• Moro! Perinteinen Ilvesfoorumin kevätveikkaus järjestetään nyt jo kymmenettä kertaa. Suuren suosion saavuttanut veikkaus järjestetään omassa osiossaan täällä. Kaikki joukolla mukaan, ja veikkausonnea!

Tampereen Tappara

Tapparan kannattajien halukkuus kantaa väriä näyttää myös olevan vähäistä. Sunnuntain pelissä kiinnitin huomiota siihen, miten tietämäni Tapparan kannattajat olivat paikalla käytännössä ilman mitään seuraan viittavaa asustetta.
Kiinnitin samaan huomiota, tai sanotaan näin, että kiinnitin siihen tapparalaisten vähäiseen määrään huomiota. Olin jonossa areenalle sunnuntaina joskus puoli viiden aikoihin, niin todella vähissä oli Tapparan värit jonoissa. Kun vertaa esimerkiksi runkosarjan paikallisiin, missä on huomattavasti tasaväkisempää molempien leirien värit. Ainakin Ilveksen runkosarjapeleissä. Myös ennen peliä, kun käytävillä liikuskeli, niin ei siellä ihan hirveästi Tapparan värejä/rekvisiittaa ollut näkyvissä, mitä tosiaan runkosarjaan vertaa.

Tapparan kannattajien halukkuus kantaa väriä näyttää myös olevan vähäistä. Sunnuntain pelissä kiinnitin huomiota siihen, miten tietämäni Tapparan kannattajat olivat paikalla käytännössä ilman mitään seuraan viittavaa asustetta.

Näin myös muutaman mouhon, jolla oli kyllä huivi mukana, mutta kantoi sitä viikattuna kädessään. Ratikassa näin yhden, hallin pihalla toisen ja ihan erätauolla myös hallin käytävällä ei joku ollut saanut huivia kaulaan asti :D

Mun mielestä Tampereella pitää voida kulkea niin koti- kuin vieraspeleissä omissa väreissä ilman mitään ”pelkoa”. Näin se on aina ollut ja pitää olla jatkossakin.

Viime peliin vein mukaani kaverin, joka on vääräuskoinen. Istui siis väärässä päässä hallia, mutta ei (vielä) eheytynyt. Se kuitenkin hänelle sallittakoon.

Ihan järkevää pohdintaa. Kyllähän Ilveksen kannattajilla on nyt ihan toisenlainen nälkä ja vimma mitä Tapparan jotka ovat mestaruuksien lisäksi tottuneet jopa ylivoimaisiin mestaruuksiin. Heille siitä on tullut arkipäivää.
Katsotaan jos osat vaihtuvat ja hellekkin tuli kannattajia jotka eivät ole edellisen mestaruuden aikaan edes vielä syntyneet.
Tapparalaisilla on myös varmasti ihan erillainen kynnyt tunnustaa väriä.. tämäkin osin luonnollista. Jos me olisimme kulkeneet Ilvespipa päässä vain mestaruusvuosina niin kovasti olisi komerossa jo pölyttynyt.

Olen nuorena ollut koulussa hetken aikaa paikkakunnalla mikä oli kaukana Tampereelta. Olin ainut Ilveksen kannattaja ja oikeastaan pidin siitä.. se on minun juttuni.. lähes henk.koht. asia.
Siellä oli myös melko paljon Tapparan kannattajia.. heillä ei ollut mitään kytköstä seuraan. Ei Tampere, ei sukukytköksiä, ei mitään.. vain Tapparan menestys ja hienoa kannattaa menestyvää seuraa.
Glory hunter on aika väsynyt juttu mutta heitä ihan oikeasti on Tapparan kannattajissa ja paljon.. olen nähnyt tämän itse. Itsekkin voisin olla.. ei ollut edes kaukana, mutta minulla on vahvat kytkökset ja syyt. Kun neljä vuotiaana ensimmäisen kerran puetaan Ilveksen takki päälle niin se on meno mikä loppuu vasta haudassa :)
No aivan saatanan turha on mouhojen nyt mennä sen taakse että heillä on maha täynnä tai että se on meidän syy kun heidän isännöimissään ei yleisöä ole. Aivan naurettavia väitteitä. Se on aivan se ja sama vaikka niitä mestaruuksia tulisi kymmenen putkeen niin sinne hallille mennään silti sitä omaa joukkuetta kannustamaan.

Ja tuo väite että meitä käy meidän isännöimissä enemmän kun mouhoilla omissaan siksi että meillä se nälkä on niin suuri menestykseen niin varmasti siinä joku totuus on. Väitän että silti suurin syy meidän yleisömäärille on se että halutaan oikeasti sitä omaa joukkuetta tukea.
Meillä on kannattajakulttuuria toisin kuin naapurilla. Siihen vaikuttaa suuresti se että ollaan monilajiseura.

No aivan saatanan turha on mouhojen nyt mennä sen taakse että heillä on maha täynnä tai että se on meidän syy kun heidän isännöimissään ei yleisöä ole. Aivan naurettavia väitteitä. Se on aivan se ja sama vaikka niitä mestaruuksia tulisi kymmenen putkeen niin sinne hallille mennään silti sitä omaa joukkuetta kannustamaan.

