Itse näkisin niin, että tarvitaan nimenomaan maalintekopotentiaalia ratkaisupaikkoihin, voittomaalin tekijöitä, siis tarvitaan rutinoitunut naulaaja, perkele.
Joku keskiarvoinen maalintekopotentiaali ei ole kovin valaiseva tieto, sillä monet suorittavat hienosti harkkakaudella ja alkukaudesta ja pitkin kautta hawaijikiekko peleissä, mutta hyytyvät kokajan kevättä kohden. Silti jos tästä lasketaan jotain maalintekopotentiaalia perustuen kaikkiin tehtyihin maaleihin, niin hienoja lukeamia toki saadaan. Sitten ihmetellään, kun 0-0 pelin jatkoajalla ei tapahdukaan mitään, rankkarit epäonnistuu, voittomaaleja ei kerry, pudotuspeleissä esiin nousee pikemminkin joku Kontiola, vaikka ei ole edes maalintekijä. Tai kun katsotaan jonkun vastustaja Kärppien ylivoimapeliä, niin kotikatsomon intuitiivinen tunne on, että ei vittu toi on vaarallisen näköistä, miksi meillä ei ole tollasta. Se yleensä on vaarallisen näköistä ja tärkeitä voittomaaleja myös syntyy, kun tasonsa näyttäneet miehet ovat asialla.
Kyllä minua hivenen hirvittää pudotuspelit Lukkoakin vastaan, kun siellä on Kestneriä, Karjalaista ja Repoa ja meillä mailaa puristavaa potentiaalia, jonka maaliodottama runkosarjan perusteella vaikuttaa aivan mainiolle. Olen myös vähän skeptinen sen suhteen, että jonkun pakkiparin maalinestopotentiaalilla olisi paskankaan merkitystä, kun Kestner saa kiekon B-pisteen kaarelle ratkaisun paikassa. Vaikka yleisesti ottaen hyvä puolustus toki tukkii paikat 5vs5 pelissä ja pidetään pelit tiukkoina, joka taas antaa meidän lukuisille potentiaalisille tilaisuuden voittomaalin tekoon.