SM-Liigan tulevaisuus

Järkeen sopisi, että 2/3 voi päättää, että Liigaa muutetaan eniten ääniä saaneella ratkaisulla. Ja kun sitten 12+10 saa vaikka 9 ääntä ja suorat pudotukset 8, nämä valitaan.
Näin mietin itsekin. Että se, että mihin malliin muutetaan, ei vaatisikaan enää 2/3 enemmistöä.

Jos pienet ei suostuisi 12+10 malliin voi isot puolestaan torpata 14+10 mallin. Siinähän ollaan solmussa mitä tehdään.

Itse uskon, että päätetään suoraan enemmistön mukaan kumpi valitaan. Tämän lisäksi voidaan pienille myönnytyksenä jättää Jokerit divariin, ja joutuvat nousemaan pelaamalla.

Tänäaamuna KalPan toimitusjohtajalta kuultuna, nämä osakaskokouksen perusteella (suht. paljon jo iltalehtienkin sivuilla pyörinyt samoja juttuja):

- Noin 99% varmuus siitä, ettei kilpailevaa sarjaa tule
- Todennäköisin malli on 12+10 suorilla nousuilla ja pudotuksilla
- A-sarjasta tippuvalle maksetaan 2,2 miljoonaa (tai siis se K-Espoon osakkeen hinta)
- Nousijoilla joko lisenssimaksu tai ostavat osakkeen
- B-sarjan jengit eivät ole osakkaita (koska se lunastetaan pois)
- Uudistus tulee ensi kauden jälkeen urheilullisin perustein
- Tulonjako 70/30
- Pleijareissa joukkueet pitävät tulot itsellään, liigalle maksetaan jonkinlainen järjestelymaksu
- Ensi kaudella kova kilpavarustelu, ja useampi arvion mukaan menossa all-in vaikka siihen ei ole varaa.

Kelpaisi minulle, kunhan se lisenssimaksu olisi kohtuullinen.

Tuleekohan siihen suorat nousut ja pudotukset ja lisäksi karsinnat? Eli viimeinen suorilta vex ja toisiks viimeinen karsintaan?

Tuleekohan siihen suorat nousut ja pudotukset ja lisäksi karsinnat? Eli viimeinen suorilta vex ja toisiks viimeinen karsintaan?
Pesiksessä on mun mielestä ihan hyvä malli, mikä voisi toimia kiekossakin: A-sarjassa kaksi viimeistä pelaa putoamissarjan, häviäjä putoaa. B-sarjan finaalin voittaja nousee suoraan. A-sarjan putoamissarjan voittaja ja B-sarjan finaalin häviäjä pelaa karsintasarjan.

Siinähän on tosiaan pitkä lista jo täälläkin moneen kertaan todettuja, ihan järkeenkäyviä juttuja.

Lisenssimaksu on hyvä idea, kun käytetään rahat uuden Liigan hallintoon järkevästi - tästähän oli jo puhetta, että tulisi "komissaarimalli" käyttöön eikä liigaosakkaat sohlaisi enää joka asian kanssa.

Jos 12 + 10 -malli voittaa, niin mitenköhän siirtymäkausi-/kaudet sitten hoidetaan? Pysytäänkö siinä alkuperäisen esityksen mukaisessa suunnitelmassa, eli karsintasarjassa? 12 + 10 -mallissa tämä kaiken järjen mukaan tarkoittaisi kahta siirtymäkautta. Muu ei ole mahdollista, jos Liigassa on tarkoitus pelata ensi kaudellakin pleijareita kahdellatoista joukkueella.

Jos 12 + 10 -malli voittaa, niin mitenköhän siirtymäkausi-/kaudet sitten hoidetaan? Pysytäänkö siinä alkuperäisen esityksen mukaisessa suunnitelmassa, eli karsintasarjassa? 12 + 10 -mallissa tämä kaiken järjen mukaan tarkoittaisi kahta siirtymäkautta. Muu ei ole mahdollista, jos Liigassa on tarkoitus pelata ensi kaudellakin pleijareita kahdellatoista joukkueella.
Kyllähän tuossa on koko ajan oltava suora nousu ja lasku mahdollisuus siirtymänkin aikana jotta niillä, jotka ensimmäisen siirtymäkauden jälkeen tippuvat olisi konkreettinen mahdollisuus palata heti seuraavalle kaudelle Liigaan. Eli siis itse tekisin niin että kolme viimeistä ulos ja B-sarjan mestari sisään. Sama seuraavalla kaudella. Ja sitten kun päästään tuohon 12 sarjaan niin viimeinen ulos ja toiseksi viimeinen karsintapeleihin. Vaihtoehtoisesti kaksi viimeistä pelaavat playout sarjan ja häviäjä tippuu suoraan ja voittaja matkaa karsintapeleihin B-sarjan kakkosta vastaan.

Pudotuspeleissä etenisin niin että ensimmäisellä kaudella pidetään nämä megasäälit. Sitten seuraavalla 14 joukkueen kaudella palattaisiin vanhaan sääliaikaan. Ja 12-joukkueen Liigassa ei säälejä tarvittaisi enää.

Takaisin