Täällä puramme Ilveksen aiheuttamaa pahaa oloa

Pendolino

Luottopelaaja
Tänään tuo selvästi nähtävissä varsinkin ylivoimissa. Ekassa erässä kauhea halu ratkaista ja heti ylivoimalla maali. Toisessa erässä taas syöttelyä syöttelyn perään ja lopulta Stransky tai Palve ampuu ranteella ilman maskia paikaltaan.

Tämäpä.

Mäntykivikään ei saa yhden ainoata syöttöä Glendeningille siten, että siitä pystyisi laukomaan. Ammattilaisliigassa.

Supin tukit

Luottopelaaja
Mää en tähän ketjuun kovin usein kommentoi, mutta nyt on kyllä aihetta. Edellisen illan infernaalinen vitutus ehti jo päivän aikana vaihtua suruksi ja varovaiseksi toiveikkuudeksi tämän illan matsista. Mutta vitut. Ilves puukottaa selkään, odottaa että haava hieman parantuu, repii laastarit irti ja puukottaa uudestaan juuri samaan kohtaan.

Mää vihaan Ilvestä. Vittu että mää sitten vihaan Ilvestä. Mä myöskin rakastan Ilvestä, mutta mää en mitään muuta seuraa vihaa niin paljon kuin Ilvestä. En edes mouhoja. Olen syntynyt vuonna 2002, eli meidän seura ei ole mulle mitään muuta ikinä antanut takaisin horjumattomasta tuestani kuin sydänsurua, kerta toisensa jälkeen. Ja taas mennään kohti uusia pettymyksiä. Vittu että mä vihaan tätä seuraa. Vihaan ja rakastan. Silti täällä me aina ollaan, me masokistit. Koville ottaa.

Supin tukit

Luottopelaaja
Mää en tähän ketjuun kovin usein kommentoi, mutta nyt on kyllä aihetta. Edellisen illan infernaalinen vitutus ehti jo päivän aikana vaihtua suruksi ja varovaiseksi toiveikkuudeksi tämän illan matsista. Mutta vitut. Ilves puukottaa selkään, odottaa että haava hieman parantuu, repii laastarit irti ja puukottaa uudestaan juuri samaan kohtaan.

Mää vihaan Ilvestä. Vittu että mää sitten vihaan Ilvestä. Mä myöskin rakastan Ilvestä, mutta mää en mitään muuta seuraa vihaa niin paljon kuin Ilvestä. En edes mouhoja. Olen syntynyt vuonna 2002, eli meidän seura ei ole mulle mitään muuta ikinä antanut takaisin horjumattomasta tuestani kuin sydänsurua, kerta toisensa jälkeen. Ja taas mennään kohti uusia pettymyksiä. Vittu että mä vihaan tätä seuraa. Vihaan ja rakastan. Silti täällä me aina ollaan, me masokistit. Koville ottaa.
Onneksi tänään voitettiin, mutta kyllä tämä vuodatus silti tuli aiheesta. Ensin mennään arkkivihollista vastaan 3-0 johtoon, kustaan tämä johto ja hävitään 3-5, ja sitten vielä heti seuraavana päivänä kustaan heti uudestaan 3-0 johto. Ei näin vittu voi käydä. Luojan kiitos tänään voitettiin ja nyt voidaan hymy huulessa mennä viikonlopun viettoon mutta eikö asioita JOSKUS voitais tehdä helpon kaavan kautta - ihan vaan meidän kannattajien mielenterveyttä silmällä pitäen? :D Kiitos.

Lerppu

Luottopelaaja
Vieläkö olet samaa mieltä?
Olen. Sarjataulukossa näkyy toki se "miljoonan ero", mutta resurssit suhteutettuna Ässät on hyvin koottu joukkue. Keskikastissa kaikki on auki ja muutamalla voitolla nouset säälipaikalta jopa kotiedun oikeuttavalla paikalle.

Sarjataulukko näyttää toki Ilveksen kannalta katsottuna todella hyvältä. Joukkue on kasattu täyteen taitavia pelaajia, niin puolustukseen, kuin hyökkäykseenkin. Materiaali ja käytettävissä olevat pelaajat eivät kuitenkaan tue kiekonhallintaan perustuvaa peliä. En tiedä onko tämä suunniteltua vai ei, mutta tällä kaudella on nähty monta peliä jossa Ilves ottaa jatkuvasti vastaan, mutta kääntää pelin aina jollain tavalla itselleen.

