Jos valmentajalla on joukkueensa ollessa maalin tappiolla mahdollisuus peluuttaa joukkuettaan 6-4 ylivoimalla n. 5 minuuttia ennen loppua ja saa vielä uuden mahdollisuuden ~3 minuuttia ennen loppua mutta ei siltikään käytä mahdollisuutta pelata 6-4 ylivoimaa, minun mielestäni sellainen valmentaja ei tee kaikkea mahdollista voiton eteen.
Minua kiinnostaisi tietää, mitä Ilves sellaisesta valmentajasta hyötyy joka ei tee kaikkea mahdollista voiton eteen?
Tätä mä ihmettelen kyllä yleisemminkin.
Kuinka usein 6-4-yv tuottaa ylivoimamaalin jos koko kaksi minuuttia saa jauhaa? Varmaan ainakin 1/3 kerrasta ellei useamminkin,5-4-yv Ilveksen tapauksessa 1/7 tms ja 6vs5-yv jotain 1/10 tms.
Ok,siinä on riski,että peli ratkeaa lopullisesti vastustajalle jos pistävät tyhjiin,mutta kyllä mielestäni tuo on ihan no brainer,että jos viimeisellä vitosella saat yv:n niin molari heti pois jos kiekko saadaan alueelle.Jos ei tule kumpaankaan suuntaan maalia niin siinä on siltikin vielä se viimeisen 1,5 minuutin epätoivoinen 6vs5 käyttämättä ja 4vs6 tyhjiin (varsinkin jos sen molarin ottaa pois vasta kuin se eka aloitus on joko voitettu tai eka purku kärsitty) on
kuitenkin aika epätodennäköinen ainakaan ennen kuin on itse päässyt muutaman kerran yrittämään.Tasoitus
maaliahan siinä tarvitaan ja 5vs6-sumputtaminen on paljon helpompaa ja nykyjoukkueet puolustavat niin hyvin,että 5vs5-pelissä et kovin montaa paikkaa kerkeä siinä 3-4 minuutissa saamaan ennen kuin onkin jo loppuhässäköiden aika.
Todella usein tuota 6-4-tilaisuutta ei käytetä edes 3 min ennen loppua vaan silloinkin vähintään eka minuutti yritetään 5vs4.
Aina sanotaan,että jääkiekko on nopea peli ja mitä vaan voi tapahtua,mutta nykyjääkiekossa jos olet 50 minuutin kohdalla maalin tappiolla niin melko todennäköisesti olet tappiolla 58 minuutinkin kohdalla jos jäähyjä ei tule.Jos taas ylivoima loppuhetkillä tulee,niin siihen kallisarvoiseen tasoitukseen kannattaisi ehdottomasti ottaa lisäruutia käyttöön ylimääräisellä kenttäpelaajalla.