vanhemmat eivät ole vieressä? Harvinaisissa, lähes 10 sanan lauseissa esiintyy vähintään 2 v-sanaa.

Kyllä varmasti näinkin. Silti tämä ei ole kovin hyvä argumentti. Tässähän ei ollut kyse siitä oppivatko lapset kiroilemaan tai menevätkö lapset rikki kiroilusta. Tai kuulevatko lapset ekan kerran vittu sanan Nokia Areenalla. Oli se kirosana sitten vittu tai helvetti tms. Vaan tässä oli kyse, että aikuinen ihminen voi näyttää esimerkkiä nuoremmille miten käyttäydytään. Eli onko sopivaa huutaa kanssa eläjille vaikka ”Painukaa vittuun” jos kyseessä on kuitenkin viihdettä, urheilua.

Joku täällä kommentoi, ettei Osaston tyypit ole kasvatuksesta vastuussa. Eivät olekkaan vaan vanhemmat. Ympäristön vaikutusta kasvamiseen on silti myös turha kieltää. Lisäksi kyllä varmasti löytyy porukkaa, jotka myös ihailevat Osastoa tai siihen kuulumista.

Yhtä älytön argumentti voisi olla, että hakkaavathan lapset toisiansa välitunneilla ja painivat päivittäin. Miksei siis myös Osasto vaan näytä mallia miten painitaan Nokia Areenan käytävillä, koska lapsethan tekee sitä jokatapauksessa.

Hude70

Rivipelaaja
Kyllä varmasti näinkin. Silti tämä ei ole kovin hyvä argumentti. Tässähän ei ollut kyse siitä oppivatko lapset kiroilemaan tai menevätkö lapset rikki kiroilusta. Tai kuulevatko lapset ekan kerran vittu sanan Nokia Areenalla.
Siksipä en kommentoinutkaan sitä, ovatko ko. chäntit tai huutelut suotavia vai ei, vaan nostin esiin lähinnä hieman laajempaa kuvaa ja suhteellisuutta asiaan, mikä taisi mennä lukijalta ohi. Käyttäväthän jotkut alkoholiakin areenalla ja käyttäytyvät sen mukaan, syövät lihaa ja tulevat ympäristöä rasittavilla sähköautoilla areenalle. On tilastollinen mahdottomuus että kaikki ovat tasapuolisesti tyytyväisiä, nillittäjiä löytyy aina ja toisaalta nillityksessä voi kuitenkin toisinaan piillä totuuden siemen. Ei ehkä juuri nillittäjän tahdon mukainen mutta kehitykseen johtava idea kuitenkin.

Erkka44

Vakiokokoonpanossa
Haluan tuoda esiin ajatukseni Osastosta.

Koska olen keski-ikäinen nainen, kasvattanut kaksi Ilves-poikaa aikuisiksi ja pyrkinyt ylläpitämään moraalia, toisten ihmisten kunnoitusta ja hillitsemään tunneilmaisua tarvittaessa sekä pidättäytymään turhasta provosoinnista, olen vaikean paikan edessä.

Siispä:

Tuomitsen voimakkaasti Osaston kovaäänisen ja koko ottelutapahtuman kaappaavan metelin. (Vitut, antaa mennä pojat).

Tuomitsen voimakkaasti lippujen heiluttelun, koska Tappara kärsii siitä. (Vitut, antaa mennä pojat).

Tuomitsen voimakkaasti mielensäpahoittamiseen johtavan chänttäilyn, koska ajan hengen mukaisesti on aina varauduttava siihen, että jossain on joku jota harmittaa. (Vitut, antaa mennä pojat).

Kuumana perunana otan kantaa myös mahdolliseen rantapalloilla varustautumiseen. Ei ole kiva. (Me, jotka oikeasti olimme paikalla -85, pidämme rantapallojen puhaltelua harmittomana viihteenä. --> Vitut, antaa mennä pojat).

Toisinaan peleissä mietin, että millä hoidatte ääntänne. Itse en pystyisi melkein kolmea tuntia laulamaan putkeen useita kertoja viikossa. Pitäisikö vähän miettiä äänenvoimakkuutta? (Vitut, antaa mennä pojat).

Näin rivikannattajana koskaan ei tule oloa, että tulipahan turhaan käytyä hallissa. Oli lopputulos mikä hyvänsä, te teette siitä tapahtuman. Mutta hillitkää vähän. (Vitut, antaa mennä pojat).

Rocko

Luottopelaaja
Valitetaan, että voitetaan pelejä väärin, mutta nyt jo kannatetaankin päin persettä.

Mitähän tässä pitäs tehä? Lappu luukulle ja forkka nurin?

Hupaisaa.

yellowgreen

Luottopelaaja
Paljon asiaa kirjoituksessasi. Hyvä kirjoitus kaiken kaikkiaan.

