toskala
Tähtipelaaja
Mun oli kyllä jalkapallossa tosi paljon helpompi kestää pronssia monestakin syystä. Ensinnäkin peli ja ottelutapahtuma olivat kaksi ensimmäistä kautta todella viihdyttäviä. Ja se mikä oli tärkeintä, tunnetta oli valtavasti. Ja aika iso syy oli myös se, että tällä konseptilla saatiin katsomot täyteen ja urheilullisestikin päästiin heti lähemmäs jonkin voittamista kuin nämä lätkämiehet ikinä.
Buumit on nimenomaan buumeja siksi että ne kestää aikansa ja hiipuu sitten kun menestystä ei tule tai yleisö löytää jonkun muun mielenkiinnon kohteen. Menestykseenkin voi väsyä ja turtua, sen osoittaa se että tätä joukkuetta on säännöllisesti povattu top-3:een mutta ei tunnu enää missään. Koviten tietysti Tapparalla joiden piti oikein somessa maanitella mestaruusjuhliin, että tulkaa nyt hei, ihan oikeesti juhlimaan mestaruutta.
En minä näe hiipuvan kiinnostuksen taustalla mitään ilvesläisyyden puutetta vaan väsymisen siihen ettei areena, Ilveksen some ja kiva runkosarjakiekko tarjoa enää mitään uutta ja ihmeellistä. Toisaalta taas jokakeväiset pettymykset syövät uskoa siihen että mitä järkeä tuonne areenaan on mennä kevään pelejä odottamaan kun kaikki tietää miten tässä taas käy.
On tapasi mukaisesti tosi ajatusköyhää sanoa, että vain menestys tuo syksyllä katsomoon porukkaa Tampereella, tai jos esim. Suomi ja Ikonen tuolla menisivät Ilves olisi jollain kymppisijalla. Tälläkin palstalla on monta vuotta puhuttu tuosta, että yhteys joukkueeseen on kadonnut samalla, kun Ilvesläisyys siitä hävitettiin. Eikä se ole ainoa asia mikä Koskelalta ja Jalolta katosi. Uskon kuitenkin, että sillä vauhdikkaalla pelillä ja ennen kaikkea kovalla tunteella on aika iso osa siinä minkälaisen jäljen joukkue jäälle jättää. Sellaiset väriläiskät tuovat aika paljon siihen katsomokokemukseen.
En ole kyllä noinkaan kirjoittanut että vain menestys sitä porukkaa tuo. Mutta vaikea joukkuetta myydä silloinkaan jos hallilta vain pahan mielen saa kun ihmisten vapaa-ajasta on muutenkin kova kisa ja yhdellä ottelulipulla saa kuukauden jotain suoratoistoa.
Menee vertailussa jo aika kauas, mutta eipä kukaan erityisellä lämmöllä -91 joukkuetta muistele johon haalittiin Jalo, Summanen ja Siren ja Mäkelänkin piti tuohon joukkueeseen liittyä mutta menikin tepsiin. Eipä siinä paljon ilvesläisyys lämmittänyt kun joukkue pelasi itsensä lähes karsintoihin.
Omalta osaltani olen niin moneen kertaan selittänyt miksi pelkkä ilvesläinen kasvattius ei minulle mitään merkitse etten ala taas toistamaan kuinka moneen kertaan olen saanut pettyä omaan kasvattiin joka maailmalta on kotiutettu.