Urheilu ja politiikka

Toivon, että sinä ja muut myös pidätte tästä kannasta kiinni, mikäli joku vegaani ei suostu kantamaan teurastamon sponsoria, ilmastonmuutokseen uskova öljytehdasta, ja jos joku valtio päättää boikotoida Jenkkien mm-kisoja vaikkapa maahantulokieltojen johdosta.

Toivon, että tämä kanta ei ylety vain siihen, kun V-M Savinainen päätti että ihmisoikeudet ei häntä kiinnosta.
Siis mitä tai kenen ihmisoikeuksia nyt on rikottu, jos joku halusi olla neutraali?

Vastauksena myös sinun noihin väitteisiin minusta ("sinä ja muut myös pidätte tästä kannasta kiinni"), niin mikäli vegaani ei suostu kantamaan teurastamon sponsoria on se täysin jees minulle, koska en myöskään ole vastuussa toiminnasta tai sponsoroinnista. Olen itse jollakin tasolla tietoinen "paremmista valinnoista" ravinnon suhteen ja arvostan työtä ja panostusta eläinten hyvinvointiin sekä vastuullisuuteen sisältäen erityisesti kotimaisuuden tukemisen, sekä syön suhteellisen paljon kasvispohjaista ruokaa keittojen sekä vastaavien muodossa. Ilmastonmuutokseen uskovat öljytehtaat sekä muut yritykset ovat tuoneet minulle hyvän rahan, joten uskon tähän asiaan vahvasti sekä yleisellä tasolla hyvä juttu saada saasteita vähennettyä. Tietyt toimenpiteet varmasti ovat oikeutettuja valtioiden tasolla esim. Venäjän hyökkäys on johtanut moneen erilaiseen boikottiin oikeutetusti, en vain tästä teemasta nyt saa yhtä vakavaa aihetta valitettavasti, kun sen kummiskin voisi nostaa esiin - miksi tämä pelipaidattomuus ei ole verrattavissa hyökkäykseen toista maata kohtaan.

Kun sanon, että kaikki saavat olla mitä ovat ja ketään ei pitäisi kiinnostaa jos toinen on jotain muuta, niin rikonko nyt räikeästi jonkun oikeuksia vai mitä haet takaa? Pitääkö minun alkaa vihaamaan nyt jotain tiettyä ihmisryhmää, jos ovat erilaisia vai kuinka tästä edetään oikeaoppisesti? (pohtimalla pohdin miten ihmisryhmä voi olla erilainen, mutta kaitpa uskomukset, mieltymykset yms. tähän lasketaan) Luulin, että minun kantani on hyvä, kun en ole mitään mieltä mistään (liittyen ihmisten seksuaalisuuteen, ihonväriin yms) ja kaikki ovat ok sellaisenaan kuin ovat.

Joko kaikki saavat olla sitä mitä ovat rauhassa, ilman, että joku siihen puuttuu tai kukaan ei ole yhtään mitään. Kumman valitset sitten? Ja näsäviisastelijoille, kun havaittavissa on ivailua, niin rikolliset toimet luonnollisesti eivät kuulu tähän teemaan "olla rauhassa mitä ovat".

Ok, keksin yhden asian. Mielestäni eläinten oikeudet saisivat olla käytännössä samalla tasolla kuin ihmisten, tästä en ole hirveän neutraali. Annan jonkun muun olla toista mieltä enkä häntä lynkkaa tämän takia ja täysin samat oikeudet heillä on kuin minulla tulla kohdatuksi sellaisenaan kuin ovat, eikä erityisesti oikeuden silmissä eriävät mielipiteet saa olla vaikuttavana tekijänä tuomioon yms.

Viimeksi muokattu:
No niin, eiköhän tää tästä taas kun saatiin nainen syntipukiksi koko sopalle. Ei se mitään, että Savinaisen oli pakko vesittää ottelun sanoma omalla ämpyilyllään. Ei se mitään, että jälleen kerran vähemmistöön kuuluville alleviivattiin, että tänne ette oo tervetulleita. Tärkeintä, että jossain kommenttikentissä päästään huorittelemaan vihervassareita.

