Urheilu ja politiikka

Tottakai on syyttömän status kunnes oikeudessa toisin todistetaan, mutta se että olet syytettynä seksuaalirikoksesta on jo itse tilanteena niin vakava että itse en todellakaan haluaisi nähdä Ilveksessä tälläistä menettelyä.

Kannattaa nyt myös muistaa se että "syyte on nostettava, kun on olemassa todennäköisiä syitä rikoksesta epäillyn syyllisyyden tueksi." Kyse ei siis todellakaan ole mistään pikkuasiasta.
En mä väittänytkään että kyse olisi pikkuasiasta.

Vastaan nyt enää tähän.

Savinainen kertoi kunnioittavansa aivan kaikkia ihmisiä ja sitä että ihmisiä tulee kohdella tasavertaisesti. Hän ei loukannut tai solvannut ketään. Kyseessä ei ollut mikään viha ketään kohtaan.

Toisten maalittaminen ja oman joukkueen pelaajan bussin alle työntäminen hallituksen jäsenen toimesta ei ole mikään arvo.

Tätä eroa et näytä erottavan.
Edelleen, mitä Savinainen on tehnyt julkisesti todistaakseen että on tasa-arvon puolella? Ainoa teko mitä hän on tehnyt on kieltäytynyt osallistumasta tasa-arvon teemaotteluun. Arvot on tekoja, ei vain sanoja.

Virran arvot ovat tasa-arvo ja vapaus olla oma itsensä, ja tässä tapauksessa se nyt näkyi sillä että hän antoi lukusuosituksen artikkelille joka kritisoi joukkueensa pelaajaa. Tämä teko mahdollisesti loukkasi yhtä ukkoa, Veli-Matti Savinaista, mutta oli linjassa hänen arvojensa kanssa. Samalla Savinaisen teko loukkasi mahdollisesti tuhansia ihmisiä Suomessa, ollen toki ehkä linjassa hänen arvojen kanssa. Itse määrittelisin, että jälkimmäinen teko on enemmän anteeksipyydettävä.

Joten all in all, mielellään jos vaadit Virralta anteeksipyyntöä, niin Savinaisen anteeksipyyntö ei olisi kaukaa haettua.
Niin, se peluuttaminen oli ainoa ehkä hölmö temppu, mutta syyttömyysolettaman kautta ymmärrän että näin tekivät. Vaikeita asioita.
Niin. Tästähän ei ole kuin valitettavasti useita esimerkkejä maailmalta josta ottaa mallia. Omituista kuinka tappara päätti vetää omalla häpeällisellä linjalla, jossa Rönni sai pelata syytteenkin läpi.

Viimeksi muokattu:
Faktat kuntoon. Porissa on Tampereen ja Turun yliopistojen sivukampukset. Savinainen ei todellakaan ole porilainen. Syntynyt Espoossa ja espoolaisen jääkiekon kasvatti. On asunut Porissa viimeksi 13 vuotta sitten.

Aivan. Sivukampukset. Siksi Porissa keskimäärin koulujen oppimistulokset ovat huonoja. Pride-aate jyllää voimakkaimmin alueilla, joilla kirjoitetaan läjäpäin laudatureita ja joilla lukioiden keskiarvorajat ovat päälle ysin.

Edelleen, mitä Savinainen on tehnyt julkisesti todistaakseen että on tasa-arvon puolella? Ainoa teko mitä hän on tehnyt on kieltäytynyt osallistumasta tasa-arvon teemaotteluun. Arvot on tekoja, ei vain sanoja.

Virran arvot ovat tasa-arvo ja vapaus olla oma itsensä, ja tässä tapauksessa se nyt näkyi sillä että hän antoi lukusuosituksen artikkelille joka kritisoi joukkueensa pelaajaa. Tämä teko mahdollisesti loukkasi yhtä ukkoa, Veli-Matti Savinaista, mutta oli linjassa hänen arvojensa kanssa. Samalla Savinaisen teko loukkasi mahdollisesti tuhansia ihmisiä Suomessa, ollen toki ehkä linjassa hänen arvojen kanssa. Itse määrittelisin, että jälkimmäinen teko on enemmän anteeksipyydettävä.

Joten all in all, mielellään jos vaadit Virralta anteeksipyyntöä, niin Savinaisen anteeksipyyntö ei olisi kaukaa haettua.
Mitä jos Jyrki Seppä jakaa kolumnin missä haukutaan joku Ilveksen pelaaja pystyyn vaikkapa peliotteistaan? Onko se hieno arvo? Virran harkintakyky petti täysin eikä kyseessä ollut mikään arvokeskustelu tai tasa-arvo.

Savinainen ei ole loukannut yhtään ketään. Savinaisen anteeksipyynnön vaatiminen on todella kaukaa haettua.