Ja tuo väite että meitä käy meidän isännöimissä enemmän kun mouhoilla omissaan siksi että meillä se nälkä on niin suuri menestykseen niin varmasti siinä joku totuus on. Väitän että silti suurin syy meidän yleisömäärille on se että halutaan oikeasti sitä omaa joukkuetta tukea.
Meillä on kannattajakulttuuria toisin kuin naapurilla. Siihen vaikuttaa suuresti se että ollaan monilajiseura.
On on.. en minä sillä. Totuus vaan on se että harvassa seurassa on samanlainen palo mestaruuteen mitä Ilveksessä. Osassa ollaan kylläisiä ja osassa tiedetään ettei ole mitenkään edes mahdollista.

Ylipäätään jotenkin Tapparan viestinnästä ja retoriikasta on huokunut sellainen että kunhan mestaruudet voitetaan niin kaikki muu voidaan tehdä päin helvettiä. Sitä en tiedä tarkalleen tietysti mitä esimerkiksi nuo Hautamäen vittuilut ovat sisältäneet Areenan aikana mutta ihan jo tuosta ulospäin viestinnästä huokunut sen korostaminen että menestys on itse seuraa tärkeämpää. Tämä varmasti iskee nyt vähän vastapalloon kun jengi ajattelee että maha on täynnä mestaruuksista, vaikka sen pitäisi olla ihan sivuseikka kun sitä itse seuraa ja joukkuetta mennään katsomaan. Sen myötä myöskään kannattajat eivät osaa arvottaa välieräpeliä lipun hinnan arvoiseksi. Eli mielestäni Tappara on itse luonut tällaisen narratiivin ja ilmapiirin.

Kun taas vastaavasti Ilves on pystynyt kokoajan korostamaan itse seuraa ja yhteisöllisyyttä vaikka keväisin on tullut pettymyksiä ja välissä kaksi kautta päävalmentajamme teki kaikkensa tuon yhteisöllisyyden eteen tehdyn työn romuttamiseksi.

Mun mielestä Tampereella pitää voida kulkea niin koti- kuin vieraspeleissä omissa väreissä ilman mitään ”pelkoa”. Näin se on aina ollut ja pitää olla jatkossakin.

Viime peliin vein mukaani kaverin, joka on vääräuskoinen. Istui siis väärässä päässä hallia, mutta ei (vielä) eheytynyt. Se kuitenkin hänelle sallittakoon.

Tänään hommasin lipun myös toiselle mouhokaverille. Hänkin tulee paikalle, vaikka joutuukin väärään päätyyn.

Ylipäätään jotenkin Tapparan viestinnästä ja retoriikasta on huokunut sellainen että kunhan mestaruudet voitetaan niin kaikki muu voidaan tehdä päin helvettiä. Sitä en tiedä tarkalleen tietysti mitä esimerkiksi nuo Hautamäen vittuilut ovat sisältäneet Areenan aikana mutta ihan jo tuosta ulospäin viestinnästä huokunut sen korostaminen että menestys on itse seuraa tärkeämpää. Tämä varmasti iskee nyt vähän vastapalloon kun jengi ajattelee että maha on täynnä mestaruuksista, vaikka sen pitäisi olla ihan sivuseikka kun sitä itse seuraa ja joukkuetta mennään katsomaan. Sen myötä myöskään kannattajat eivät osaa arvottaa välieräpeliä lipun hinnan arvoiseksi. Eli mielestäni Tappara on itse luonut tällaisen narratiivin ja ilmapiirin.

Kun taas vastaavasti Ilves on pystynyt kokoajan korostamaan itse seuraa ja yhteisöllisyyttä vaikka keväisin on tullut pettymyksiä ja välissä kaksi kautta päävalmentajamme teki kaikkensa tuon yhteisöllisyyden eteen tehdyn työn romuttamiseksi.
Kylläisyys.. pöhöttyneisyys.. usko että menestys kuuluu meille siitä huolimatta mitä tehdään tai ei kunnolla mitään.
Turusta voi käydä kysymässä.

Hyvä että ostit lipun!
Voisit kyllä paremmin valita kaverisi...

Pääasia, että ovat kuitenkin muuten terveitä.

Omassa kuplassani on ehkä 40% Ilveksen kannattajia, 40% Tapparan kannattajia ja 20% jotain muiden joukkueiden kannattajia tai niitä, joille joukkue on yhdentekevä. Kaikkien kanssa tullaan hyvin toimeen, vaikka puhelimeen vastaisi, että ”Mitäs Mouholle?”.

T*ppara ilmoittanut, että 9000 lippua myyty, mutta katsomokartta näyttää aivan toista.
Ilmoitettu määrä sisältänee ne pienet heilutettavat P-Korea-liput, mitä avauspelissä oli.

Jos olis löysiä irtovaroja, niin ostaisin Mertsi-tuskissani lipun tohon naapurin vaihtoaition taakse, Puutarhatontun ja ton nyrkinheiluttelija-tintin väliin, ja pitäisin Believe- henkeä yllä äänellä ja plakaatilla!
tonttu.jpg

Takaisin