Mun pitää varmaan nyt laittaa intternetti pidemmäksi hetkeksi kiinni, kun sieppaa niin helvetisti.
Mitenkään mitään vähättelemättä, mutta nuo huorittelijatkin lienevät vähemmistö internetissä. En omaa naamakirja, vitteri tahi instatilejä ym, joten en tiedä kuinka yleistä huorittelu on noissa paremmissa nettipiireissä. Mutta jos haluaa vaikka käyttää noita, on turha ihmetellä jos kaikki sieltä tuleva ei ole mieleistä vaan sontaa. Turha nettiä sen takia sulkea. Netti on eri porukoille omanlaisensa kupla missä järkevimmät eivät liity mihinkään kuppikuntaan kommentoidakseen jotain.
Itse lueskelen ilmeisesti "vääriä" sivuja kun en törmää noihin huoritteluihin.

No niin, eiköhän tää tästä taas kun saatiin nainen syntipukiksi koko sopalle. Ei se mitään, että Savinaisen oli pakko vesittää ottelun sanoma omalla ämpyilyllään. Ei se mitään, että jälleen kerran vähemmistöön kuuluville alleviivattiin, että tänne ette oo tervetulleita. Tärkeintä, että jossain kommenttikentissä päästään huorittelemaan vihervassareita.

Mun pitää varmaan nyt laittaa intternetti pidemmäksi hetkeksi kiinni, kun sieppaa niin helvetisti.
Toki TPS teki sen myös ihan itse. Nyt koko touhu haiskahtaa vahvasti puhtaasti hyvesignaloinnilta. Jos asia kiinnostaisi siellä oikeasti, niin joku olisi varmaan kertonut Savinaiselle millä tavalla hänen tekonsa ja sanansa ovat ristiriidassa keskenään, ja että seksuaalivähemmistöille tuen osoittamatta jättäminen jonkun mystisen "pride-ideologian" (jonka määritelmää kukaan ei koskaan pysty avaamaan sen tarkemmin) varjolla on varmaan maailman yleisin sumuverhous nimenomaan niiltä ihmisiltä, joita tasa-arvo ja ihmisoikeudet ei ihan aidosti kiinnosta pätkääkään.

"Toivomme, että aiheuttamastamme kohusta syntyy myös jotain hyvää. Jos tämä tilanne saa koko suomalaisen jääkiekkoyhteisön — seurat, Liigan, pelaajat ja fanit — pohtimaan yhdessä, miten voimme tehokkaammin toimia syrjintää vastaan, niin jotain hyvää on syntynyt. Jääkiekolla on valtava potentiaali yhdistää ihmiset tärkeän yhdenvertaisuustyön taakse."

Varsinkin tämä kohta Tepsin tiedotteessa on kyllä ihan vitun sontaa. Millä perusteella tämä voisi olla mitenkään tämän jälkeen toteutumassa? Kun päiväkausia ministereitä myöten on taputeltu Vellua selkään että hieno homma kun osoitit tietämättömyytesi, Setan edustaja näytti taas kerran täydellistä tilannetajun puutetta ja itse tasa-arvoasiasta kukaan ei ole puhunut mitään? Mitä toimenpiteitä TPS aikoo tehdä sen eteen, että tämä tapahtuisi? Ilmeisesti vaan laittaa sormet ristiin ja toivoa? Helvetti mitä paskaa. Toivottavasti jatkossa näitä pridepelejä ei järjestetä kun ei näistä ikinä seuraa mitään hyvää. Tai sitten joku joskus voisi tehdä jotain ihan oikeitakin tekoja. Olisi siinäkin vittu jotain vaihtelua.

Tämäkin keissi on ollut taas hyvä muistutus siitä, että kyllä valkoinen heteromies on syrjityssä asemassa Suomessa. Hienoa että Savinainen ja perussuomalaiset ovat nousseet meitä puolustamaan kaiken woke-hössötyksen paineessa. Mulla on vähän turvallisempi olo.

Prideltä olisi hyvä temppu seuraavalla kaudella ostaa Savinaisen paidasta mainospaikka. Tuota olisi pakko pitää, kun se on maksettu mainos. Sponsorointiin voisi kuulua vielä, että pelaajan täytyy käydä joissain homotilaisuukissa patsatelemassa.

Jokohan nyt tarpeeksi moni ihminen olisi vakuutellut riittävästi olevansa ihan tosi kiinnostunut tasa-arvosta, että seuraavaksi TPS, Savinainen ja myös Sofia Virta ja Vihreät voisivat kertoa mitä aikovat sen eteen tehdä?

