Tuohon matematiikkaan kuuluu sekin, että jos tottuu peleihin menemään kampanjoilla niin kynnys mennä koko rahalla korottuu.
Tällä "jos 5000, niin kampanjoilla 7000, mielummin enemmän väkeä kuin vähemmän" -logiikallahan kaikkein paras strategia olisi aina päästää pelipäivänä katsojat ilmaiseksi niin kauan kuin paikkoja riittää, koska onhan 12700 parempi kuin 5000 ja ostaahan ne monta makkaraa ja kaljaa.
Tosiasiassa näiden kampanjoiden suhteen kannattaa olla harkitseva ja myös suunnata ne järkevästi. Siinä vaiheessa esimerkiksi ollaan jo metsässä jos keski-ikäinen ja -tuloinen ukko pääsee kauden aikana useampaan kuin 1-2 peliin ilmaiseksi kampanjoiden takia.
Nämä kampanjat on kohdistettu eri ryhmille. Koululaisliput menivät koululaisille, opiskelijaliput opiskelijoille ja POK:n liput aikuisille. Nämä "ilmaisliput" ovat myöskin täällä pastalla vahvasti elävä myytti. Ei nämä lipputarjoukset ole läheskään aika ilmaisia, kyse on ennemminkin tarjouslipuista. Nämä mainitsemasi keski-ikäiset ja -tuloiset pääsevät peliin 50% alennuksella kahteen otteluun, aikuisille ei ole tainnut vielä kertaakaan olla ilmaisia lippuja tarjolla. Lippukamppikset ovat pääsääntöisesti hiljaisempaan aikaan loka-marraskuussa ja heti vuodenvaihteen jälkeen. Tasaisesti koko kauden ajan taitaa jatkua ainoastaan OP:n kampanja.
Jos lipuista saatuja tuloja miettii, esimerkiksi koululaisten lippukamppis toimii niin, että antamalla 10€ lippu ilmaiseksi saadaan lapsen kanssa 28€ maksava aikuinen mukaan. 38€ muuttuu 28€:ksi, eli aikuisen ja lapsen lipusta kilahtaa kassaan noin 75%. Todellisuudessa tämäkin luku on korkeampi, sillä Ideapark sponsoroi koululaisvoucherit ja maksoi niistä aina jokusen euron. Näistä muistakin tarjouksista 50% aleliput tai kaksi yhden hinnalla tarkoittaa sitä, että lipuista tulee perustuottoa se 50%. Koska sponsorisopimuksen yksityiskohdat eivät ole julkisia, niissä liikkuvista summista voidaan heittää ainoastaan arveluita. Tapahtuman yhteistyökumppanina oleminen tarkoittaa todennäköisesti kiinteää perussummaa, jonka päälle jokaisesta tarjouslipusta tulee lisänä jonkinlainen maksu. Jos se olisi hihasta ravistettuna vaikkapa 50% jäljelle jääneestä hinnasta, jää tarjouslipuista se sama 75% seuralle käteen. Ei paha diili, jos vaihtoehtona on hiljaisena aikana tyhjä paikka.
Mitä edellä mainittuihin järkkärikuluihin tulee, ne eivät ole suoraan suhteutettavissa yleisömäärään. Halllivuora ja minimäärä järjestyksenvalvojia kustannuksineen tulee joka ottelussa. Vaikkapa 25% nousu yleisökapasiteetissa ei nosta jv-kustannuksia läheskään sitä samaa neljäsosaa. Uskon, että 75% alkuperäisestä hinnasta myydyillä lipuilla katetaan nämä kasvaneet kustannukset helposti katettua.
Uskon kyllä, että jokaisen liigaseuran talouspuolella tiedetään, mikä on kannattavaa ja mikä ei.