Osasto ajaa samaa asiaa, eli tunnustetaan väriä ja kannatetaan omaa joukkuetta voittoon. Ja lisää väkeä kannattamaan saadaan, kun näytetään hyvää esimerkkiä. Ei liigassa ole yhtään näin kovaa kannattajaryhmää kuin Osasto. Ja halusin vain herättää ajatuksia, että onko ne ”Mouhot vittuun!” huudot tarpeellisia. Tai antavatko ne oikeasti porukasta fiksun kuvan.

Osasto tekee niin paljon oikein, että mielestäni jättämällä pienet lapsellisuudet pois olisi meininki legendaarista. Tälleen perheellisen näkökulmasta, kun hallille tullaan ja näytetään hyvää esimerkkiä nuorille ja vanhemmille niin kannattajaluvut senkun nousee.

Vanha sanonta on, että vaikka rakentaisit 10 siltaa, mutta nussit kerran aasia niin sinut muistetaan aasin nussijana, ei sillan rakentajana.

Tapparan chäntti on yhtä lapsellinen. Tosin mielestäni on hyvä vaan jos ”mouhojen” väki nolaa itseänsä ja antaa kannattajistaan huonon kuvan.
Luettuani päivän keskustelut tähän halusin palata. Koska mielestäni tässä vähän puhutaan pussiin ja yksi puhuu puusta toinen metsästä.

Ensinnäkin: Osaston tavoite tuskin on muovata oma käytöksensä niin, että saa paikalle 12700 ihmistä aina kun mahdollista. Siitä vastuussa on Ilveksen palkollinen väki. Mutta myös herää kysymys, miksi se otteluelämys pitää räätälöidä juuri siihen suuntaan, että kenenkään mieli ei järky vittu-sanasta? Jos Aapeli Räsänen huutaa kentällä saatanan paskapäätä, niin naurattaa tämä myrsky vesilasissa mouhot vittuun -huudosta. Itse en huuda sitä. En itse asiassa tämän foorumin ulkopuolella edes koskaan puhu mouhoista vaan tapparasta/naapurista. Ei se mua kyllä yhtään häiritsekään. Ei edelleenkään ole Osaston vastuulla luoda täydellinen kävijäkokemus, että "meininki olisi legendaarista". Kun yhteen suuntaan kumarrat, toiseen pyllistät. Jos nyt mietitään, niin osaa vituttaa Leaders League (erinäisistä syistä), toisia joku muu asia. Mua vituttaa Klubille ravaajat, kun 5 min erän lopusta ja 5min alusta pitää olla sitä penkkijumppaa. Totean aina, että ei voi mitään ja eteenpäin. 12700 hengen tapahtumassa ei voi olla täydellistä. Festareillakin jengi ryyppää ja käyttöö alkoholiakin vahvempaa. Oksentaa ja törmäilee. Elämä on. Kuka minä olen kieltämään alkoholia festareilla? Tai paheksumassa festarin kumppania siitä, että alkoholia alueella myy?

Tapahtuma tulee aina olemaan epätäydellinen. Legendaarista ei pidä olla 60/60 peliä. Kyllä siellä on legendaarisiakin hetkiä kauden aikana. Niitä ei voi olla montaa. Muuten Osasto on Nokia Areenan DJ. Jos et tykkää joka biisistä, älä reivaa joka biisille. Jos 90% on hyvää, mieti sen 10% aikana, miten hienoa tuotantoa saa kunnella ilman mitään korvausta suurimman osan ajasta. Muuten laita vastamelukuulokkeet. Niin simppeliä se on.

Tää kuuluu musta samaan kategoriaan, että nauretaan 90% esityksestä stand up koomikolle, joka vetää ilmasen keikan, mutta 10% takia urputetaan, kun vitsi ei maistunut vastaanottajalle.

Toiseksi: aasin nussija -metafora. Sehän on täysin jälleen kuulijasta riippuvaista. Harva meistä on niin kinnostunut silloista, että se on mielenkiintoisempi knoppi kuin aasin nussiminen. Mutta. Mouhot vittuun -huuto ei ihan ole rinnastettava näin järeään asiaan, ellei se ole kuulijalle järkyttävän suuri asia siis. Suurimmalle osalle meistä lihatäytteistä siellä pitkillä sivuilla tuo on yhdentekevä. En huuda mukana sitä osaa, mutta ei häiritse mitenkään. Yhtä merkityksetöntä kuin enääN foorumilla. Hetkellinen huomion kohde, joka unohtuu seuraavan sanan kohdalla.

Mutta niin, se pointti. Nyt jos en väärin muista, kuulin ko. chantin kaksi kertaa maanantaina. Saatto se olla useemmin, mutta huomiota kiinnitin kahdesti, eli joko se jäi taka-alalle tai mulla on huono huomiokyky. Jos en olisi tiennyt MV-osaa, en olisi sitä paikalleni erottanut kovin tarkkaan muutenkaan. Jos en tietäisi sanoja, Liigan ykkösremmin jälkeek puuroutuisi jo. Mutta sitten Il-ves Tam-pe-re -huudot. Niitä ei voi olla huomaamatta. Kyllä tässä yhteydessä vaikuttavuusluokka on
- MV-huuto = rakennettu silta
- Il ves tam pe re = se aasin nussiminen
Nimittäin ei ole muualla tällaista. Jo kun rumpu alottaa, tiedät mitä tulee.