Tässä tullaan myös yhteen ongelmaan tässä koko asiassa. Tietylle porukalle ei kelpaa sanat missään muodossa. Vaikka kuinka pelaaja / henkilö kertoo että ”arvostan kaikkia” niin se ei käy. Väkisin koitetaan murtaa ja pusertaa haluttuun muottiin.

Mutta jos someprofiilissa on sateenkarilippu niin kukaan ei kyseenalaista vaikka todellisuudessa ajatukset voivat olla ihan toista.

Nyt, mukavaa pelipäivää. :)

Mitä jos Jyrki Seppä jakaa kolumnin missä haukutaan joku Ilveksen pelaaja pystyyn vaikkapa peliotteistaan? Onko se hieno arvo? Virran harkintakyky petti täysin eikä kyseessä ollut mikään arvokeskustelu tai tasa-arvo.
Sofia Virta ei jakanut kolumnia Savinaisen peliotteista, vaan hänen hyvin kyseenalaisesta moraalisesta päätöksestä.
Savinainen ei ole loukannut yhtään ketään. Savinaisen anteeksipyynnön vaatiminen on todella kaukaa haettua.
Aijaa. Lähdetäänkö yhdessä haastattelemaan Turkulaisia sekä urheilu että sateenkaariyhteisöön kuuluvia?

Eiköhän pelaaja saa itse kuitenkin sanoa, tai ainakin toivoa, mitä mainosta paidassaan kantaa.

Ketjussa on muuten mahottoman mukava meininki, jossa olkiukkoja rakennellaan sellaista kyytiä että luulisi kevätkylvön olevan ajankohtainen.
Tai sitten SETA ostaa sponssin TPS paidasta ja kaikki kantaa :D

Rehellisesti sanottuna en itse tykkäisi siitä ajatuksesta, että tasa-arvoa hakevat ja muun saman tyyppiset yhdistykset rupeaa sponsoroimaan tiettyjä urheiluseuroja.

Sen sijaan en näkisi mitään ongelmaa jos Seta sponsoroisi Liigaa. Tätä kautta jokainen seura saisi siitä jotain irti ja kannustaisi heitä tasa-arvoisiin tekoihin.

Edelleen, mitä Savinainen on tehnyt julkisesti todistaakseen että on tasa-arvon puolella?
Omasta vinkkelistä on aika helposti tulkittavissa (huom, ei faktaa, en asu Vellun pään sisällä), että Savinaisen pointti koko jutussa oli, että ei nimenomaan tykkää tälläisestä pakotetusta julkisesta moraaliposeerauksesta ja hänen ei millään paidalla yms julkissilla teoilla tarvitse todistella kellekkään yhtään mitään siitä, että oikeasti on tasa-arvon puolella. Hän tietää itse aidosti olevansa tasa-arvoinen ja jatkaa elämistään normaalisti sen mukaan, eikä häntä kiinnosta jos jollain palstalla hänestä puhutaan myönteisesti ja negatiivisesti

Voi toki olla, että olen liian sinisilmäinen ja siten tulkintani väärä. Itse en olisi silti kieltäytynyt

Tässä tullaan myös yhteen ongelmaan tässä koko asiassa. Tietylle porukalle ei kelpaa sanat missään muodossa. Vaikka kuinka pelaaja / henkilö kertoo että ”arvostan kaikkia” niin se ei käy. Väkisin koitetaan murtaa ja pusertaa haluttuun muottiin.

Mutta jos someprofiilissa on sateenkarilippu niin kukaan ei kyseenalaista vaikka todellisuudessa ajatukset voivat olla ihan toista.

Tätä saagaa on tullut myös seurattua, ja kaikki lienee jo sanottua.

Tuohon kommenttiisi, mikä muodostui Savinaiselle ongelmaksi eli lipun värien pitäminen yhden (!) pelin ajan. Tuo arvokysymys oli juurikin tehty TPS:n puolelta helpoksi, että jokainen jolla on tasa-arvoasiat arvonaan, voivat tuosta heittää paidan päälle, eikä kenellekään jää arvuuttelun varaa. No nyt jäi, kun Savinainen ei tätä valintaa muutoin kyennyt/halunnut perustella. Ajatuksia voi toki olla, mutta arvot ovat varmasti jokaisella tasa-arvon puolella, jotka laittavat väriä päälle tai niitä esim. somessa esittelevät.

Mutta tietysti nyt voidaan jälkiviisaana todeta, että suurin tappio tästä hässäkästä tuli TPS:lle. Areenahankkeen ajuriksihan Virta haluttiin mukaan, eikä hänellä nyt varmaan muuta asiaa tuolla hallituksessa ollutkaan. Nyt sitten savuavilla raunioilla näyttäytyy seuran julkilausumat tasa-arvon yms edistämisestä ja eteenpäin menosta melko sisällöttömiltä, mutta eipä kai ne muutakaan voineet. Siinä varmaan taas Supercell-miehiä kiitellään.

