• Moro! Perinteinen Ilvesfoorumin kevätveikkaus järjestetään nyt jo kymmenettä kertaa. Suuren suosion saavuttanut veikkaus järjestetään omassa osiossaan täällä. Kaikki joukolla mukaan, ja veikkausonnea!

Timo Koskela - Ilveksen urheilujohtaja

Hyvää: Vastaa kritiikkiin reilusti ja kertoo miten asia on. Vanhan johdon aikana sitä tiesi että ne valehtelee siitä että avaa suunsa. Ei myöskään juokse ikäviä kysymyksiä karkuun niin kuin jossain Kärpissä. Seisoo myös oman joukkueensa takana tappionkin hetkellä.

Huonoa: No, ei tästä kyllä minun silmillä voi hyvä plus - arvosanaa antaa. Siinä hyvän ja kohtalaisen välimaastossa. Ja mikä siinä ulkoisen rahoituksen saamisessa niin kamalaa muka on. Jos Jyväskylässä ja Kuopiossa pantiin hattu kiertämään heti kun tuli tieto että Vatanen ja Hartikainen on kotiutettavissa niin ei sen nyt pitäisi olla ylitsepääsemätön ongelma täälläkään jos jollekin Nättiselle ollaan valmiita maksamaan niin paljon että maailmasta nollat loppuu. Ja onko myynnissä ja muutenkin tulovirtojen hankinnassa tulleet rajat vastaan vai miksi sitä pelaajabudjettia ei sitten voi korottaa? No, sitä pitäisi varmaan kysyä Jalolta.

On erikoinen linja tämäkin:

– Organisaation linja on valittu, ettemme esimerkiksi kerää yksittäiseen pelaajaan rahoitusta, jos joku olisi tulossa. Vaan kyllä meillä pitää itsellämme olla se raha käytössä ja urheilujohto sitten katsoo, miten sitä käytetään.

Eli me ei haluta edes apua saadaksemme niitä omia kasvatteja?

En vaan jaksa enää. Ihme puuhastelua taas. Urheilujohto, eli tämä trio säätää menemään.

Tästä voisi kyllä kysyä Tillulta tai sitten joltain muulta korkeammalta päättäjältä, että miksi tällainen linja on valittu? Onko millään muulla Liigan organisaatiolla tällaista linjaa, että yksittäiseen pelaajaan ei kerätä rahoitusta?

Siis toki TPS:llä se rahoitus on omistajien lompakko, mutta noin muuten käsittääkseni kaikki joukkueet pyrkivät keräämään budjetin ulkopuolelta rahoituksen yksittäiseen pelaajaan "jostain", jos olosuhteet sellaista vaativat. Eli jos esimerkiksi Eemeli Suomi, Jani Nyman tai Arttu Ruotsalainen (tai Joona Ikonen...) yhtäkkiä päättäisi tulla SM-liigaan ja haluavansa mieluiten nimenomaan Ilvekseen, niin kyllähän se rahoitus kilpailukykyiseen tarjoukseen pitäisi kerätä, vaikka juuri sillä hetkellä ei budjetissa rahaa siihen olisikaan. Ettei se jää siitä kiinni, että jollain nyt oli se 50 tuusaa enemmän massia tähän pelaajaan ja me ei edes sponsoreilta kysytty. Periaattessahan Ilveksellä on omassa pääomassakin sen verran puskuria, että pelkästään siitä voidaan kaivaa se budjetin ulkopuoliset viisi kymppiä tällaisissa erikoistilanteissa, jos ei muka sponsorit helly.
Ite tykkäsin tuosta jutusta. Tillu oli rehellinen. Se että Ilves ei kerää kumppaneilta erillisrahoitusta, ei ole Tillun juttuja. Hän toimii niillä pelimerkeillä mitä annetaan.

Yleensä ne suurimmat huutelijat löytyvät niistä jotka käyttäisivät muiden rahoja. Sitten kun itse pitäisi maksaa/ottaa vastuuta niin ei ole paljoa huutelijoita. Tämä sopii sekä politiikkaan että jääkiekkoon. :)
Hyvää Vappua kaikille.

Arvostan kovasti, että vastailee kysymyksiin ja uskon olevan ihan rehellinenkin.

Sen sijaan en ymmärrä, että jos tamperelainenyritys oy näkis lisäarvoo Iksan tai jonkun muun kotiuttamises ja haluais osallistua kilpailukykysen tarjouksen tekemiseen, niin se ei käy?