Minulle tämä on vielä epäselvää pystyykö nähdyllä pelityylillä voittamaan 3x playoff sarjaa. Surkeat aloittajat pakottavat Ilveksen juoksemaan kiekon perässä liikaa ja energiaa kuluu turhaan kun tätä erittäin tärkeää osa-aluetta olisi voinut hieman ajatella joukkuetta kootessa. Kiivaassa playoff tahdissa lähtökohtaisesti haluat pitää kiekkoa paljon ja laittaa vastustajan juoksemaan.

Runkosarja tulee varmasti päättymään iloisiin tunnelmiin siitä ei ole epäilystä.

Koskelan ketjussa muistaakseni olen sanonut, että nykyisellä tavalla kootulla joukkueella ei keväällä juhlita sitä kirkkainta. Syön kyllä mielelläni sanani jos kultaa voitetaan.

Tämänkin voit ottaa talteen. Palatkaamme asiaan kun jyvät on erotettu akanoista.

Pok

Tähtipelaaja
Minäpä taas sanon rohkeasti, että Ässät ei tule voittamaan kootulla joukkueellaan keväällä 3 x playoff-sarjaa. Voit ottaa talteen ja palataan asiaan kun jyvät on erotettu akanoista. Syön kyllä sanani jos voittavat kultaa.

Luottopelaaja
Olen. Sarjataulukossa näkyy toki se "miljoonan ero", mutta resurssit suhteutettuna Ässät on hyvin koottu joukkue. Keskikastissa kaikki on auki ja muutamalla voitolla nouset säälipaikalta jopa kotiedun oikeuttavalla paikalle.

Sarjataulukko näyttää toki Ilveksen kannalta katsottuna todella hyvältä. Joukkue on kasattu täyteen taitavia pelaajia, niin puolustukseen, kuin hyökkäykseenkin. Materiaali ja käytettävissä olevat pelaajat eivät kuitenkaan tue kiekonhallintaan perustuvaa peliä. En tiedä onko tämä suunniteltua vai ei, mutta tällä kaudella on nähty monta peliä jossa Ilves ottaa jatkuvasti vastaan, mutta kääntää pelin aina jollain tavalla itselleen.

Minulle tämä on vielä epäselvää pystyykö nähdyllä pelityylillä voittamaan 3x playoff sarjaa. Surkeat aloittajat pakottavat Ilveksen juoksemaan kiekon perässä liikaa ja energiaa kuluu turhaan kun tätä erittäin tärkeää osa-aluetta olisi voinut hieman ajatella joukkuetta kootessa. Kiivaassa playoff tahdissa lähtökohtaisesti haluat pitää kiekkoa paljon ja laittaa vastustajan juoksemaan.

Runkosarja tulee varmasti päättymään iloisiin tunnelmiin siitä ei ole epäilystä.

Koskelan ketjussa muistaakseni olen sanonut, että nykyisellä tavalla kootulla joukkueella ei keväällä juhlita sitä kirkkainta. Syön kyllä mielelläni sanani jos kultaa voitetaan.

Tämänkin voit ottaa talteen. Palatkaamme asiaan kun jyvät on erotettu akanoista.
Kodytek ja Palve on muuten suunnilleen Lokakuusta asti olleet molemmat yli 50% aloittajia ja käyrä on koko ajan nouseva.
Mäntykivi on kyllä todella huono aloittaja ja tiputtaa kokonaisprosenttejakin aika paljon, kun ei saa edes 40% omille kaavittua.

Toutain

Luottopelaaja
Joka kausi joku häntäpäähän povattu joukkue on alkukaudesta tuloksellisesti hyvä. Nyt se oli Ässät ja sittemmin on kääntynyt jyrkkään laskuun. 20 ottelun kuntopuntarissa on sijalla 13. Kärkihankintoihin kuuluvat Davidssonit ovat flopanneet totaalisesti ja kun nostat Ilveksen kohdalla esiin aloittajat, niin Ässissä ei silläkään saralla juuri kulje: yksi yli 50% aloittaja. En tiedä missä tämä hyvin kasattu joukkue näkyy, etenkään suhteessa Ilvekseen, mutta juuri nyt näyttää siltä, että Ässät on toistaiseksi kelvollisissa asemissa hyvästä aloituksestaan ja sarjan tasaisuudesta johtuen.

Lerppu

Luottopelaaja
Minäpä taas sanon rohkeasti, että Ässät ei tule voittamaan kootulla joukkueellaan keväällä 3 x playoff-sarjaa. Voit ottaa talteen ja palataan asiaan kun jyvät on erotettu akanoista. Syön kyllä sanani jos voittavat kultaa.
Tämän veikkauksen tekemiseen ei tarvitse olla suurikaan asiantuntija.

Pok

Tähtipelaaja
Tämän veikkauksen tekemiseen ei tarvitse olla suurikaan asiantuntija.