Mielestäni osa kiinnostavuutta on vapaus. Hyvän esimerkin näyttäminen ei kyllä ole koskaan ennenkään vetänyt saleja täyteen.

Jos vittu -sana aiheuttaa katsomossa tuskaa, on hyvin todennäköisesti kyseessä ihmisryhmä, jota häiritsee monenlainen muukin tekeminen. Esim. ihmisryhmä, joka käskee istumaan alas kun nouset seisomaan taputtamaan maalia tai kannustamaan vikalle minuutille.

Onhan sekin jonkun mielestä "epäkohteliasta".
Sit voi mennä katsomaan muodostelmaluistelua.

Tämä loppuosa ja moni muukaan kohta ei ollut suoranaisesti MachoNacholle vaan viitaten alkuperäisiin FB-ulisijoihin.

Erkka44

Vakiokokoonpanossa
Sit voi mennä katsomaan muodostelmaluistelua.
Kaikesta olen muuten kanssasi samaa mieltä, mutta vaihda tuo paskin vertailukohta. Muodostelmaluistelu on helvetin vaikeaa ja vaatii kanttia Sopii yrittää. Itse suosittelisin postimerkkeilyä tai pitsinnypäystä, josta jälkimmäisestä toki raumalaiset suuttuu.

yellowgreen

Luottopelaaja
Kaikesta olen muuten kanssasi samaa mieltä, mutta vaihda tuo paskin vertailukohta. Muodostelmaluistelu on helvetin vaikeaa ja vaatii kanttia Sopii yrittää. Itse suosittelisin postimerkkeilyä tai pitsinnypäystä, josta jälkimmäisestä toki raumalaiset suuttuu.
Lähinnä olettaisin muodostelmaluistelussa olevan katsomossa kirosanojen huutelut vähissä. Noin muuten lajia arvostan merkittävästi, siihen pysty kun fysiikaltaan ja mieleltään hyvällä tavalla hullut.

Tosin ajantasaista tietoa mulla ei ole vittu-sanan huutelusta ko. kisoissa. Kunhan oletin, että siellä on sivistyneempää.

-sk-

Luottopelaaja
Tuohon IL-VES TAM-PE-RE tosiaan toivoisin, että porukka ymmärtäisi hallissa vetää sitä riittävän hitaalla tempolla. Toisin kuin voisi kuvitella, siitä katoaa kaikki adrenaliini ja aggressiivisuus jos sitä tempoa alkaa kiihdyttää.

Tämä siis yleensä kaarteessa tai parvella istuvan huomiona.

Hitaasti vedettynä tuo on aivan helvetin hieno ja massiivisen kuuloinen chäntti. Jo alun rumpulähtö on mieletön. Mulle tulee mieleen jonkun ison tykistön lähtölaukausten kumu, kuulet ne ja tiedät että muutaman sekunnin päästä räjähtää.

Viimeksi muokattu:

Matt Pinestone

Rivipelaaja
Tuohon IL-VES TAM-PE-RE tosiaan toivoisin, että porukka ymmärtäisi hallissa vetää sitä riittävän hitaalla tempolla. Toisin kuin voisi kuvitelle siitä katoaa kaikki adrenaliini ja aggressiivisuus jos sitä tempoa alkaa kiihdyttää.

Tämä siis yleensä kaarteessa tai parvella istuvan huomiona.

Hitaasti vedettynä tuo on aivan helvetin hieno ja massiivisen kuuloinen chäntti. Jo alun rumpulähtö on mieletön. Mulle tulee mieleen jonkun ison tykistön lähtölaukausten kumu, kuulet ne ja tiedät että muutaman sekunnin päästä räjähtää.
Yleensä se lähtee kiihtymään, kun ihmiset kuulevat chäntin eriaikaan kauempana ja lähtevät edistämään tai sitten eivät tiedä, että tätä täytyy vetää rummun tahtiin. Seuratkaa siis mielummin osaston tarkkaa tahtia.

-sk-

Luottopelaaja
Yleensä se lähtee kiihtymään, kun ihmiset kuulevat chäntin eriaikaan kauempana ja lähtevät edistämään tai sitten eivät tiedä, että tätä täytyy vetää rummun tahtiin. Seuratkaa siis mielummin osaston tarkkaa tahtia.
Juuri näin. Helppo tapa mitä itsekin noudatan on tosiaan katsoa oikea tempo Osaston käsien liikkeen perusteella.

• Tykkää
Reactions: CTS

jokuvaa

Luottopelaaja
Tää on iha helvetin noloa, mutta en koskaan onnistu aloittamaan sitä chanttia oikeassa kohdassa alkurummutuksen jälkeen :D pitää keskittyä ensi kerralla paremmin kuuntelemaan montako kertaa se iskee ensin