Kontiolan "one more season" -puheissa itse olen vähän skeptisellä kannalla ollut sikäli, että puheiden ja myös esitystensä perusteella Kontiola vetää tällä kaudella ihan kaiken peliin maksimilimiiteillä ja nimenomaan sillä mielellä, että yhden kauden tätä jaksaa, kun tietää että tähän se loppuu. Pikkuisen enemmän, tehokkaammin ja paremmin epämukavuusalueilla siis kuin aikaisemmilla kausilla. Vaikka Konna saataisiinkin houkuteltua vielä jatkamaan, niin välttämättä tämäntasoista Konnaa ei enää ensi kaudella joukkueessa olisi, vaan ennemminkin se viime kauden versio, joka toki sekin on ihan ok+
Tämä. Jos Kontiola ei ihan itse motivoidu uuteen kauteen vaan se tulee tavalla tai toisella pakotettuna, voi olla riski, ettei uusi kausi vastaa alkuunkaan nykyistä. Tällainen pohjimmiltaan muusta kuin sisäisestä motivaatiosta lähtevä uran jatkaminen on luultavasti monilla pelaajilla heikkojen suoritusten takana, enemmän kuin se ikä. Yleisin syy lienee taloudelliset perusteet ja tyhjän päälle putoamisen lykkääminen.
Jos pelaaja on täydellä motivaatiolla liikenteessä, 37:n ja 39:n ikävuoden välillä ei ole mitään todella vaikuttavaa eroa. Fysiikassa vääjämättä tapahtuva alamäki on vielä marginaalista neljäänkymmeneen ikävuoteen asti. Vaikutus voisi näkyä lähinnä äärimmäistä suorituskykyä mitatessa. Usein sanotaankin, että vauhtipelaajat kärsivät eniten ja se on varmasti totta. En itse usko, että heidänkään täytyisi välttämättä heiketä noiden ikävuosien aikana, jos treeni pysyy tarkalleen yhtä kovana. Puhumattakaan, jos treenissä onkin varaa ottaa vielä kovempaa. Niin kuin nyt nähdään, Kontiolan liike on päinvastoin parantunut. Itsekin nämä ikävuodet läpi urheilleena uskoisin asia olevan pikemmin niin, että treeni ei tahdo millään pysyä yhtä kovana ikääntyessä ja jos se ei pysy yhtä kovana, niin jokainen asia jossa lipsuit ja otit löysemmin kostautuu "kaksinkertaisena". Motivaatio on ihan avainasemassa.
Kontiola on sen luonteinen pelaaja, että jatkaessaan pelaisi varmasti kelpo kauden. Jos Kontiola jatkaisi, sijoittaisin hänet lähtökohtaisesti kakkossentteriksi riippumatta millainen tykkikausi tästä tulee. Kolmossentterin pitäisi pystyä haastamaan ja ykkösen olla ykkönen. Se onkin sitten eri asia, mistä joku Lehterä kakkonen tänne saataisiin kärkikenttää pyörittämään.