No on tuossa sinunkin veikkauksessasi kertoimet aika reippaasti puolellasi, kun asetat joko tai Ilveksen mestaruudelle, kun Ilveksen eikä kenenkään yksittäisen muunkaan joukkueen mestaruustodennäköisyydet ole koskaan tässä vaiheessa runkosarjaa lähelläkään 50 prosenttia.

Se olisikin helppoa se vedonlyönti jos saisi lyödä vetoa kesken runkosarjaa kertoimella 2 siitä, että joku liigajoukkue ei voita mestaruutta.

• Tykkää
Reactions: 000

Lerppu

Luottopelaaja
No on tuossa sinunkin veikkauksessasi kertoimet aika reippaasti puolellasi, kun asetat joko tai Ilveksen mestaruudelle, kun Ilveksen eikä kenenkään yksittäisen muunkaan joukkueen mestaruustodennäköisyydet ole koskaan tässä vaiheessa runkosarjaa lähelläkään 50 prosenttia.

Se olisikin helppoa se vedonlyönti jos saisi lyödä vetoa kesken runkosarjaa kertoimella 2 siitä, että joku liigajoukkue ei voita mestaruutta.
Minä en veikannut, vaan yritin analysoida Ilveksen tämän kauden joukkuetta. Kuinka hedelmällistä on keskustelu ja analysointi keskustelupalstalla jos työnnetään sanat perusteetta toisen suuhun?

Vuosia sinunkin kirjoituksia lukeneena olen aina pitänyt tyylistäsi jossa korostuu positiivinen realismi. Mielelläni näkisin analyysia siitä, minne tämän kauden joukkue voi yltää.

Tyrioni

Vakiokokoonpanossa

Alkukaudesta aloitusympyrässä tekeminen oli kieltämättä hyvin nihkeää ja se näkyy edelleenkin koko kauden aloitustilastoja tuijotettaessa.

Se mihin itse olen pyrkinyt katsomaan on se mihin suuntaan alkukaudesta ollaan menty ja se on ollut se suunta johon kärkisenttereiden pitääkin aloittamisen mennäkin, eli koko ajan kohti parempaa suorittamista. Se se vasta ikävää olisikin jos alkukaudesta olisi otettu 65%:sesti aloituksia ja tämä luku vain laskisi kesää kohti mentäessä ja playoffeissa otettaisiinkin enää aloituksia 40%:sesti.

Alla vielä näkemykseni tueksi taulukkoon numeroina tungettuna Palveen ja Kodytekin kohdatalta. Näistä näkyy mainitsemani parantunut tekeminen aloitusympyrässä

syyskuulokakuumarraskuujoulukuu
Palve44,35%45,70%51,22%56,00%
Kodytek46,85%48,80%52,38%53,33%

Santeri Virtasen tekeminen aloitusympyrässä ei ole ollut yhtä johdonmukaista, mutta hänellä on ollut monta peliä joissa on suorastaan dominoinut aloituksissa. Koko kauden otannalla Virtasen aloitusprosenttikin on 49,56% ja en olisi hänenkään kohdalla huolissani aloittamisesta.

Gregoire ei ole tämän hetken näytöillä se optimaalisin nelosen sentteri keväänpeleihin, mutta hän kylläkin tarjoili viimeisessä pelissä Sportia vastaan - jolla on mielestäni todella hyvät aloittajat - kauden parasta tekemistä myös aloitusympyrässä. Ehkä Gregoirea voisi jossain toisessakin pelissä peluuttaa samalla nelosen kokoonpanolla (varsinkin jos muu suorittaminen jatkuisi samalla tasolla kuin viimeisimmässä)?

Baulla oli masentava marraskuu, mutta nyt joulukuussa pelatuissa kahdessa pelissä otti taas aloituksia kivasti, eli 56,52%:sesti.

Lopetetaan vielä hyvään ja mieltä lämmittävään yksityiskohtaan aloituksiin liittyen, eli Palve on ottanut koko kauden otannalla hyökkäyspään aloitukset 54,2% prosentilla (201 aloitusta joista 109 voitettu). Tämä on näkynyt viime peleissä mukavasti kun ollaan saatu ylivoimapeli pyörimään heti hyökkäyspäästä eikä ole tarvinnut kuljetella kiekkoa sinne takaisin hävityn aloituksen jälkeen.