Ja lisäks toi kohta Ilvesläisyyden lisäarvosta ei oikein käy järkeen, kun ei oo näkyny yhessäkään hankinnassa vaan pikemminkin päinvastoin.

On erikoinen linja tämäkin:

– Organisaation linja on valittu, ettemme esimerkiksi kerää yksittäiseen pelaajaan rahoitusta, jos joku olisi tulossa. Vaan kyllä meillä pitää itsellämme olla se raha käytössä ja urheilujohto sitten katsoo, miten sitä käytetään.

Eli me ei haluta edes apua saadaksemme niitä omia kasvatteja?

En vaan jaksa enää. Ihme puuhastelua taas. Urheilujohto, eli tämä trio säätää menemään.
Jep kuulostaa vaan ihan saatanan laiskalta. Tuskin se nyt sponsoreita haittaa, jos kysytään että tarvis muutaman kymppitonnin Ikoseen. Tämä onnistuu pienemmissäkin seuroissa, mutta Ilves ei tee kaikkea menestyksen eteen.
Ollaan muutaman vuoden sisään samassa tilanteessa kuin Kärpät ja Ifk nyt. Saa ottaa talteen.
Mä veikkaan jo ensi kautta

Toisaalta se on hyvä juttu, että Ilveksellä on vastuullinen rahapolitiikka. Ilves ei selvästikään ole talouden puolesta siellä missä muutama muu jengi tässä Liigassa ja luulisi, että se täälläkin tajutaan. Mutta, juuri senkin takia urheilullisen menestyksen saavuttamiseksi pitäisi ottaa myös joku riski joskus. Ilves ei juuri nyt niitä ota ja se näkyy tasapaksuisuutena.

Ja tuon takia lopulta se varovaisuus voi kosahtaa omaan nilkkaan, koska maksava yleisö on tyytymätön.

Lisätään nyt vielä, että mikään ei oo turhauttavampaa kun kertoa että "meillä nyt on vaan tällanen linjaus" ilman perustelua. Kuulostaa yhtä järkevältä kuin "mä nyt vaan haisen paskalta, ku oon päättänyt että käyn kerran viikossa suihkussa."

Jos tuon haastattelun tarkoitus oli jotenkin lisätä kannattajien luottamusta Tilluun, niin eihän tämä olisi voinut enää vituimmaksi mennä. Kieltämättä olin artikkelin lukemisen jälkeen aivan sanaton, enkä sillä hyvällä tavalla. Näiden kohtien jälkeen erityisesti, kuten varmaan muutkin.

"– Olemme yrittäneet lukuisia absoluuttisia suomalaisia kärkipelaajia ja tehneet meidän mittapuullamme merkittäviä tarjouksia. Mutta syystä tai toisesta emme ole niitä saaneet, Koskela kommentoi."

Niin, mikähän se syy voisi olla. Aamulehdessä Seppä kertoo, kuinka Ilves ei tarkoituksella panosta kärkipelaajiin, vaan kasaa mielummin tasapaksun joukkueen. Ehkäpä se ”meidän mittapuu” on se ongelma.

"– Se narratiivi, että Ilves tai meikäläinen ei haluaisi Ilveksen kasvatteja, on eniten pielessä ja satuttaa meitä kaikkia ilvesläisiä, Koskela sanoo painokkaasti."

En edes jaksa laskea, kuinka monta asiaa tässä yhdessä virkkeessä on aivan päin helvettiä. Jos niitä omia kasvatteja halutaan, miksi niitä ei sitten juurikaan ole? Kyseinen väite ei ole millään tavalla pielessä, ja tuskin ilvesläisiä satuttaa se, että Koskelaa siitä arvostellaan. Enkä ole lainkaan vakuuttunut siitä, että Tillua tämä oikeasti kiinnostaisi.

Kaiken kaikkiaan tuskin olen ainoa, joka on tuon haastattelun jälkeen entistä vakuuttuneempi siitä, että mestaruutta ei voiteta niin kauan kun Tillu saa häärätä tuolla. Mitään tehtyjä virheitä ei myönnetä, vaan selitellään ja selitellään. Vittu että alkoikin taas vituttaa.

Jep kuulostaa vaan ihan saatanan laiskalta. Tuskin se nyt sponsoreita haittaa, jos kysytään että tarvis muutaman kymppitonnin Ikoseen. Tämä onnistuu pienemmissäkin seuroissa, mutta Ilves ei tee kaikkea menestyksen eteen.