Omasta vinkkelistä on aika helposti tulkittavissa (huom, ei faktaa, en asu Vellun pään sisällä), että Savinaisen pointti koko jutussa oli, että ei nimenomaan tykkää tälläisestä pakotetusta julkisesta moraaliposeerauksesta ja hänen ei millään paidalla yms julkissilla teoilla tarvitse todistella kellekkään yhtään mitään siitä, että oikeasti on tasa-arvon puolella. Hän tietää itse aidosti olevansa tasa-arvoinen ja jatkaa elämistään normaalisti sen mukaan, eikä häntä kiinnosta jos jollain palstalla hänestä puhutaan myönteisesti ja negatiivisesti

Voi toki olla, että olen liian sinisilmäinen ja siten tulkintani väärä. Itse en olisi silti kieltäytynyt
Lause "Pride-ideologia on sellainen asia, jota en henkilökohtaisesti halua edustaa" on sellainen lause, joka ei ole linjassa tulkintasi kanssa. Pointtisi on se, että Savinainen ei usko pakotettuihin julkisiin moraaliposeerauksiin, mutta todellisuudessa hänen tiedotteessaan tuli selväksi, että hän ei yksinkertaisesti halua edustaa Pridea.

Ajatellen että Pride on puhtaasti aate joka hakee yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa, niin tuosta saa selväksi että Savinainen ei missään nimessä ainakaan tuollaisia arvoja halua edustaa.

Voi toki olla, että olen liian sinisilmäinen ja siten tulkintani väärä
Tulkintakysymyksiähän nämä ovat koska Savinainen ei halunnut avata tarkempia syitä sille miksi kieltäytyi teemapaidasta. Oma tulkintani on että Savinainen nyt vain edustaa sitä kuuluisaa ajattelutapaa joka on tuttu sieltä amisten röökipaikoilta, varsinkin kun ottaa huomioon kuinka Savinaisen viimeisin (ja myös ainoa, kai) yhteiskunnallinen kannanotto oli tämä "mitään ei saa enää sanoa" uhriutuminen.

No tässä kun taas Savinaisen teot ja puheet eivät kohtaa

"Suvaitsen kaikkia ja kaikki ovat minulle tasa-arvoisia"

"En halua pitää paitaa, jossa esiintyy värejä joiden kanssa ollaan ajettu tasa-arvoa"

Vähän sama kuin

"En ole rasisti ja tuen kaikkia"

"Osallistun sinimustapuolueen marsseille"

No tässä kun taas Savinaisen teot ja puheet eivät kohtaa

"Suvaitsen kaikkia ja kaikki ovat minulle tasa-arvoisia"

"En halua pitää paitaa, jossa esiintyy värejä joiden kanssa ollaan ajettu tasa-arvoa"

Vähän sama kuin

"En ole rasisti ja tuen kaikkia"

"Osallistun sinimustapuolueen marsseille"
Savinainen perusteli päätöstään sillä ettei halua tukea pride-ideologiaa. Ei sitä sen enempää avannut mutta se pride nykypäivänä näyttäytyy jokaiselle eri tavalla.

Ei Savinainen ollut tasa-arvoa vastaan. Paremmin olisi voinut asiansa selittää ja avata mutta edelleen on sitä porukkaa kenelle ei varmasti mikään Savinaisen sanoma kelpaa koska luullaan että hän nyt on sitten joku vihollinen.

Lause "Pride-ideologia on sellainen asia, jota en henkilökohtaisesti halua edustaa" on sellainen lause, joka ei ole linjassa tulkintasi kanssa.
Paitsi jos Savinainen kokee, priden kuten tulkinnassani. Somea selatessa käy ilmi, että olisi vain yksi monista tuhansista jos näin. Tähän joku voisi sanoa, että "Sitten hän on ihan vitun pihalla mikä pride on"

Ehkä. Eikö silloin olisi oikein kutsua häntä pride puolestapuhujien toimesta vain idiootiksi, eikä suoraan leimata homofoobikoksi?

Savinainen perusteli päätöstään sillä ettei halua tukea pride-ideologiaa. Ei sitä sen enempää avannut mutta se pride nykypäivänä näyttäytyy jokaiselle eri tavalla.

Ei Savinainen ollut tasa-arvoa vastaan.
Tää keskustelu kiertää vahvasti kehää kyllä

pride-ideologia on se tasa-arvon ideologinen muoto. Naisasialiikkeet sitä ajoi 1800-luvulla ja nyt pride.

sanat on sanoja ja niitä pitää vahvistaa teoilla.

