Repomies
Tähtipelaaja
Lähinnä tarkoitin että jääkiekossa seurataan tarkemmin sitä nykykuntoa ja käyrää sen kehityksen osalta. Putkimies painanee hommia samalla taidolla uransa loppuun asti. Siinä mielessä sitä putkaria ja kiekkoilijaa ei voi verrata.Niin, en tiedä sitten mitä eroa niillä on? Paitsi että putkimies saattaa tehdä omaa hommaansa eläkeikään asti.
Ja kuten kirjoitin, tämähän ei pelaajan ongelma ole jos joku tarjoaa lappua 1,5 vuoden päähän. Seuralta se on erikoinen veto.Ajattelen asiaa omakohtaisesti, olen toistakymmentä vuotta tehnyt töitä, missä olen joutunut asumaan viikot pääosin poissa nykyisestä kotikaupungistani, työni vaatii jonkinlaista sitoutumista niin työnantajaan kuin työyhteisöön. Tuona aikana 6 työantajaa, seitsemän eri paikkakuntaa (joista 6 Suomessa), pääosin mukavia ja kiintoisia hommia ja hienoja ihmisiä, mutta jos jossakin kohtaa olisi tullut mahdollisuus solmia seuraava sopimus omaan kotikaupunkiinsa vaikka puolentoista vuoden päähän, olisin sen epäröimättä tehnyt ja silti sitoutunut meneillään olevaan hommaan, mutta tämä on tietenkin vahvasti henkilökohtainen kokemus. Joku toinen toimisi eri tavalla.
Ainakin Liigan urheilujohtajat kovasti harmittelevat tätä ”nykysysteemiä”. Toki ovat siinä sopassa itse keittoa keittämässä.Tämä on ihan totta, enkä missään vaiheessa sanonut, että kehityssuunta olisi toivottava, mutta ei se edelleenkään mielestäni ole vika niissä "suomikiekon systeemeissä", kuten asian ilmaisit. Kyse on siitä, että jos tällainen sopimus on, niin joku seura on halunnut näin tehdä, joku toinen ei, mutta systeemi siihen ei pakota.
Ongelman isona tekijänä ovat agentit jotka huudattavat ajoissa suojateilleen diilejä ja varsinkin pienemmät seurat joutuvat niihin tarttumaan ajoissa.
Ja siis vaikeahan tuo yhtälö on, ei oikein sellaista ”siirtoikkunaa” pysty myöskään tekemään.