Niin kysymys kuuluukin, että onko jossakin vahvistettu Kiven puuttuminen harjoituksista. Itse en ole tällaisesta kuullut, mutta en kesällä juuri kysellytkään joukkeen kuulumisia.
Se on kuitenkin jo aiemmin tuotu esille, että Olli Salo on vastannut Ilveksen pelitavallisista asioista. Hän vastasi myös Suomen kultaa voittaneen U20-joukkueen pelitavallisista asioista.
Erilaisten palstatotuuksien rauhoittelemiseksi on hyvä tarkentaa vastaamisen tai vastuussa olemisen termistöä.
Itse olen seurannut tovin kahtia tämän kauden jääharjoituksia. Ensin kesäkuussa, toisia syyskuussa. Kyllä Kivi näissä molemmissa harjoituksissa oli mukana jäällä. Ohjeisti pelaajia harjoitteissa, piti ryhmäpuheita ja seurasi tietenkin toimintaa muuten tarkasti. Viisikkotason fläppitaulupalaverit olivat selkeästi Salon heiniä. Lisäksi jäi vaikutelma että harjoitusten rytmitys ja yleinen organisointi tapahtui Salon toimesta. Tästä on kuitenkin aika pitkä matka siihen, että "vastaaminen" tai "vastuussa oleminen" tarkoittaisi Salon kohdalla jotenkin autonomista, vain hänen omien linjaustensa mukaan toimimista. Saati vastuussa olemista
yksin. Sama koskee myös tuota pelitapa-asiaa. Oudolta tuntuisi jos näistä aiheista ei keskusteltaisi koko valmennuskolmikon kesken.
Kuten ylempänä jo todettiin, mitään uutta ja mullistavaa näissä järjestelyissä ei ole. Nykyaikaisissa valmennustiimeissä jaetaan rohkeammin vastuita osaamisalueiden mukaan. Kivi kommentoi
syksyllä 2016 Total Hockey Foreverin haastattelussa hänen nimenomaan halunneen itselleen uusia ja erilaisia ajatuksia tuovat apuvalmentajat provosoiden myös Kiveä itseään kehittymään.
Kesä 2016 vedettiin jääharjoittelun osalta Salon ja Myrrän toimesta. Kiven hoitaessa UTJ:n tehtäviä jotka silloinen johto oli kaikessa viisaudessaan päättänyt ensin lakkauttaa. Joten mitenkään uudessa tilanteessa ei olla sen suhteen, että Kivi ei ole päävastuussa jokaisessa harjoituksessa.