Mä veikkaan jo ensi kautta
Vastauksista puuttui konkretia ja selitykset miksi näin on päätetty.

Toi haastattelu oli jääräpäisyyden taidonnäyte. Johdon ylpeyden takia meille ei saada pelimiehiä koska "mittapuu" riittää ratisiin, korhosiin ja utusiin. Vahvistui olo siitä, että urheilujohtoon tarvisi saada raikkaampia tuulia ja kunnianhimoisempaa näkemystä.

Itse olen päätökseni tehnyt ja monivuotisena kausarilaisena se sattuu sieluun, mutta tuote ei ole minulle kunnossa.

Olipas muuten ei-niin-hyvä haastattelu, mutta tuli nyt ainakin selväksi, että Timo on vähän niin kuin Juha oli aikanaan.

Toisaalta jos Koskela ei yhtään mitään sanoisi niin kyllähän siitäkin tulisi porua. Mahdollisesti jopa enemmän jos pysyisi täysin näkymättömissä. Sen takia pakko tulla jollakin tapaa ulos.
Sanoo ihan mitä tahansa, tai jättää sanomatta, niin porua tulee joka tapauksessa. Toki on ollut kyllä kera muun johdon osin ajamassa itseään tähän tilanteeseen.

Hyvää: Vastaa kritiikkiin reilusti ja kertoo miten asia on. Vanhan johdon aikana sitä tiesi että ne valehtelee siitä että avaa suunsa. Ei myöskään juokse ikäviä kysymyksiä karkuun niin kuin jossain Kärpissä. Seisoo myös oman joukkueensa takana tappionkin hetkellä.

Huonoa: No, ei tästä kyllä minun silmillä voi hyvä plus - arvosanaa antaa. Siinä hyvän ja kohtalaisen välimaastossa. Ja mikä siinä ulkoisen rahoituksen saamisessa niin kamalaa muka on. Jos Jyväskylässä ja Kuopiossa pantiin hattu kiertämään heti kun tuli tieto että Vatanen ja Hartikainen on kotiutettavissa niin ei sen nyt pitäisi olla ylitsepääsemätön ongelma täälläkään jos jollekin Nättiselle ollaan valmiita maksamaan niin paljon että maailmasta nollat loppuu. Ja onko myynnissä ja muutenkin tulovirtojen hankinnassa tulleet rajat vastaan vai miksi sitä pelaajabudjettia ei sitten voi korottaa? No, sitä pitäisi varmaan kysyä Jalolta.
Jopa Tapparakin hankki lisärahoitusta Blichfeldin jatkoihin, niin miksi se Ilvekselle on joku ongelma? En ymmärrä.

Viimeksi muokattu:
Itse olen päätökseni tehnyt ja monivuotisena kausarilaisena se sattuu sieluun, mutta tuote ei ole minulle kunnossa.
Toki eihän sitä tässä kohtaa vielä tiedä miltä se tuote tulee näyttämään ensi kaudella. Tietysti jos siihen liittää omien kasvattien puutteen niin se voi olla riittävä syy olla pettynyt. Mutta, sama tilanne oli jo kyllä tällä kaudella.

Kyllä esimerkiksi tähän kauteen ainakin itse koen saaneeni rahoilleni varsin hyvän vastineen. Ilves oli Liigan paras kotijoukkue runkosarjassa ja playoffeissakin koettiin monenlaisia tunteita. Onnistumisia ja epäonnistumisia, mutta ne kuuluu urheiluun.

Se on kyllä sanottava ettei itselle urheilun seuraaminen ole koskaan ollut kovin mestaruuskeskeistä. Ollut sen verran surkea valitsemaan näitä joukkueita mitä kannattaa :D. Mielenkiintoisia, viihdyttäviä ja antoisia matkoja on ollut, mutta mestaruusjuhliin ne ei ole päättänyt. Mutta, kuten sanottua sellaista se urheilu voi olla.

Vastaa kritiikkiin käytännössä sanomalla kritiikkiä aiheettomaksi ja ylistävänsä omaa "osaamista". Missään osakeyhtiössä ei johtaja voi seistä työntekijöiden takana, jos on perseilty kunnolla. Vastuun välttelijä, Ilvesvihaaja, ammattitaidoton *itun toppahousu. Ikinä nähnyt noin surkeaa johtajaa missään.

Takaisin