Pok

Tähtipelaaja
Minusta on laiskaa ennustamista tuo, että "sittenhän se nähdään. Minä olen oikeassa jos Ilves ei voita mestaruutta!", kun ikinä ei ole yksittäiselle joukkueelle runkosarjan puolivälissä mestaruus todennäköisempää kuin se, että mestaruutta ei voita. Vedonlyöntitoimistojen arvioissa Ilves on kauden alun kolmanneksi todennäköisimmästä mestarista siirtynyt toiseksi todennäköisimmäksi mestariksi.

Minun mielestäni Ilveksellä on hyvät mahdollisuudet mestaruuteen tänä keväänä ja mikä parasta, se on tässä kohdassa joka vuosi näin, eli tämäkään kausi ei ole se pakkomestaruuden kausi. Toivottavasti se tänä vuonna tulee, mutta Ilves on varmasti myös ensi ja sitä seuraavalla kaudella yksi ennakkosuosikeista mestariksi.

Silti todennäköisempää on, että tällä kaudella mestaruutta ei tule. Sen sijaan jos kysytään sitä, tuleeko Ilvekselle mestaruutta 5 vuoden sisään, niin todennäköisempää on, että tulee.

Tarinankertoja

Luottopelaaja
Materiaali ja käytettävissä olevat pelaajat eivät kuitenkaan tue kiekonhallintaan perustuvaa peliä. En tiedä onko tämä suunniteltua vai ei, mutta tällä kaudella on nähty monta peliä jossa Ilves ottaa jatkuvasti vastaan, mutta kääntää pelin aina jollain tavalla itselleen.

Olet sisäistänyt J.Jalosen MP:n opit todella tiukasti ja syvällisesti. Ja Näin se Tapola vei pari peräkkäin, ei siinä mitään... Mutta se ei ole ainoa tapa pelata voittavaa jääkiekkoa.

Suosittelen pohtimaan " kääntää pelin aina jollain tavalla itselleen." lausettasi ja miettimään, mistä se johtuu? Pelkästä yksilötaidostako? Sport pelissä 7 avauksen kaveria oli pois, mutta pelitapa tuotti silti voiton, vaikka sitä pelasi selkeästi heikompi rosteri. Avain ei löydy MP:n kaltaisesta kiekonhallinnasta per/se, vaan tiukasta keskustan puolustamisesta (saattaa näyttäytyy perässä juoksemisena) ja maalipaikkojen laatuun kesyttymällä. Ja myös erinomaisella pelinlukutaidolla (jota siis myös valmennetaan, tilanteiden tunnistamista).

Pleioff.. kyllä, peli kovenee, mutta idea, että vain kiekkokontrollilla voisi voittaa mestaruuksia, on hyvin "suomalainen" ajattelumalli, joka toki kumpuaa siitä Kiakkoliiton MP filosofiasta ja siitä, ett J.Jalonen niillä opeilla on majun kanssa menestynyt (kuten myäs junnumajut). Kuten Myrrän pelitapa osoitti, voittaa voi myös ajatelmatta kontrollia lainkaan (juu, sille tuli noutaja pelijareissa, mutta ei ehkä siksi, että oltas pelattu liikaa pystyyn ja avoimelle jäälle, vaan siksi, että otetiin viiveet käytötön, vaikka niillä ei runkkarissa juuri oltu pelattu).
Tappara on mielenkiintoinen ruotsalaishybridi, joka sekään ei perusta kontrolliin perimmäisenä tavoitteenaan, pikemminkin tilanteen lukemiseen, että voi pitkillä poikittaissyötöillä tehdä tilaa (vähän Bykov 2008 tapaan) ja kovaan 3 miehen karvaukseen. Riittääkö bensa pleijareissa, saas nähdä…

…mutta Pendon pelitapa tuottaa tulosta ja on aika hyvin kasattu sitä silmälläpitäen. Jep, itekkin haluaisin muskelia pleijareihin sekä 4. sentteriksi "jasun", mutta pelitapana pyritään erilaiseen, kuin tuossa oletat joukkueen kasatun.

El Reino

Tähtipelaaja
Alkukaudesta aloitusympyrässä tekeminen oli kieltämättä hyvin nihkeää ja se näkyy edelleenkin koko kauden aloitustilastoja tuijotettaessa.

Se mihin itse olen pyrkinyt katsomaan on se mihin suuntaan alkukaudesta ollaan menty ja se on ollut se suunta johon kärkisenttereiden pitääkin aloittamisen mennäkin, eli koko ajan kohti parempaa suorittamista. Se se vasta ikävää olisikin jos alkukaudesta olisi otettu 65%:sesti aloituksia ja tämä luku vain laskisi kesää kohti mentäessä ja playoffeissa otettaisiinkin enää aloituksia 40%:sesti.