Prideltä olisi hyvä temppu seuraavalla kaudella ostaa Savinaisen paidasta mainospaikka. Tuota olisi pakko pitää, kun se on maksettu mainos. Sponsorointiin voisi kuulua vielä, että pelaajan täytyy käydä joissain homotilaisuukissa patsatelemassa.

Eiköhän pelaaja saa itse kuitenkin sanoa, tai ainakin toivoa, mitä mainosta paidassaan kantaa.

Ketjussa on muuten mahottoman mukava meininki, jossa olkiukkoja rakennellaan sellaista kyytiä että luulisi kevätkylvön olevan ajankohtainen.

Mitenkään mitään vähättelemättä, mutta nuo huorittelijatkin lienevät vähemmistö internetissä. En omaa naamakirja, vitteri tahi instatilejä ym, joten en tiedä kuinka yleistä huorittelu on noissa paremmissa nettipiireissä. Mutta jos haluaa vaikka käyttää noita, on turha ihmetellä jos kaikki sieltä tuleva ei ole mieleistä vaan sontaa. Turha nettiä sen takia sulkea. Netti on eri porukoille omanlaisensa kupla missä järkevimmät eivät liity mihinkään kuppikuntaan kommentoidakseen jotain.
Itse lueskelen ilmeisesti "vääriä" sivuja kun en törmää noihin huoritteluihin.
Tää ei ollut sanomani pointti, mutta kiitos kommentista.

Eiköhän pelaaja saa itse kuitenkin sanoa, tai ainakin toivoa, mitä mainosta paidassaan kantaa.

Ketjussa on muuten mahottoman mukava meininki, jossa olkiukkoja rakennellaan sellaista kyytiä että luulisi kevätkylvön olevan ajankohtainen.
En tiedä, mutta näitä mainospaikkoja ainakin Ilveksessä myytiin ihan yleisessä myynnissä ainakin joskus. Summatkin olivat näkyvillä. Sponsori vain valitsi pelaajan ja maksoi mainoksen. Ei siinä mitään pelaajalta kyselty.

Jokohan nyt tarpeeksi moni ihminen olisi vakuutellut riittävästi olevansa ihan tosi kiinnostunut tasa-arvosta, että seuraavaksi TPS, Savinainen ja myös Sofia Virta ja Vihreät voisivat kertoa mitä aikovat sen eteen tehdä?
Itse en näe tarvetta Savinaisen suhteen toimenpiteille. Mikäli hän on kantansa ilmaissut ja se on ainoa mihin voimme luottaa tällä hetkellä, niin olkoot. Miksi hänen pitäisi vielä väkisin lähteä todistelemaan jotakin vielä tämän lisäksi, erityisesti kun se ei lähde pelaajasta itsestään todennäköisesti?

En tiedä, mutta näitä mainospaikkoja ainakin Ilveksessä myytiin ihan yleisessä myynnissä ainakin joskus. Summatkin olivat näkyvillä. Sponsori vain valitsi pelaajan ja maksoi mainoksen. Ei siinä mitään pelaajalta kyselty.
Suomessa joo tuskin pelaajilla ole paljoa sananvaltaa, toki toiveita varmaankin voidaan tarvittaessa kuunnella. Ulkomailla jalkapallokentillä yleisempää kun jotkut pelaajat esim kieltäytyvät uskonnollisista syistä pitämästä paitaa jossa on uhkapeliyhtiön sponsori.

Itse en näe tarvetta Savinaisen suhteen toimenpiteille. Mikäli hän on kantansa ilmaissut ja se on ainoa mihin voimme luottaa tällä hetkellä, niin olkoot. Miksi hänen pitäisi vielä väkisin lähteä todistelemaan jotakin vielä tämän lisäksi, erityisesti kun se ei lähde pelaajasta itsestään todennäköisesti?
Siksi, koska kuten moni on täällä minun lisäkseni jo sanonut, hän ilmaisi kantansa juuri sellaisella tavalla millä moni on aiemmin valehdellut samasta asiasta. Yhdistettynä siihen että hän jätti käyttämättä mahdollisuuden tehdä (mitättömän pieni) teko sen asian eteen, minkä hän sanoo olevan hänelle tärkeä, herää varteenotettava epäilys hänen luotettavuudestaan. Tämä ilmaisutapa ei myöskään voi mitenkään olla kritiikin yläpuolella.