No mutta kun wokevassariyliopistot on pahoja ja aivopesee :(

Vai olisko, että yliopistossa käy keskiarvollisesti sellasta porukkaa jotka omaa maailmaa muuttavia arvoja ja halua antaa oikeuksia muilleki ku omalle ryhmälle

Boldattu on kyllä hauska paradoksi.

Sen sijaan en näkisi mitään ongelmaa jos Seta sponsoroisi Liigaa. Tätä kautta jokainen seura saisi siitä jotain irti ja kannustaisi heitä tasa-arvoisiin tekoihin.

Itse näen kyllä ongelmia, jos SETA:n kaltainen toimija ostaisi sponssipaikan ja seura pakottaisi kantamaan SETA:n värejä/logoa.

Tää keskustelu kiertää vahvasti kehää kyllä

pride-ideologia on se tasa-arvon ideologinen muoto. Naisasialiikkeet sitä ajoi 1800-luvulla ja nyt pride.

sanat on sanoja ja niitä pitää vahvistaa teoilla.
Niin kiertää. Ihan normaalia keskustelussa ikävä kyllä.

Kaikki eivät tuota asiaa ehkä tiedä ja kuten sanoin pride näyttäytyy ihmisille erilaisena.

Jotkut eivät tykkää siitä pakottamisesta ja tuputtamisesta ja jotkut ihmettelevät että miksi sinä nyt et voi sitä paitaa päällesi laittaa.

Ihmiset on erilaisia.

Itse näen kyllä ongelmia, jos SETA:n kaltainen toimija ostaisi sponssipaikan ja seura pakottaisi kantamaan SETA:n värejä/logoa.
Ilves kantoi vuosia Koffin (alkoholiyritys) logoa keskellä paitaa. Sinä siis koet että tasa-arvoa hakevan yhdistyksen logo ja värit eivät ole ok pelipaidassa. Kai koet samoin myös alkoholiyrityksistä, jotka kiistatta aiheuttaa asiakkailleen terveyshaittoja?

Huom. Itse en ole alkoholisponsoreita vastaan. Tekopyhää olisi kuitenkin samaan aikaan kokea tasa-arvoa hakevan yhdistyksen sponsori vääräksi.

Oma pointtini oli alunperin se että koen kuitenkin vääräksi jos puhtaasti aatteelliset yhdistykset sponsoroisi vain yksittäisiä joukkueita sarjassa.

Kuinka monta kertaa tämä asia pitää selittää..? Olkoon tämä nyt viimeinen kerta, ei jaksa enää.

Kyse on siitä, että Vellu tekee yhtä, ja vaikka hän pintapuolisesti sanoo jokseenkin samaa niin sen muotoilu on suoraan homovastaisten pelikirjasta. Jos hän olisi perustellut kantaansa oikeastaan millään järkevällä tavalla, asia olisi ollut hieman eri. Itsekin olen antanut useampia esimerkkejä tämän keskustelun aikana, miten Savinainen olisi voinut hoitaa asian siten ettei tälläistä äläkkää olisi noussut siitä. Ei kukaan voi jumalauta vakavalla naamalla väittää että jos sun tekojesi ja sanojesi jälkeen kaikenmaailman persut ja Valavuoret kehuu sua ympäri iltapäivälehtiä, niin olisit edes välttävästi onnistunut puolustamaan sitä tasa-arvoa, minkä väität olevan sinulle tärkeä. Savinaisella olisi myös edelleen oikein hyvin mahdollisuuksia korjata tämä epäselvyys näin halutessaan, sillä se ei tee muuta kuin on haitaksi sille, minkä asialla TPS väittää olevansa.

Mutta nyt kun kerran tuli puheeksi: Ei, totta helvetissä pelkät sanat ei kelpaa kun kyse on ihmisoikeuksista ja tasa-arvosta! Turkulaisia homoja lämmittää varmaan ihan vitusti jotkut sateenkaaret pelipaidassa samaan aikaan kun esimerkiksi maamme hallituksessa kekkuloi kaksi puoluetta joiden mielestä homous on sairaus. Täällähän on Tepsiäkin kritisoitu vähän joka suunnasta, että pelkät moraaliposeerauspaidat ei itsessään saavuta yhtään mitään. Itse olen sitä mieltä, että koko teemapeli olisi pitänyt jättää järjestämättä, kun kaikki konkreettiset teot tasa-arvon puolesta loistaa myös seuran puolelta poissaolollaan.

Mutta se ei poissulje sitä, että myös moraaliposeerauspaidan pukematta jättäminen herättää ihan luonnollisesti vitusti kysymyksiä, ja Savinainen vastaus oikeastaan herätti niitä vain lisää.

Takaisin