Alla vielä näkemykseni tueksi taulukkoon numeroina tungettuna Palveen ja Kodytekin kohdatalta. Näistä näkyy mainitsemani parantunut tekeminen aloitusympyrässä

syyskuulokakuumarraskuujoulukuu
Palve44,35%45,70%51,22%56,00%
Kodytek46,85%48,80%52,38%53,33%

Santeri Virtasen tekeminen aloitusympyrässä ei ole ollut yhtä johdonmukaista, mutta hänellä on ollut monta peliä joissa on suorastaan dominoinut aloituksissa. Koko kauden otannalla Virtasen aloitusprosenttikin on 49,56% ja en olisi hänenkään kohdalla huolissani aloittamisesta.

Gregoire ei ole tämän hetken näytöillä se optimaalisin nelosen sentteri keväänpeleihin, mutta hän kylläkin tarjoili viimeisessä pelissä Sportia vastaan - jolla on mielestäni todella hyvät aloittajat - kauden parasta tekemistä myös aloitusympyrässä. Ehkä Gregoirea voisi jossain toisessakin pelissä peluuttaa samalla nelosen kokoonpanolla (varsinkin jos muu suorittaminen jatkuisi samalla tasolla kuin viimeisimmässä)?

Baulla oli masentava marraskuu, mutta nyt joulukuussa pelatuissa kahdessa pelissä otti taas aloituksia kivasti, eli 56,52%:sesti.

Lopetetaan vielä hyvään ja mieltä lämmittävään yksityiskohtaan aloituksiin liittyen, eli Palve on ottanut koko kauden otannalla hyökkäyspään aloitukset 54,2% prosentilla (201 aloitusta joista 109 voitettu). Tämä on näkynyt viime peleissä mukavasti kun ollaan saatu ylivoimapeli pyörimään heti hyökkäyspäästä eikä ole tarvinnut kuljetella kiekkoa sinne takaisin hävityn aloituksen jälkeen.

Erinomaisia huomioita. Palven kohdalla ovat myös linjureiden huomautukset aloituksissa mielestäni vähentyneet.

Itsekin yrittäisin vielä ajaa Gregoirea sisään täkäläisen sentteripelin saloihin. Tuo osasto on kuitenkin riskialttein nykykokoonpanossa.

Luchs

Luottopelaaja
Tekniikka, röyhkeys ja reagointi.

En tiedä, voiko reagointia opettaa ja millaisia ovat aloitusreenit? Keneltä edes löytyy kompetenssia opettaa aloittamista? Onko missään joukkueessa tähän osa-alueeseen perehtyneitä asiantuntijoita?

Mielenkiintoisia pohdintoja, kun pelin evoluutio pikku hiljaa hivuttautuu kohti 'koripallomaista' kamppailuympäristöä, jossa pelivälineen hallinnan rooli korostuu.

4ever1

Luottopelaaja
Mielestäni aloitukseen pitää mennä mentaliteetillä että v...ttu minähän voitan vaikka väkisin kiekon meille. Monesti kun katsoo aloitusta niin kovin lepsulta läpsyttelyltä näyttää tilanne ilman suurempaa intohimoa kiekon voittamiseen.
Joukkueen kaikki pelaajat voisi pistää aloituskilpailuun, myös pakit ja kenellä reaktiot on parhaat ne aloittakoot vaikka pakkikin.
Aloitusvoitoilla on suuri vaikutus peliin ja kiekon hallintaan pelin sisällä. Jotenkin tuntuu ettei hyvää aloitustaitoa arvosteta riittävästi.

Kädetön Möyrijä

Vakiokokoonpanossa
Kahden erän jälkeinen vitutusraportti täältä sadammiljardin euron konserttisalin käytävältä Ässät-pelistä.

-Konserttisalin äänentoisto jotenkin ihan päin helvettiä ja alkushowsta lähtien ottelutapahtuma jotenkin päin seiniä. Ottelutapahtuma kokonaisuudessaan tuntuu jotenkin todella väsyneeltä

-Juissi soittaa chantin päälle Crazy vitun Frogia mikseri punasena perseellään olevasta pa:sta

-Ässät pelaa jääkendoa mitä perässä pysyy, roikkuu ja sekoilee

-Ilveksen av karmeeta paskaa vaihteeks

-Jotenkin onnistuin taas valitsemaan paikat erään todella typerää paskaa Ipan pelaajille/Ipalle huutelevan ämmän lähettyviltä. Joku saattaa tietää, mistä puhun. Onnistunut seuraamaan itseä kuin peräpukama, vaikka tulee istuttua kannattajapäädyssä milloin missäkin. Aivan todella rasittava tapaus

Joko tää loppuis, kunhan ei menis jatkoille