Itse odotan hengitystä pidättäen Savinaisen tarkennusta siihen, mikä se vakaumus on, mihin vedoten jätti teot tekemättä.

Siksi, koska kuten moni on täällä minun lisäkseni jo sanonut, hän ilmaisi kantansa juuri sellaisella tavalla millä moni on aiemmin valehdellut samasta asiasta. Yhdistettynä siihen että hän jätti käyttämättä mahdollisuuden tehdä (mitättömän pieni) teko sen asian eteen, minkä hän sanoo olevan hänelle tärkeä, herää varteenotettava epäilys hänen luotettavuudestaan. Tämä ilmaisutapa ei myöskään voi mitenkään olla kritiikin yläpuolella.
Sitten asia on näin ja voimme toki epäillä kaikkien sanomisia, koska joku on huijannut joskus. Hyväntekeväisyys on kanssa pitkälti sitten erityisesti rikkaiden piirissä huijausta, jolla tavoitellaan esimerkiksi verohyötyä yms. Voidaan tehdä tekoja ja kauniita sanoja, mutta kulisseissa huudella ja puhua pahaa. Paidan käyttäminen tai käyttämättä jättäminen ei muuta mitään mihinkään suuntaan. Monesti myös tehdään jotakin, jos sillä saadaan itselleen hyötyä julkisuuskuvassa, suhteissa tai muussa vastaavassa mielessä, itse teot ja kauniit ajatukset loppuvat heti, kun itselle ilmeinen hyöty loppuu ja tämä on minun mutufaktani, joka varmasti pätee joihinkin ihmisiin.

Vaikka olen rahallisesti sekä muilla tavoin tukenut eläimiä, erityisesti kodittomia sellaisia, en ole ikinä osallistunut mihinkään teemaan tai muuhunkaan, vaikka olen henkeen ja vereen sen teeman puolella. En myöskään omista pinnejä kyseisestä teemasta, joten en ulkopuolelle viestitä olevani asian edustaja, tekeekö se minusta vähemmän luotettavan henkilön yms. vain siksi, että minä sanon näin ja kukaan ei tietäisi ellen kertoisi tuota erikseen, että olen tehnyt jotakin asian suhteen. Tilannehan olisi tässä yhteydessä lähes sama, sanon kannattavani jotain asiaa, mutta kukaan muu ei voi tietää onko taustalla tekoja asian puolesta, eikä se oikeastaan edes kuulu kenellekkään.

Ja kyllä, toisessa puhutaan ihmisten tasa-arvosta ja minä puhun eläimien oikeuksista yms, mutta esimerkkinä kaksi tärkeätä teemaa eivätkä sulje toisiaan pois mielestäni.

Savinainen kertoi omassa viestissään, mitä mieltä tasa-arvosta on. Kunnioitan kaikkia ihmisiä ja uskon siihen, että jokaista pitää kohdella tasavertaisesti" ". Tämä ei vaan nyt tunnu kelpaavan. Sofia Virta kertoi myös oman vastineensa, ja sai maksaa siitä luottamustehtävällään.

Se, että pakotetaan muut ajattelemaan asioista samalla tavalla kuin itse asiat näkee, on kaukana tasa-arvosta. Yhteiskunta, jossa kaikkien pitää julkisesti olla samaa mieltä asioista, jotta välttyy maalitukselta, on minusta hyvin kummallista. Eikös tasa-arvo ja suvaitsevaisuus ala siitä, kun hyväksytään myös se, joka ajattelee asioista eri tavalla.

Joku viisas aikanaan sanoi, että välinpitämättömyys on lahja. Tätä toivoisi tähänkin keskusteluun enemmän. Jos joku on eri mieltä sinun kanssasi, anna olla. Jos joku kannattaa sinulle vieraita arvoja, anna hänen elää niiden kanssa. Voit vapaasti elää myös omien arvojen mukaista elämää, eikä sinun tarvitse välittää, mitä muut siitä ajattelee. Tärkeintä lienee elää niin, että nauttii. ( Tämä on tarkoitettu kaikille, ei vaan sinulle AQ21, vaikka lainasin viestiäsi)

Takaisin